Hoe Onlybyme eens bijna 50 procent meer unieke bezoekers kreeg?

Waarom Onlybyme juist in de zomer groeit in bereik en unieke bezoekers?Onlybyme groeide ‘ineens’  van 5000 naar ruim 9500 unieke bezoekers. Haast een verdubbeling!

Eerlijkheid voor alles: de groei juist in deze zeer warme zomerse maand kwam mij in eerste instantie als een totale verrassing, maar inmiddels heb ik de bron van deze groei weten te traceren en kan ik het verklaren, én deze kennis aan jou doorgeven.

Lees deze blog en je weet hoe dat hier is gelukt en of jij deze kennis op jouw website ook kunt toepassen. 

 

Van gemiddeld 5000 unieke bezoekers naar ineens bijna 10000 unieken!

Graag help ik andere bloggers en website eigenaren vooruit en deel in deze blog mijn nieuwste inzichten die ervoor zorgden dat Onlybyme in de maand juli 2018 haar hoogste aantal unieke bezoekers en sessies tot dan toe heeft behaald, én hoe jij met mijn opgedane kennis je voordeel kunt doen.

Nu groeien websites (waar actief aan wordt gewerkt) als het goed is, doordat de volgers toenemen en de website meer autoriteit krijgt door goede content. Indien je eenmaal weet wat werkt is rustig aan ‘door bouwen’ aan de groei en geregeld stabiliseren en je focussen op achterstallig onderhoud, veelal voldoende om je gemiddelden te zien stijgen.

Deze kennis kan redelijk snel worden opgedaan, door niet zelf het wiel te proberen uit te vinden en informatieve artikels te lezen. En daarnaast jezelf te scholen op het gebied van SEO, het schrijven van goede content en het juist aanpakken van groei op je sociale kanalen.

Binnen het jaar naar 5000 unieke bezoekers, kan dat?Mij lukte het me al binnen het eerste jaar van Onlybyme om voor het eerst 5000 unieke bezoekers te genereren in een maand tijd. Hoe ik dat deed beschreef ik in de blog: Binnen het jaar naar 5000 unieke bezoekers, kan dat?  De conclusie uit die blog wil ik graag zeer beknopt delen:

Conclusie

Ja, je kan binnen een jaar 5000 unieke bezoekers bereiken op je website. De vraag is meer, ben je bereid ervoor te doen wat nodig is en andere zaken te laten, die je ook in die uren had kunnen doen.

Enkel was de prijs die ik daarvoor betaalde mij te hoog en ik besloot mijn aanpak te wijzigen en mijn focus te verleggen. (Omdat dit teveel afwijkt van de kern van deze blog geef ik enkel een link naar de blog waarin ik verder inga op het wijzigen van mijn focus: Mijn grootste les in een jaar bloggen: doe het omdat je het leuk vindt! )

Van deze zeer onverwachte groei heb ik heel veel geleerd.

Het bijzondere aan de groei deze zomer is dat deze komt op het moment dat er juist minder blogs online verschijnen (zomervakantie dus rustig aan tempo), de volgers vakantie vieren en mijn focus niet is gericht op groei, hooguit op stabiliseren.

Toen ik bemerkte dat er significant meer bezoekers dan verwacht op de website terecht kwamen was ik dan ook zeer verbaasd en ik heb hier heel veel van geleerd. Daarna ben ik het direct verder gaan toepassen waardoor ook nu in begin Augustus al blijkt dat de ingezette stijging in juli niet eenmalig is.

Of het eindresultaat in augustus net zo hoog zal zijn als in juli, daar is op dit moment nog weinig over te zeggen. Indien ik puur af moet gaan op de behaalde unieke bezoekers deze eerste dagen, dan wordt de grens van de 10000 unieken deze maand augustus doorbroken. (Uiteraard is dit nu erg koffiedik kijken met dit schrijvend op 4 augustus en nog vele dagen deze maand in het vooruitzicht, maar met al meer dan 10% aan unieken na 3 dagen is de kans reëel te noemen 😉 .)

Het is echt waar: de website laten groeien stond onderaan mijn prioriteiten deze maand.

Dit omdat ik en dochterlief net zijn verhuisd naar de Twentse regio en genieten van de rust na de hectiek die rondom een verhuizing centraal staat. De focus is nu gericht op wennen in onze nieuwe woonomgeving en wennen aan het samenwonen.

Als er al energie is met deze warme temperaturen al heel de zomer, dan gaat dit zeker niet naar ‘extra’ werken, maar aan zaken aanpassen in huis (verven, andere inrichting, de sfeer wat vrouwelijker maken, etc.) en ontspannen door leuke dingen te ondernemen met het gezin.

