Review Roos & Kris, Het Sprookjeskookboek

Roos-en-Kris-sprookjeskookboek-Corine-Hamoen-2

Roos & Kris, Het Sprookjeskookboek

Geschreven door Corinne Hamoen en de illustraties zijn gemaakt door Githa Schrijver.

Een sprookjeskookboek, dat is nog eens iets anders, dan een sprookjesboek of een kookboek. Een unieke combinatie voor de jonge toekomstige koks en kokkinnen onder ons. Nadat ze hebben kunnen genieten van een verhaal van Roos & Kris, kunnen ze zelf (met wat begeleiding) aan de gang in de keuken. Na elk verhaal wordt een passend recept aangeboden, wat grotendeels door kinderen zelfstandig bereid kan worden. Hoe hoger de leeftijd, hoe minder ondersteuning noodzakelijk is.

Heb je wel eens gehoord van ‘wolkenweilandjes’, ‘toverstaf met bellen’ en ‘kaboutergeheimpjes’?

[foogallery id=”6632″]

Het zijn de namen van de eerste drie recepten na de eerste drie verhalen, die denk menig kleine kok in spe nieuwsgierig maken naar het eindresultaat. Als ‘mama’ vind ik het goed doordacht, dat er ook is gekeken naar gezond en toch aantrekkelijke recepten voor kinderen om zelf te bereiden en daarna op te eten.

De illustraties verdienen een extra podium! Ze zijn werkelijk schitterend te noemen en verbeelden op geweldige wijze de verhalen van Roos & Kris in zeer toegankelijke en aantrekkelijke afbeeldingen voor kleuters.

Roos, is een heel slim prinsesje en gek op klaprozen en Kris een grote brommige witte draak, die nogal eens boos wordt en vuur spuwt. Niet dat Roos bang voor hem is hoor, in tegendeel. Samen lopen ze op het kronkelpad door het bos en beleven van alles. Elke gebeurtenis wordt zeer toegankelijk voor jonge kinderen verwoord in 12 losse verhalen en na elk verhaal volgt een ‘passend’ recept. De terugkerende karakters geven die kinderen een verbinding met de hoofdpersonen. Welk kind speelt in zijn fantasie nu niet met sprookjesfiguren in de hoofdrol.

Het voorlezen is als (groot)ouder ook erg leuk om te doen, als je je een beetje inleeft in de karaktertjes van Roos & Kris. Al snel is het dan een feestje om samen te beleven met je (klein)kind en daarna samen de keuken in voor de volgende ‘verrassing’ kookbeurt! Ideaal dus voor een mindere dag om vooraf te plannen en dan met (klein)kind uit te voeren.

Het boek Roos & Kris, Het Sprookjeskookboek is verkrijgbaar via Droomvallei Uitgeverij. In mijn ogen een unieke toevoeging in de boekenkast!

Disclaimer: deze review betreft een samenwerking met Droomvallei Uitgeverij.