Gewetensvragen voor een blogger, wat zou jij doen?

Iedere blogger heeft ze vast: gewetensvragen!

Een gewetensvraag over wel of niet ergens over bloggen, hield me bezig zojuist en behalve een antwoord op deze vraag, was ook het idee voor deze TAG geboren.

gewetensvragen voor een blogger

De gewetensvragen voor een blogger TAG

  1. Schrijf jij als (professionele) blogger ook negatieve reviews geheel uit? Of probeer je het te verbloemen?
  2. Mats jij bekende klanten met een lagere vergoeding in goederen of tarief?
  3. Ben jij altijd 100% eerlijk? Laat je wel eens nuttige informatie weg?
  4. Vind jij dat je als blogger neutraal kunt blijven?
  5. Behandel jij bewust onderwerpen waarvan je hoopt dat deze scoren met veel views?
  6. Laat jij bedrijven een artikel wel eens dermate aanpassen, dat je er niet meer geheel achter staat?
  7. Heb je ooit gelogen? Bijvoorbeeld gedaan of iets een samenwerking betrof, terwijl dat niet zo was, of iets positief gebracht, terwijl je er zelf niets mee kon?
  8. Plaats jij altijd netjes een vermelding dat het een vorm van samenwerking betreft? Ook als een bedrijf dat liever niet heeft?
  9. Ben jij transparant over je bereik, views en andere statistieken, die opdrachtgevers vragen of rond je het in eigen voordeel af?
  10. Heb je verder nog een gewetensvraag die er niet bij staat en je toch nog wil beantwoorden?

Voel je vrij de TAG over te nemen, al zou ik een vermelding naar Onlybyme erg waarderen. Kan ik gelijk komen lezen, hoe jij antwoord geeft op deze best pittige vragen.

————————————————–

De antwoorden van Onlybyme:

 

1.Schrijf jij als (professionele) blogger ook negatieve reviews geheel uit? Of probeer je het te verbloemen?

Het is wel eens voorgekomen dat ik niet zo heel tevreden was, met name bij boeken kan dit wel eens voorkomen dat je niet super enthousiast bent. Je probeert redelijk neutraal de recensie te schrijven, maar toch je mening sijpelt er wel doorheen.  Onlybyme kiest er ook bewust voor een persoonlijke mening toe te voegen, want een standaard recensie is overal al te vinden. Ik zal proberen een beetje neutraal te blijven en ook de wel aanwezige positieve kanten belichten, maar liegen en zeggen dat ik iets fantastisch vind en daar niet achter sta, doe ik niet. Een goede lezer heeft snel door hoe goed een boek is gevallen. Daarbij is het maar een mening en wat ik niet goed vind, kan een ander fantastisch vinden. 😉

Bij andere producten zal dit minder vaak voorkomen. Gezien ik heel bewust selecteer op waar ik wel of niet een samenwerking mee wil aangaan, is er al een selectie richting producten of evenementen die mij persoonlijk liggen. Toch kan ook zoiets tegenvallen en een kanttekening plaatsen, is enkel denk ik waardevol voor de lezers en hoeft niet gelijk geheel afbreuk te doen aan een product. Niets is perfect immers, of erg weinig.

2. Mats jij bekende klanten met een lagere vergoeding in goederen of tarief?

Ja, dat is wel eens gebeurd, zo eerlijk ben ik wel. Maar daar staat dan een hele intensieve samenwerking tegenover die op andere wijze weer veel meer oplevert. Dus is het dan matsen of slim zaken doen?

3.Ben jij altijd 100% eerlijk? Laat je wel eens nuttige informatie weg?

Ik denk dat niemand 100% eerlijk is, al is het maar dat een mening altijd subjectief is. Bewust informatie weglaten die belangrijk is voor lezers om te weten, doe ik zo min mogelijk. Liegen nooit, maar als ik ergens ben geweest en mijn eten viel tegen en van de rest van het gezelschap wel, dan kan ik er bijvoorbeeld wel voor kiezen om een misser uit de keuken niet te vermelden, immers smaak blijft super persoonlijk. Het is dan een kwestie van iets weglaten, maar zeggen dat het eten heerlijk was, zal ik dan niet doen: ik kan en wil niet liegen!

4.Vind jij dat je als blogger neutraal kunt blijven?

Nee, ik denk dat je een poging kan doen zo neutraal mogelijk te blijven, maar je schrijft als mens en je eigen mening zal altijd doorsijpelen in je artikels. Vaak is die persoonlijke inbreng precies waarom lezers jouw blog lezen. Hier op Onlybyme wordt de eerlijkheid erg gewaardeerd.

