Picnic versus AH – Boodschappen thuisbezorgd
Met de Lock down vanwege Covid-19 heeft het online bestellen van de wekelijkse boodschappen een grote vlucht genomen. Nu deden wij dit al vaker uit gemak en tijdbesparing, eerst bij de AH en later ook ter afwisseling bij de Picnic.
(Voor deze laatste bezorgdienst geldt een wachtlijst. Toen ik ons adres aanmeldde was ik nummer 3000 zoveel in de wachtrij en duurde het enkele weken eer ik mijn eerste bestelling kon plaatsen.)
Beide bezorgdiensten hebben hun voor- en nadelen. In onderstaand schema heb ik deze benoemd. Uiteraard is dit een eigen ervaring en wellicht zijn sommige aspecten per regio verschillend, daar kan ik niet over oordelen.
Is de boodschappen thuis laten bezorgen interessant?
Onderwerp | Thuisbezorgd Picnic | Thuisbezorgd AH | In de winkel halen |
Prijs / betaling | Niet goedkoper dan AH (Is mijn algemene ervaring, ook niet met het ‘gratis’ bezorgen.) Het gebrek aan groter assortiment geeft vaak enkel duurdere keuzes en ook zijn er veel minder aanbiedingen. Minimaal 35 euro per bestelling. De betaling vindt vooraf online plaats via bijvoorbeeld Ideal. Nadeel hiervan is dat bij een aanvulling op de bestelling er telkens opnieuw dient te worden afgerekend voor deze extra kosten. Voordeel is bij de bezorging geen gedoe. | A-producten niet goedkoop. Meer goedkopere alternatieven aanwezig dan bij Picnic. Ook zijn de (bulk) aanbiedingen soms erg interessant. Vooral de verleiding tot aanschaf van onnodige luxe producten maakt het duur. Minimaal 50 euro per bestelling. (Dit is (nog) niet overal, dit kan ook 75 euro bedragen.) Betaling vindt plaats bij aflevering met handsfree betalen via telefoon (scannen AH app.) of mobiel bankieren. | Goedkoop, mits de reiskosten (benzine) en het aantal aangeschafte producten is verhouding zijn. |
Snelheid | Vaak is er sneller een tijdsslot beschikbaar dan bij de AH. De tijd van het winkelen is sneller, zeker na vaker bestellen met je eigen overzicht van eerder bestelde producten. Ook het gemak vanuit de luie stoel is aangenaam. | Tijdssloten zitten snel vol. Verder vooruit bestellen. De tijd voor het winkelen is sneller, zeker na vaker bestellen met je overzicht van eerder bestelde producten. Ook het gemak vanuit de luie stoel is aangenaam. | Sneller in huis, maar het winkelen zelf kost wel meer tijd. Dit laatste kan behoorlijk oplopen indien het shoppen plaatsvindt op drukke momenten. |
Bezorgtijden | Tijdsloten van maximaal een uur. Je hoort via de mail/app op de dag van levering op 20 minuten nauwkeurig wanneer er bezorgd wordt. | Tijdsloten variëren qua grootte. Hoe groter het tijdsslot, hoe goedkoper de bezorgkosten. Het is minder duidelijk wanneer de bezorgdienst arriveert. | N.v.t. |
Assortiment | Neemt in omvang toe. Betrekkelijk veel producten voor een veganistische lifestyle. | Groot, inclusief Etos en Gall & Gall. | Uitgebreid |
Aanbiedingen | Beperkt | Bonusaanbiedingen die worden afgestemd op koopgedrag bij gebruik bonuskaart. Airmiles sparen. Koopzegels sparen. | Uitgebreid |
Bezorgkosten | “Gratis” en er wordt gereden met elektrische bestelbusjes waardoor milieubewust. De plastictassen worden weer terug ingenomen voor een kleine vergoeding (35 ct.) | “Gratis” indien bepaalde producten worden gekocht, anders afhankelijk van het soort tijdslot tot max. € 8,95 (checken) De AH kratten worden apart gerekend en/of ingenomen. | N.v.t. |
Kwaliteit | Goed, het assortiment is wel duidelijk afwijkend van het gros. In onze ogen een pluspunt. | Goed. | Goed. |
Heb ik een voorkeur voor de bezorgdienst van de Picnic of AH?
Heel eerlijk, nee. De bedragen die we kwijt zijn ontlopen elkaar niet dermate veel dat ik daar op let. Beide diensten hebben hun eigen voordelen en nadelen.
Het assortiment van Picnic is kleiner, maar we bestellen er toch geregeld vanwege de ‘andere producten’ en ook de varianten aan vegetarische producten ten opzichte van de AH. (Mijn man eet vegetarisch, de rest van het gezin eet afwisselend wel of geen vlees. Afwisseling is dan welkom.) Ook vinden wij het eigen merk bij de Picnic (ook te koop bij de Jan Linders) erg goed.
De AH is daarnaast interessant voor de aanvullingen, zeker wanneer er aanbiedingen zijn die in ons huishouden veel worden gebruikt. Dus ik bekijk per keer wat er gewenst is aan boodschappen en waar ik die het beste kan bestellen. Ook de mogelijkheden qua levertijd spelen daar soms een beslissende rol in.
In de praktijk is het bestellen bij de Picnic of AH ongeveer samsam in ons huishouden. Al ga ik toch liefst zelf naar de supermarkt toe. Het winkelen zelf vind ik aangenaam om te doen, al is dat nu tijdelijk tijdens alle beperkingen vanwege Covid-19 niet van toepassing. Liefst kom ik nu enkel in een supermarkt wanneer er zo min mogelijk andere mensen zijn. Je zal mij dus niet in de rij zien staan wachten op een winkelwagentje. Dan kom ik wel laat op de avond terug, net voor sluitingstijd. 😉
Bestel jij (af en toe) online je wekelijkse boodschappen? En zo ja, wat zijn jouw ervaringen daarmee?