|

Ongewenst gedrag positief beïnvloeden bij kinderen

Hoe haal je je kind uit ongewenst gedrag, op een positieve manier? Het kost even een paar aanpassingen, maar het kan echt!

Ongewenst gedrag

Ongewenst gedrag omzetten met positieve benadering

Iedere ouder krijgt ermee te maken. Buien van zoon of dochter, die totaal ongewenst zijn. Zeker als deze buien, meer dan af en toe gaan voorkomen, ga je op zoek naar oplossingen die werken. Het liefst ook nog oplossingen, die de sfeer in het gezin positief beïnvloeden en de betreffende ‘bui’, zo vlug mogelijk achterwege laten.

Doorbreek het patroon

Je kind wil iets, wat jij als ouder niet wil of niet wenst.

Veelal is de eerste stap aangeven dat het getoonde gedrag niet gewenst is. Je kind moet immers horen dat wat hij doet of wil niet gewenst is, zodat hij de gelegenheid krijgt zich aan te passen. Indien je kind niet zijn houding wijzigt, dan kan je de volgende keuze maken. Je wens tot verandering van gedrag herhalen en een waarschuwing te geven voor een gevolg, indien je kind weigert zich na deze tweede waarschuwing aan te passen of je doorbreekt het patroon.

Kinderen zijn in hun eigen wereld. Als je ze daar uit haalt, is veelal het gedrag dat ongewenst was, ook direct weg.

Hoe doe je dat?

Negeer wat je kind doet en zet er direct iets anders tegenover: de bekende afleidingsmanoeuvre.

Voorbeelden om toe te passen als afleiding:

  • Ga met je kind en de hond(en) wandelen;
  • Ga boodschappen doen;
  • Vraag je kind je ergens bij te helpen;
  • Stel voor om iets samen te doen, zodra het kind heeft opgeruimd waar het mee bezig is;
  • Ga met je kind in bad of onder de douche.

Laat je kind tellen

Tellen? Ja! Je gaat het gedachtepatroon van je kind doorbreken.

Als je kind moet nadenken bij het tellen, wordt zijn gedachtepatroon doorbroken. Het is een milde manier van ‘straffen’ door je kind op een bepaalde plek (andere dan waar het zich bevindt) te laten plaatsnemen en tot een bepaald aantal hardop te laten tellen. Naar gelang de leeftijd kan je het tellen vervangen door het opzeggen van rijmpjes, zingen van liedjes, dan wel de bekende schooltafels. Nadat je kind klaar is met zijn ‘taak’, kan hij weer gaan spelen of je overlegt samen wat jullie gaan doen,

Napraten

Soms is het ook nodig om even samen met je kind door te praten, waarom het tot deze ‘milde straf’ is gekomen en hoe je kind dit nu kan voorkomen een volgende keer. Of je kind het zal oppakken, is per situatie verschillend en ook verschillend per kind qua karakter. De één heeft langer nodig, dan de ander om zich te realiseren iets niet meer te doen.

Daarbij blijven het kinderen en die doen nu eenmaal dingen, die wij volwassenen liever niet zien. Een bepaald realisme als ouder is dus wel gewenst. Je kind moet zijn grenzen kunnen aftasten om een goed eigen normen en waarden besef te ontwikkelen. Overal direct bovenop zitten is wellicht wat te heftig, maar alles op zijn beloop laten, ook niet gewenst. Zoek je eigen middenweg en realiseer je dat die middenweg per dag zal verschillen, aangezien je de ene dag nu eenmaal meer kunt ‘hebben’, dan de andere dag.

Kinderen voelen dat vaak haarfijn aan. Dus als je kind een ‘lastige’ dag heeft, kijk dan eens in je eigen gevoelswereld van dat moment. Herkenning, wat overgewaaid is op je kind?

 

Hopelijk geven deze tips je wat houvast! Mocht je iets willen toevoegen wat gegarandeerd succes heeft, laat het vooral horen!

Deel gerust door!

Vergelijkbare berichten