We waren het heen en weer gereis mega zat (dat heb je nu eenmaal met een nieuwe liefde op afstand) en genieten nu dus intens van het ‘samen’ zijn en het verliefde gevoel viert dus hoogtijdagen. De tijd die ik dus doorbreng achter de laptop anders dan voor het streamen van films en series om samen te kijken of het uitzoeken van leuke dingen om te ondernemen is erg afgenomen.

Mijn focus op gezin dwong me anders zakelijk te gaan denken.

Doordat mijn tijd voor Onlybyme slechts minimaal aanwezig was, bedacht ik me dat ik iets diende te doen, wat me weinig tijd zou kosten (in uren) en veel opbrengt (in bezoekers) om de maand juli niet de meest dramatische maand ooit te laten worden(qua statistieken). Op aanraden van vriendlief ben ik kleine bedragen gaan investeren in pagina’s die bezoekers brengen vanuit zoekresultaten. Hierbij heb ik juist niet gekeken naar recente artikels maar juist artikels die al langere tijd op de website staan en waarvan de content inhoudelijk goed is opgebouwd en goed weggezet SEO technisch.

Er sprongen er een paar uit en ik besloot er eentje te gaan promoten vanwege de actuele nieuwswaarde. Niet met grote bedragen, nee slechts een euro per dag. Ik wist wat het aantal bezoekers was voor ik dit deed per maand gemiddeld, en dan met name de laatste maanden, en ook wat er gebeurde toen deze blog via een advertentie onder een groter bereik terecht kwam. Ik heb hierdoor een deel van de bezoekers betaald binnen gekregen deze maand op Onlybyme.

Het aantal organische zoekresultaten nam in veelvoud toe

Enkel het rare is, er kwamen ineens veel meer bezoekers binnen via organische zoekopdrachten, zelfs in verhouding met de betaalde bezoekers. Nu kan ik mijn conclusie niet ‘hardmaken’, maar bij mij is het vermoeden ontstaan dat doordat er betaalde bezoekers (zeer gericht heb ik geadverteerd via Facebook en de doelgroep aangepast op het onderwerp van het artikel) op mijn website terecht kwamen en vervolgens blijven hangen om het gehele artikel te lezen, is opgepikt door Google.

Daardoor kreeg het artikel voor Google meer waarde en werd deze hoger gepositioneerd, wat weer meer bezoekers genereerde. Neem daarbij het actuele karakter van het artikel waardoor mensen op de zoekwoorden gingen zoeken om antwoord te krijgen op hun vraag en het artikel ging viraal.

Het totaal aantal bezoekers aan de website had zeer waarschijnlijk ook zonder advertentie gestegen gezien het actuele onderwerp, maar ik ben er zelf zo goed als van overtuigd dat het investeren van een paar euro’s het zetje heeft gegeven dat nodig was om echt grote resultaten te behalen.

Als ik dit kan, dan jij ook!

Tip: Ik raad je te focussen op goede content die niet zozeer bij publicatie viraal gaat, maar die op de langere termijn blijvende waarde heeft voor lezers.

Deze kan dan door jaarlijks het artikel te updaten vele jaren worden ingezet voor het krijgen van bezoekers. En nee betalen is niet noodzakelijk, want hoe langer Onlybyme bestaat en hoe meer mijn kennis van SEO en het schrijven van goede content toeneemt, hoe meer artikelen na verloop van tijd steeds vaker via zoekresultaten gaan ranken. Sterker nog, de meeste hoogvliegers in aantallen unieke bezoekers beginnen langzaam en stijgen nadat ze worden opgepikt door zoekmachines en actueel zijn voor de bezoekers.

Tip: Investeer meer tijd in het schrijven van goede content en minder in overal sociaal actief zijn.

Tijd investeren in Sociale media is daarmee bij mij in prioriteit gezakt. Ik deel de artikels op mijn eigen sociale kanalen, maar besteed weinig tijd (meer) aan het verder door delen op zoveel mogelijk groepen en sociale plekken in de hoop dat er veel bezoekers op die wijze naar Onlybyme toe komen.

Dit omdat het 1 eentonig werk is, 2 in mijn ogen bij lange na niet het resultaat behaalt als ik die tijd (je hebt geen idee hoeveel tijd er in sociaal actief zijn gaat zitten zakelijk buiten op je eigen kanalen) investeer in het schrijven van goede inhoudelijke content die hierdoor later automatisch via de zoekresultaten bezoekers gaat genereren.

Een artikel dat op het moment van plaatsen slechts rond de 40 hits kreeg de eerste maand, haalt nu elke maand meer dan 40 hits binnen en indien in het onderwerp in het nieuws is, zelfs een veelvoud. Hoe meer goede content een website rijk is, hoe meer bezoekers je website op die wijze vinden en het artikel lezen. Daarbij is het heel belangrijk dat de lezers antwoord krijgen op de vraag die jij beloofd te beantwoorden.

Tip: wees eerlijk! Je wint geen publiek dat blijft hangen met het proberen deze binnen te halen met een ‘lokkertje’. Je bent pas interessant als je hun vraag beantwoord, naar beste weten.

