Doolhof
| | | |

Review Jubileumeditie Doolhof

Herinneringen aan vroeger herleven

bij deze nieuwe speciale editie van Doolhof!

Als mama kan ik dit spel aanbevelen voor Sinterklaas of onder de Kerstboom!

Vroeger speelde ik het originele spel met mijn jongere broer (toen het 30 jaar geleden werd uitgebracht waren we 7 en 9 jaar), al kan ik me niet heugen waar het spel is gebleven… wellicht is het doorgeschoven naar andere familieleden toen we erop ‘uit’ gekeken waren. 😉

Toch was én is het een spel met meer tactiek in zich verborgen dan je zou vermoeden voor een spel geschikt vanaf 7 jaar. Wellicht is dat de reden waarom Doolhof ook geschikt is om te spelen met oudere spelers, die het als een sport ervaren vooruit te denken en in gedachten,  de ander te doorzien en dwarsbomen. Nu als volwassene had ik dat meteen door, toen we deze speciale editie met extra  ‘Glow in de dark’ speelvariant thuisbezorgd kregen. Uiteraard kwam dit principe niet ter sprake bij het reviewen van deze speciale editie samen met dochterlief van bijna 6 jaar. 🙂

Doolhof

Doolhof spelen met een jong kind

Dametje is dus nog geen 7 jaar, zoals de ‘vanaf’ leeftijd aangeeft. Toch is een kleuter in mijn ogen best in staat dit spel te spelen. Zodra ze de regels begrijpen kunnen ze ervaren, door de slimme(re) zetten van de begeleidende ouder, dat het spel meer inhoudt dan via grote omwegen en met geluk belanden waar ze moeten zijn. Juist als volwassene het spel spelen op de manier zoals het ‘hoort’ en je jongere kind (met beleid) dwarsbomen, kan veel inzicht geven en ze een ervaring geven dat spelen en winnen niet altijd met veel geluk hebben te maken heeft.

Kinderen vroeg leren dat ze niet standaard winnen is in mijn ogen voorkomen dat ze een hekel krijgen aan spelletjes op iets oudere leeftijd. Zelf heb ik daar best last van gehad en nog vind ik winnen het leukste wat er is. Spelletjes spelen is voor mij een uitdaging en de wil om te winnen is groot en zodra ik een geduchte tegenstander tref is het hard tegen hard om als winnaar te eindigen. Verliezen is dan enkel acceptabel als ik weet dat ik alles heb gedaan om dat te voorkomen. Ik heette vroeger niet voor niets “Mens erger je WEL”. Wat een rotspel… ben je bijna binnen…. nouja dat is voer voor een andere blog, terug naar Doolhof….

Gelukkig gunt dametje haar mama ook om te winnen (volgens het samen spelen, samen delen principe) en had ze door de ervaring dat mama haar te slim af was, door dat ze dit spel nog niet meteen helemaal doorzag. Wel zag ik dat ze door mijn slimme(re) zetten wel snel doorkreeg, dat ze haar routes kon versnellen en ook mama kon dwarsbomen. Uiteraard ging ik daarbij wat opzichtig om met mijn bestemming af en toe. 😉 Kortom, in mijn ogen een ideaal spel ook al voor kinderen vanaf 5 à 6 jaar die meer uitdaging kunnen gebruiken en te makkelijk de ‘normale’ kleuterspellen winnen.

Doolhof

Doolhof, strategiespel met eenvoudige regels

Het bord is duidelijk. De pijlen geven aan welke rijen kunnen schuiven. De kaarten met de verborgen schatten verdelen en spelen maar. Het duurt even voor je op gang komt (zeker als het voor kinderen nieuw is), want wat gebeurd er als je een gang verschuift. Dit vergt inzicht en dat is juist wat dit spel zo leerzaam maakt voor kinderen. Verder denken dat het nu is een kunst die veelvuldig geoefend dient te worden. Als ik dit doe, dan gebeurd er dat. Eerst door het letterlijk zien gebeuren, daarna ga je langzaam je kind zien nadenken voor ze een gang gaan schuiven. Al doende leert men, gaat hier zeker op.

