Leuk! Je kind krijgt de leeftijd van kleuter en gaat op school aan de knutsel. Dat is natuurlijk thuis ook hartstikke leuk, maar soms toch niet zo makkelijk in uitvoering als vooruit bedacht. Doorloopt de volgende 3 fases en succes gegarandeerd!

knutselen met een kleuter

Knutselen met een kleuter

Fase 1 – De voorbereiding / Inventarisatie

  • 1. Allereerst is het belangrijk om te achterhalen of je kind wel wil knutselen. Mama’s vinden het vaak geweldig, maar is dat voor het kind zelf ook. Wellicht is het wat blij thuis even niet te ‘moeten’ knutselen, wat op school al van het kind wordt verwacht.
  • 2. Als het kind zegt te willen knutselen, zorg dan dat je het begrip knutselen op elkaar afstemt. Een kind kan bedoelen: met viltstiften krassen op papier of verven zonder echt verder na te denken, terwijl de ouder al denkt aan hele fabricages.
  • 3. Inventariseer indien de knutselbehoefte bestaat, wat het kind wil maken. Niets zo frustrerend als iets totaal voorbereiden en een kind wat niet gemotiveerd is, want is niet leuk of stom zelfs!
  • 4. Hou het simpel, moeilijkheidsgraad opbouwen na successen!
  • 5. Zorg ervoor dat het ‘project’ niet teveel tijd kost, in verband met de korte concentratieboog, of deel het project op in gedeeltes.

Fase 2 – De uitvoering

  • 6. Zorg voor een goede voorbereiding, zet alle benodigdheden alvast klaar.
  • 7. Een voorbeeld van wat het moet worden, zodat het kind weet wat het gaat worden, of knutsel zelf mee en laat je kind je nadoen.
  • 8. Spreek door wat jullie gaan doen, wanneer en daarna stap voor stap, benoemen als het kind het gaat uitvoeren.
  • 9. Help waar nodig, want succes is belangrijker, dan hoeveel het kind zelf heeft gedaan.
  • 10. Ruim samen op, voor zover mogelijk, zodat het kind weet dat, dat gedeelte erbij hoort. (moet op school immers ook)

Fase 3 – Wat na het knutselen

  • 11. Spreek af met je kind waar hij/zij het kunstwerk wil neerzetten, je kan daarmee veel verdriet bij je kind besparen als je het kunstwerk voor hem/haar op een “verkeerde” plek neerzet. Kinderen denken vaak anders dan ouders daarin.
  • 12. Vraag of het kind het wil weggeven als cadeautje, bijv. aan oma en opa. Als vooraf bij het kind niet duidelijk is dat het kunstwerk wordt weggegeven, kan het kind teleurgesteld zijn en het liever zelf willen houden.
  • 13. Indien het een cadeautje is voor iemand, pak het samen met het kind in. Het is zijn/haar kunstwerk, dus blijven betrekken.
  • 14. Geef de eer van het maken aan het kind, ook al heb je het meeste zelf gedaan. Het goede gevoel is belangrijk bij jonge kinderen.
  • 15. Geniet er samen geregeld van door het kunstwerk in gesprekken nogmaals erbij te halen of er samen naar te kijken.

Als je volgens deze stappen te werk gaat, is succes verzekerd en kan je op een leuke manier knutselen met een kleuter. Hou voor ogen dat wat op school geldt voor het kind niet automatisch thuis geldt. Als hij op school iets ‘moet’ betekent dat niet dat dat thuis ook automatisch ‘moet’. Laat je kind je aangeven wat het wil, binnen jouw eigen grenzen uiteraard. Knutselen thuis moet leuk zijn en een activiteit die jullie beiden als leuk tijdverdrijf ervaren. Hoe ouder het kind, hoe meer je de verwachtingen kunt bijstellen. Deze tips zijn dan ook op jonge kinderen van toepassing. Een ouder schoolkind kan uiteraard anders worden benaderd en veel meer zelf doen en voorbereiden.

Heb je nog een opmerking of aanvulling, laat het me weten!