Nieuw dieetadvies: vet én suiker mag ook!

Donderdag las ik een zeer interessant artikel over diëten en ik wil de kern daaruit graag delen als ervaringsdeskundige op het gebied van overgewicht en de eeuwige strijd tegen de kilo’s.

vet en suiker

Ga niet mee in de dieethypes van het moment!

Vet en suiker mag!

Vele dieethypes komen en gaan. In de jaren 70 had men bedacht dat vet de grote boosdoener was voor het overgewichtprobleem, dus er kwam een grote taboe op te vet eten. De voedselindustrie ging daar massaal in mee door het vet te reduceren en te vervangen voor alternatieven, veelal in de vorm van suiker. Hetgeen verwacht werd: een afname van het percentage mensen met overgewicht kwam niet uit, sterker nog, het percentage is enkel maar schrikbarend toegenomen de laatste decennia.

Suiker mijden, dé laatste hype!

Tegenwoordig is het de hype om vooral de suiker te mijden. Hele groepen mensen zitten nu op een eiwitrijk dieet en heus het werkt, zolang je braaf de richtlijnen volgt. Je valt af, voelt je goed, maar o wee als je afwijkt. De kilo’s vliegen er weer aan. Statistisch is bewezen (bron even niet voorhanden, maar eerlijk waar ergens gelezen) dat slecht een zeer kleine groep mensen met groot overgewicht (obesitas) na te zijn afgevallen, dit gezondere gewicht weet vast te houden. De meerderheid zal toch weer vervallen in het oude patroon en vaak nog meer gewicht aankomen dan ze wogen voor ze begonnen met afvallen.

Duidelijk is dat afvallen een gevecht is, maar het eraf houden nog vele malen moeilijker. De huidige dieetvormen maken het enkel nog moeilijker. De mensen wordt van alles ontzegt wat ze graag eten. Ze vallen succesvol af en dan wil je als beloning wel weer eens proeven hoe lekker hetgeen was wat je niet meer mocht. Kortom, mensen vervallen terug in hun oude eetpatroon en de kilo’s zitten er in no-time weer aan en vaak nog een aantal extra. Slechts 11-15% van alle afvalpogingen blijven langdurig succesvol.

Niet echt hoopgevend nieuws voor mij als stevige dame, die ook erg graag de kilo’s zou zien verminderen. Het is echter wel stukken realistischer dan de huidige diëten je proberen wijs te maken. 😉

Het enige wat echt werkt? Op de langere termijn?

Op de langere termijn je levensstijl aanpassen. Meer bewegen, en minder eten. Niet óf vet, óf suiker mijden. Het gaat niet om een voedingsmiddel schrappen uit het menu, maar om de totale inname van Kcal per dag. Als die inname iets lager is dan wat je per dag verbruikt val je af. Juist kleine verschillen en een langzaam gewichtsverlies geeft op de langere termijn echt resultaat.

De diëten die je in een paar maanden 30 kilo lichter maken zullen heus realiseren wat ze beloven, maar daarna? Dan begint de strijd pas, want je lijf staat dan ingesteld op wat je mocht eten en wil je jezelf dat de rest van je leven aandoen? Beter is om het via de langere langzame weg te doen. Kleine aanpassingen aan je eetgewoonten en je zult zien dat je heel langzaam aan gewicht gaat verliezen.

Geen verboden voedingsmiddelen!

Natuurlijk is de keuze voor vooral gezonde voedingsmiddelen beter voor je algehele gezondheid, maar in feite maakt het voor het afvallen niet uit of je nu jouw dagelijkse Kcal besteed aan veel groentes en fruit of aan bijvoorbeeld chocola. Je zal van het een meer kunnen eten dan van het ander, maar als je af en toe je te buiten wilt gaan aan een kleine reep chocola en de rest van de dag jezelf op rantsoen zet, is er in feite helemaal niets aan de hand. Het gaat echt op het op de langere termijn zorgen dat je iets minder binnen krijgt dan je verbruikt.

Er zijn genoeg sites met informatie over hoeveel een man of vrouw per leeftijd met een bepaald bewegingsprofiel mag eten aan Kcal per dag. Zolang je maar eerlijk naar dat geheel kijkt en niet jezelf rijk rekent zal je merken dat je helemaal niet op een crashdieet hoeft om succes te boeken.

Beter langzaam aan!

De kilo’s zitten er ook niet ineens aan, daar is jaren over gedaan. Bekijk het eens op de langere termijn. Als je nu elke maand 2 kilo verlies is dat ook nog 24 kilo in een jaar tijd. Nee, je bent dan misschien (als obesitaspatiënt) nog niet op je streefgewicht. Toch is elke kilo is er een en als je afvalt op een rustig tempo en vooral je zelf blijft verwennen met dingen die je graag eet, is het veel beter vol te houden.

