Je hoopt het uiteraard niet mee te maken, maar helaas komt het nogal eens voor dat vliegtuigmaatschappijen besluiten vluchten te annuleren. Als passagier word je dan geconfronteerd met wijzigingen in je vluchtschema en soms zelfs op extra kosten gejaagd om toch nog tijdig op de plaats van bestemming te arriveren.

Vlucht geannuleerd? Vaak heb je recht op compensatie. Deze blog bevat informatie over het recht op vergoeding bij annulering van je vlucht en dan met name over wanneer je recht hebt op vergoeding en op welke soort vergoeding.Afbeelding toont man op stoel op luchthaven met koffer en door het raam een opstijgend vliegtuig.#compensatie #vlucht #vliegreis #rechtopcompensatie #annuleringvlucht #rechtenpassagiers #informatief
Bron: Pixabay

Recht op compensatie

De vliegtuigmaatschappijen zijn, indien er wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden, verplicht een compensatie aan te bieden. Het is echter niet altijd makkelijk deze compensatie ook daadwerkelijk te verkrijgen daar de maatschappijen de manier van het indienen van een compensatieverzoek niet al te makkelijk maken.

Deze blog bevat meer informatie over het recht op vergoeding bij annulering van je vlucht en dan met name over wanneer je recht hebt op vergoeding en op welke soort vergoeding.

Wanneer heb je recht op vergoeding bij het annuleren van je vlucht?

Indien je vlucht is geannuleerd is er niet altijd recht op een vergoeding. De vliegtuigmaatschappij hoeft geen vergoeding te compenseren indien:

  • de annulering al minimaal 14 dagen voordat de vlucht zou gaan plaatsvinden is doorgegeven;
  • er een alternatieve route is geregeld zonder veel tijdverlies;
  • overmacht van toepassing is. Al is het dan wel weer zo dat de maatschappij je dient te voorzien van opvang en bijstand. Denk aan drinken, eten en/of een overnachting afhankelijk van de omstandigheden.

Als je vlucht wordt geannuleerd dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht je de keuze te bieden:

  • Of je ticket terugbetalen binnen 7 dagen;
  • Of via een andere route je reis vervolgen naar je bestemming onder dezelfde voorwaarden. Ook dient er dan bijstand te worden verleend indien nodig, zoals hierboven al is vermeld.

Overmacht

Een vliegtuigmaatschappij mag zich beroepen op overmacht indien:

  • er onaangekondigde stakingen plaatsvinden;
  • de weersomstandigheden de vlucht verhinderen;
  • een medische noodlanding dient te worden gemaakt;
  • sprake is van terrorisme;
  • door een vulkaanuitbarsting een aswolk de vlucht verhinderd.

Technische mankementen vallen niet onder overmacht, hoewel vliegtuigmaatschappijen zich hier wel op beroepen. Ook stakingen van het eigen personeel worden door de Nederlandse rechter niet als overmacht betiteld. De passagier heeft dan recht op een vergoeding.

Hoe hoog is de vergoeding bij annulering?

Vaak proberen luchtvaartmaatschappijen je te beïnvloeden bij de manier van compenseren die hen het beste uitkomt. Ze bieden je vouchers of tegoedbonnen aan. Dit hoef je niet te accepteren, omdat ze verplicht zijn een vergoeding (financiële compensatie) uit te keren. De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de duur van de vertraging gecombineerd met de vliegafstand. Dit bedrag kan oplopen tussen de €125 en €600 euro per ticket.

Tegoedbonnen voor verfrissingen, eten of een overnacht staan hier los van, dus accepteer deze gerust als deze worden aangeboden.

Indienen claim

Hoewel de wet de vliegtuigpassagier beschermt en zijn rechten zijn vastgelegd in de Verordening EG 261/2004 en het Verdrag van Montreal, is het vaak een hele rompslomp om ook daadwerkelijk je claim uitbetaald te krijgen.

Veel passagiers kennen hun rechten niet (of niet voldoende) en de maatschappijen maken het er niet makkelijker op. Waar mogelijk proberen zij de klant op een voor hen zo gunstig mogelijke manier te compenseren. Veel passagiers nemen dan ook genoegen met minder dan waar ze recht op hebben uit onwetendheid.

Er zijn dan ook mogelijkheden om je te laten bijstaan door een vluchtclaimbureau. Bijvoorbeeld wanneer je een claim bij TUI wilt neerleggen en zelf niet uit de wirwar van regels komt. Laat je hierbij goed informeren naar de mogelijkheden.


Disclaimer: deze blog heeft als doel passagiers te wijzen op hun recht op compensatie. De gegeven informatie is echter niet volledig. Wij verwijzen naar externe partijen, zoals de Consumentenbond voor meer informatie over problemen met vluchten.

Eerder verschenen artikelen