Uiteraard is wat ik hier beschrijf niet zo specifiek dat het voor de lezer een kwestie is van kopiëren en plakken en gegarandeerd hetzelfde resultaat. Ik kan deze informatie simpelweg niet zo specifiek geven daar het van vele factoren afhankelijk is en ligt aan het soort website, het soort content, de huidige aanwezige SEO kennis, de mate waarin je bereid bent te investeren, en mij wellicht niet bewuste factoren. Ik heb dit immers ook slechts deze zomer pas ontdekt.

Nu tegen iedereen zeggen ga geld uitgeven aan advertenties is zinloos, als je niet de juiste artikels onder de aandacht brengt op het juiste moment, of in het artikel niet het antwoord geeft op de vraag die je suggereert te gaan beantwoorden. Dan klikken lezers veelal heel snel weg en dat wordt gemeten door zoekmachines als ‘geen tot weinig meerwaarde’. Hierdoor zal de ranking niet hoger worden en het verwachte resultaat in bezoekers wegblijven. Kortom: het adverteren blijft dan een dure aangelegenheid met weinig opbrengst in verhouding tot het geïnvesteerde bedrag.

Ook ik heb moeten leren hoe adverteren werkt…

Tips die ik je kan meegeven:

  • Investeer eerst tijd in het uitkiezen van een goed artikel dat je wil gaan promoten.
  • Wees eerlijk in je tekst die je schrijf in de advertentie. Is het een ouder artikel, vermeld dit dan ook.
  • Investeer geen grote bedragen (tenzij je beurs groot is) en wacht af of een artikel gaat lopen.
  • Artikels die in het begin (een paar dagen) minder dan 4 ct per klik kosten kunnen zeer interessant zijn.
  • Na 500 bezoekers geeft Facebook een relevantie score. Ga voor de 9 of 10!
  • Stop een advertentie niet te snel, vaak gaat een advertentie na een week beter lopen, zelf begin ik standaard met doorlopend 1 euro per dag en zie ik het een tijdje aan.
  • Pas de doelgroep aan indien je ziet dat in de statistieken de leeftijd het niet overal even goed doet of het ene geslacht veel duurder blijkt.
  • Houd leeftijd en geslacht zoveel mogelijk open in het begin, de praktijk kan verrassen.
  • Vergeet onze zuiderburen niet.
  • Ook het instellen van de Nederlandse taal niet vergeten.
  • Zorg dat de totale doelgroep niet totaal te groot is, en dat je interesses toevoegt en indien handig bepaalde uitsluitingen plaats.
    • Je wil immers niet dat een blog over een aandoening (ziekte) terecht komt bij medici daar deze allang van deze informatie op de hoogte zijn en dit echt niet zullen gaan lezen. Tenzij je blog een ervaringsverhaal is, en niet zuiver informatief van karakter.
    • Het is zelfs mogelijk om je huidige volgers uit te sluiten (best handig, daar je het bericht immers ook deelt op je eigen sociale kanalen en liever niet wilt dat jij betaald als ze het artikel gaan lezen. (Ere wie ere toekomt.  😉 )

Tot slot een tip die ik je niet wil onthouden: blijf investeren in je kennis!

Er is heel veel kennis gratis voorhanden op het internet. Volg gerelateerde websites en lees daar de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO, sociale media en de manier waarop Google (als grootste zoekmachine) zijn beleid wijzigt.

Leer omgaan met Google Analytics, zodat je kunt aflezen wat het gevolg is van uitgezette acties. Gebruik de actualiteiten (en liefst terugkerende actualiteiten) voor goede gedegen content. En denk vooral nooit dat je genoeg kennis hebt zodat je daar geen tijd meer aan hoeft te besteden.

(Zo heb ik zojuist weer een studieboek besteld dat wordt gebruikt in HBO opleidingen over marketing (is zakelijk aftrekbaar) en volg ik cursussen via diverse platformen bijvoorbeeld Coursera. )

Juist een stap voor zijn op je concurrenten kan het verschil maken tussen wel of niet (sneller) succesvol worden. Nu heb ik zelf bewust gekozen voor een rustige groeicurve daar ik naast blogger en zzp’er,  ook nog studeer (bachelor opleiding), mama ben en graag nog wat tijd over houd voor ontspanning. Toch is het goed mogelijk om binnen een jaar succesvol eigenaar te zijn van 1 of meerdere websites met betaalde samenwerkingen, daar ben ik van overtuigd.

 

Mocht je na dit artikel denken hier zelf mee vooruit te kunnen, feedback is altijd leuk om te ontvangen. Een reactie achterlaten kost enkel een minuutje tijd. 😉

Sociaal delen wordt altijd gewaardeerd.

 

Gerelateerde blogs:

Waarom Onlybyme juist in de zomer groeit in bereik en unieke bezoekers?

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge