Er zijn verschillende redenen waardoor mensen een verlaagde weerstand hebben. Geregeld liggen er chronische aandoeningen aan ten grondslag. Het eten van gezonde voeding, genoeg beweging, het vermijden van stress en genoeg slapen is dan niet voldoende om deze weerstand te herstellen.

verlaagde weerstand

Meer ziek met chronische aandoeningen door verlaagde weerstand

Door de aanwezige chronische aandoening(en) ontwikkel je eerder een verlaagde weerstand en daardoor word je nog eens extra ‘gestraft’ met een hele reeks aan ‘aanvallen’ gedurende het jaar van virussen en bacteriën. Je lichaam is extra vatbaar voor verkoudheden en griepverschijnselen en veelal is de intensiteit heftiger dan bij mensen zonder chronische aandoening(en).

Bekende aandoeningen en medicatie die een verlaagde weerstand veroorzaken:

  • Ziektes waarbij je afweer niet goed werkt zoals bijvoorbeeld AIDS,
  • Infecties zoals bijvoorbeeld Pfeiffer,
  • Het gebruiken van bepaalde medicatie zoals Prednison (ontstekingsremmers), chemotherapie kunnen de weerstand negatief beïnvloeden,
  • Hormonen hebben soms ook een negatieve invloed,
  • Maagbeschermers!!!!

Het leed dat maagbeschermer heet!

Heel veel mensen slikken om variërende redenen maagbeschermers. Deze maagbeschermers nemen de reden(en) waardoor wordt overgegaan op deze beschermers (deels) weg, maar geven daar een ongewenste bom aan andere bijwerkingen voor terug.

Ook ik slik deze beschermers uit nood, maar ben ik gelukkig met het feit dat deze daardoor de natuurlijke werking van mijn maagzuur vermindert? NEE! Het zorgt namelijk voor een andere ‘chronische aandoening’. Een darmstelsel dat stelselmatig de klos is. De tijd van een normale stoelgang is definitief voorbij.

Maagbeschermers beïnvloeden de spijsvertering negatief!

Door een verminderde maagwerking (minder zuren die hun werk doen) krijgen andere organen minder signalen. De galblaas en alvleesklier gaat door minder zuren in het spijsverteringskanaal minder gal produceren. Het gevolg daarvan is weer dat de vetten uit onze voeding onvoldoende worden afgebroken. Dus ook de vitamines opgelost in deze vetten worden onvoldoende opgenomen door het lichaam, met als gevolg een verlaagde weerstand. 

Daarnaast slippen er eerder bacteriën doorheen die je totale darmsysteem op alarm zetten met een voedselvergiftiging tot gevolg: hele heftige buikgriep.

Lees hier meer over de nadelige gevolgen van het slikken van maagbeschermers.

Hoe meer verkoudheden en griepaanvallen elkaar opvolgen…

Normaal wordt iemand ziek, overwint deze aanval van een virus of bacterie en bouwt zijn weerstand weer op. Maar als je lichaam continu wordt overvallen door het een na het andere virus dan is er niet voldoende ruimte voor opbouw van weerstand meer. De meeste virussen beginnen in de herfst rond te dwalen, laten hun sporen na en tegen de winter is de overgebleven weerstand bij mensen met een verlaagde weerstand door chronische aandoeningen, lager dan laag. Het gevolg is feitelijk een soort van chronische verkoudheid met grieppieken die de eerste 4 à 5 maanden van het jaar aanhoudt. Vaak zijn er antibioticakuren nodig om het lichaam enigszins te ondersteunen.

Nu zijn niet alle chronische aandoeningen en het krijgen van een verlaagde weerstand met elkaar gekoppeld, maar veel meer dan je in eerste instantie zou vermoeden. Want de aandoeningen vragen behandelingsvormen (soorten medicatie) die wel weer de weerstand negatief beïnvloeden.

Oordeel niet te snel als buitenstaander!

Heus zien mensen in je directe omgeving dat je vaker dan gemiddeld en langer dan gemiddeld de klos bent met griepverschijnselen en verkoudheden. Een oordeel is dat snel gemaakt. ‘Ze zal wel niet goed voor zichzelf zorgen!’

Bedenk je dat je als ‘buitenstaander’ vaak niet weet wat er allemaal speelt en je enkel ziet wat zichtbaar is. Niemand loopt met zijn vuile was te koop en hoe veel je ook denkt te weten, ga er gerust van uit dat je veel ook niet weet. Jouw informatie uit observaties en ‘horen van’ is zelden compleet genoeg om werkelijk te kunnen (ver)oordelen. Lees meer hierover in deel 1 van Chronisch.

Disclaimer: de inhoud van deze blog is op basis van persoonlijke ervaring en het raadplegen van inhoudelijke informatie over het onderwerp tot stand gekomen. Indien er onjuistheden staan vermeld, dan verneem ik dit graag met onderbouwing, zodat de inhoud kan worden aangepast.