Uit eigen ervaring weet ik wat een ernstig Vitamine B12 tekort kan aanrichten en toch dacht ik altijd voldoende dierlijke producten te eten en wist ik niet dat ik ongemerkt een enorm te kort had opgebouwd. Een informatief artikel over de gevolgen van een Vitamine B12 tekort.

Vitamine B12 tekort

Onverwacht had ik een ernstig Vitamine B12 tekort opgebouwd.

Vitamine B12 zit in dierlijke producten. Dieren maken deze vitamine aan door bepaalde bacteriën in het maagdarmkanaal. Ook wij mensen doen dit, enkel slaan we deze B12 niet in ons eigen lichaam op. Het eten van dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees, vis en eieren houdt het peil van B12 – als het goed is – op niveau.

Indien je vegetarisch of veganistisch eet is het dus extra zaak om te zorgen voor genoeg inname van producten waar B12 in zit en vaak wordt aanbevolen om daarnaast een multivitamine te slikken en/of los extra vitamine B12. Nu eet ik gewoon vlees en had ik totaal niet door dat ik een tekort had opgebouwd. Helaas merk je dit niet zo snel omdat je lichaam lange tijd genoeg voorraad heeft en pas als het ‘zonder’ (lees: onder een bepaalde hoeveelheid) komt te zitten verschijnen de klachten.

Wat doet Vitamine B12?

Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Daarnaast is vitamine B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel. bron: voedingscentrum

Vitamine B12-tekort

Als je te weinig Vitamine B12 binnenkrijgt en een tekort opbouwd krijg je een bepaalde vorm van bloedarmoede (macrocytaire anemie). Verschijnselen zijn het krijgen van hartkloppingen, oorsuizen, duizeligheid en moeheid. Daarnaast kan een vitamine B12 tekort ook neurologisch voor problemen zorgen. Denk hierbij aan tintelende vingers, geheugenverlies, spierzwakte in de benen of coördinatiestoornissen.

Je kunt een tekort oplopen door het te weinig eten van producten waar Vitamine B12 in zit, of indien je te weinig eiwit Intrinsic Factor hebt.  Daarnaast spelen ook infecties in het maag-darmkanaal en aandoeningen waarbij de maagzuurproductie is verminderd een rol bij een verminderde opname. Mensen die maagbeschermer slikken, houdt dit in de gaten! Dit laatste is dus bij mij gebeurd. Mijn lijf kreeg genoeg Vitamine B12 binnen, enkel was het niet in staat om dit op te nemen.

Te veel vitamine B12 binnenkrijgen?

Er zijn geen nadelige effecten bekend van mensen die langere tijd te veel B12 hebben binnengekregen. Dit komt omdat het lichaam reguleert hoeveel vitamine B12 wordt opgenomen en de rest verlaat het lichaam weer. De kans dat je dus gezondheidproblemen krijgt door het extra slikken van vitamine B12 als vitaminepreparaat is zeer gering. Het kan echter wel veel leed voorkomen.

Voel jij je extreem vermoeid? Of herken je jezelf in andere verschijnselen die je niet door andere factoren kunt verklaren?

Laat je bloed eens op je vitamine waarden checken. Als er toch bloed afgenomen moet worden voor een bijvoorbeeld routine check, laat het gelijk meenemen. Het kan je veel leed besparen.

Barbara(40): Hier waren de waarden extreem laag, kreeg mijn lijf last van uitvalsverschijnselen, was ik extreem vermoeid en vroeg ik me werkelijk af of ik iets heel ernstigs onder de leden had. Na een kuur met injecties gingen alle klachten weg en voelde ik me weer fit zoals voorheen. Nu speelde er bij mij ook nog een Vitamine D te kort, doordat mijn lichaam niet doet wat het hoort te doen, maar sindsdien houd ik met regelmaat mijn vitamines in de gaten. Een jaarlijkse check net voor het winterseizoen is hier dan ook zeker aan de orde. 

 

Disclaimer: de inhoud van dit artikel berust op verkregen informatie uit betrouwbare bronnen, zoals het voedingscentrum. Mocht het artikel toch onwaarheden bevatten dan verneem ik dit graag, zodat ik dit kan corrigeren. Daarbij wil ik eenieder aanraden om bij twijfel een arts te raadplegen en niet zelf te dokteren. 


Gerelateerd:

Weet jij zeker dat je geen Vitamine B12 tekort hebt?