5. Behandel jij bewust onderwerpen waarvan je hoopt dat deze scoren met veel views?

Dat heb ik in het verleden wel gedaan. Toen ik de drive had zo snel mogelijk 5000 uniek bezoekers te bereiken deed ik daar heel veel voor. Had ik te weinig unieke bezoekers per dag, dan nog maar een extra blog met een totaal ander onderwerp. Nu ik er veel relaxter en echter in sta, ben ik daar niet meer mee bezig. Het verbaast me vaak welke artikels aanslaan en welke niet en ik ga niet buiten mijn eigen grenzen. Al zijn deze vrij ruim met meerdere niches om over te schrijven. Ik laat me niet graag vastpinnen op 1 onderwerp.

6. Laat jij bedrijven een artikel wel eens dermate aanpassen, dat je er niet meer geheel achter staat?

Nee. Ik heb principes waar ik niet van afwijk. Vind ik de wijzigingen zinvol en sta ik er achter, prima. Gaat het buiten de gemaakte afspraken, dan gaat het niet door, tenzij ik er achter sta. Deze situatie voorkom ik graag door vooraf heel duidelijk door te nemen, hoe we er beiden in staan en wat we van elkaar kunnen verwachten.

7. Heb je ooit gelogen? Bijvoorbeeld gedaan of iets een samenwerking betrof, terwijl dat niet zo was, of iets positief gebracht, terwijl je er zelf niets mee kon?

Niet dat ik me kan herinneren. Niet om hiermee de vraag te ontwijken, maar ik lieg uit principe niet. Dan zou ik eerder iets niet plaatsen en van de samenwerking af zien dan liegen of iets beter voordoen dan het is.

8. Plaats jij altijd netjes een vermelding dat het een vorm van samenwerking betreft? Ook als een bedrijf dat liever niet heeft?

Ja, is een huisregel van Onlybyme. Vaak als je het doorspreekt met de klant is het niet zo’n groot probleem en het zijn gewoon regels waar je je als blogger aan dient te houden.

9. Ben jij transparant over je bereik, views en andere statistieken, die opdrachtgevers vragen of rond je het in eigen voordeel af?

Zoveel mogelijk transparantie als mogelijk. Maanden lang heb ik de precieze aantallen doorgegeven. Al kan ik wel bekennen dat dit jaar iets minder gedetailleerd te doen, maar wel totale transparantie naar klanten die om extra gegevens vragen via de mail. Ze kunnen printscreens etc. krijgen met alles wat ze nodig hebben om te besluiten of ze een samenwerking willen aangaan. Op de blog praat ik er minder over, al zijn er wel gewoon gegevens te vinden in de geschiedenis en onder statistieken. De reden hiervoor is dat ik er geen meerwaarde meer van inzie. De drive om maar te willen groeien, kosten wat kost is veranderd naar vooral zo veel mogelijk plezier beleven aan het bloggen. Daarnaast leuke samenwerkingen aan gaan, die iets toevoegen en dat lukt me aardig. Of ik dan 3.000 – 5.000 of 10.000 unieke bezoekers per maand over de vloer krijg, is van minder belang. Veel samenwerkingen worden aangegaan op basis van goed lopende contacten, een persoonlijke benadering, bescheidenheid en eerlijkheid achter de schermen (een gratis tip).

10.Heb je verder nog een gewetensvraag die er niet bij staat en je toch nog wil beantwoorden?

Nee op dit moment niet. 🙂

Ja, meer een vraag die ik al heb beantwoord, maar meer de nieuwsgierigheid of jij deze TAG ook durft in te vullen en dit ook gaat doen 😉

 

Comments

  1. Nicole says:

    Ik vind het fijn dat je de vragen er los bij hebt gezet. Dat zie je bijna nergens. Zo vind ik het makkelijker over te nemen. Denk dat ik dat ook wel ga doen! Al vul ik bijna nooit meer tags in en heb er nog 2 die ik in wil vullen haha.. Dus even logistiek kijken 😉

  2. Bij reviews ben ik zeker altijd eerlijk. Dat is juist de waarde van een review. Ik schrijf ze altijd zoals ik ze zelf graag zou lezen bij andere blogs.

  3. Marguerita says:

    Handig die vragen los inderdaad, ik vul bijna nooit tags in, maar als ik ze dan wil overnemen is het handig als je snel de vragen kunt kopiëren.

  4. kliefje says:

    Ik doe niks commercieels. Ik blog alleen voor mezelf en de leuk. Ik heb in de 8 jaar dat ik nu blog, maar 4x een review geschreven… 🙂
    Want liegen en verdraaien, dat kan ik dus niet. En weiger ik te doen. Dus is het beter je niet aan reviews te wagen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.