Zeker als je het spel met 4 personen speelt is het best een uitdaging op de plek van bestemming te komen, want er gebeurd dan veel voor je weer aan de beurt bent om zelf te mogen schuiven en verzetten. Wel zou ik aanraden het spel bij jongere spelers te beginnen met 2 spelers. Het principe vooruit denken wat er gaat gebeuren kost leertijd en als er teveel gebeurd, dan kan een kind wellicht ontmoedigd raken wat wellicht de leeftijd vanaf 7 jaar verklaart. Toch als je kind erg graag spelletjes speelt is deze ervaring er eentje die ik gerust zou aanbevelen al vanaf jongere leeftijd.

Doolhof ook interessant voor volwassenen?

Ja! Als je van strategie houdt en je graag jezelf test en je tegenstander(s), dan zou ik zeggen: ga het maar eens spelen als de kinderen op bed liggen. Je zal merken dat je je tegenstanders niet moet onderschatten en ze je zelfs onbewust heel erg kunnen dwarsbomen als je je bestemming goed weet te verbergen. Wellicht is het ook een idee om juist de bestemmingen bekend te maken en bewust de ander het het leven zuur te maken en een nog grotere uitdaging dan toch je doel te bereiken. 😉

Overigens kan ook de mix van verschillende leeftijden die het spel spelen goed. Want kinderen denken heel anders dan volwassenen en kunnen (on)bewust nog eens extra dwarszitten.

Doolhof

Onze mening over Doolhof

Na het spelen van Doolhof is het spel hier terug gegaan naar Sinterklaas met een uitstekend testrapport van dochterlief erbij. Nu ze net zag dat mama deze review aan het uitwerken was, kwam weer de opmerking dat ze hoopte dat Sinterklaas het spel uiteindelijk aan haar zou geven. Testen betekent hier niet automatisch direct in de speelgoedkast. Deze periode hebben we al wat meer zaken teruggestuurd naar de Sint met onze bevindingen. 😉

Doolhof bleek een voltreffer! Bij de eindbeoordeling van mijn dametje was dan ook? ‘5 x 5 x 5 van de zon naar de maan en weer terug sterren!’ Als antwoord op mijn vraag: hoeveel sterren vind jij dat dit spel verdiend? Uiteraard heb ik daarbij uitgelegd dat ik 1 tot 5 sterren kon geven. Tja… Ongelijk kan ik haar niet geven, het spel is werkelijk een klassieker en dat haar sterren zijn terecht!

De extra optie om het spel deels in het donker te spelen is een extra toevoeging aan deze ‘speciale limited edition’, maar ook het originele spel is al heel leuk op zichzelf.

TIP: Mocht je graag de donkere versie spelen, dan raak ik je aan het gedeelte dat je speelt met het licht aan onder groot helder licht te spelen. Dit om het bord en de glow-kaarten ‘op te laden’ zodat ze genoeg licht geven in het donker. Het zal zeker rond in de donkere dagen een leuke toevoeging zijn om dit spel in de donkere avonden op die wijze te spelen, met sfeermuziek op de achtergrond. 😉

Dubbel winactie Doolhof gesloten

Namens Ravensburger mag ik twee gezinnen blij maken met dit geweldige spel. Houden jouw kinderen van spelletjes spelen? Wil je als (groot)ouder graag een spel wat voor zowel je (klein)kinderen als volwassenen leuk is om te spelen? Waag gerust een kans!

• Geef hieronder in een reactie aan dat je Doolhof wilt winnen.
  • De winactie loopt tot en met zondag 27 november middernacht. Zodat het spel nog tijdig in huis is voor de goede Sint!
  • De uitslag wordt daarna via de Facebookpagina bekend gemaakt.