Ben je op gewicht dan hoef je in feite ook weinig aan te passen. Enkel maar dat je net genoeg eet om stabiel te blijven. Geen gedoe met weken opbouwen om weer fruit en brood etc. toe te laten in je dagelijkse eetpatroon. Los van de vele extra kosten die moderne diëten vragen op het maandelijkse boodschappenbudget. Eiwitrijk eten is namelijk duur eten. Ga maar eens boodschappen doen met heel veel fruit, verse groentes en vleesproducten. De kassa begint al te rinkelen als je de winkel binnenkomt.

Richtlijnen voor gezonde voeding.

Het voedingscentrum heeft naar mijn idee best goede richtlijnen en ja het minderen van de vetten en de suikers is uiteraard een goed iets. Maar je hoeft niets te schrappen, sterker nog het is niet voor niets in de voeding te vinden. Je lichaam vraagt er ook om. Enkel hebben wij in de moderne maatschappij de natuurlijke vraag van je lichaam verziekt door het aanbieden van een willekeur van zeer lekkere, maar ook zeer calorierijke producten.

Je lichaam krijgt als het ware zonder veel erg veel te veel energie binnen. Hetgeen teveel is wordt opgeslagen voor de slechte tijden. Je lichaam is niet in een paar decennia te herprogrammeren, die reageert puur op de natuurprincipes en dat is het geen over is opslaan in vet, zodat je in tijden van schaarste langer toe kunt. Dit hele goede principe vanuit natuurlijk oogpunt is nu in feite onze grootste vijand. Want we hebben die extra opslag niet meer nodig, met genoeg voedsel voorhanden.

Zorg voor een gebalanceerde voeding en vooral een verzadigd gevoel!

Als je ervoor zorgt dat je na het eten geen trek meer hebt, voorkomt dat dat je gaat snaaien. Dus kies producten uit die je een verzadigd gevoel geven. Ook hier zijn weer vele site over te vinden en ik ben geen expert op dat gebied en wil me er niet aan branden iets te zeggen wat eventueel te onderbouwen is.

Wel weet ik uit ervaring dat een bruine boterham veel meer voed dan een witte. Ook al is een witte boterham wellicht veel lekkerder. Wit brood kan ik van blijven eten, gevoelsmatig, maar bij bruin brood krijg ik veel eerder een signaal dat ik vol zit.

Keuzes. Vet en suiker mag, maar niet onbeperkt!

Maak een balans in gezondere keuzes en dingen waar je jezelf op regelmatige basis mee verwent. Afvallen is nu eenmaal niet mogelijk zonder iets in te leveren, maar houdt het leuk voor jezelf en de mensen om je heen.

Schrijf eens een week op wat je zo eet op een dag en ga eens na hoeveel Kcal daar in hebben gezeten en leg dat naast hetgeen je lichaam nodig heeft. Je krijgt zo inzicht in of je erg veel teveel eet en wat je moet gaan aanpassen. Ook ben je je wellicht totaal niet bewust dat dat ene voedingsmiddel wat veelvuldig voorkomt op je lijst mega veel Kcal bevat. Meten is weten, wordt hier thuis altijd gezegd. Dus noteren en concluderen!

En nu, hier de knop om en aan het afvallen volgens bovenstaand principe?

Heel eerlijk: nee. Ik ken mijn persoonlijke situatie op dit moment te goed, om te weten dat ik niet in staat ben om nu teveel te letten op wat ik eet. Wel heb ik het voor elkaar al jaren stabiel te zijn. Dit is voor nu voor mij voldoende en zodra ik het aankan om de strijd (want een strijd blijft het, we hebben echt levenslang) aan te gaan, zal ik zeker door het beperken van Kcal en het blijven nuttigen van alle soorten eten, rustig aan gaan afvallen.

En jij? Lukt het jou? Volg jij toch een hype dieet of ben je een van de weinigen die het werkelijk lukt om het gewicht eraf te behouden? Ik hoor graag andere ervaringen en leer graag van anderen.

Disclaimer: deze tekst is op basis van algemeen verkregen informatie samengesteld. Het kan zijn dat mijn conclusies andere conclusies elders gemaakt tegenspreken. Toch hoop ik dat de inhoud je verder heeft geholpen op je zoektocht naar een manier richting een gezondere leefwijze.

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

2 gedachten over “Nieuw dieetadvies: vet én suiker mag ook!”