Hoe een blog time-out in Holiday Season winst kan opleveren?
Een vraag die je wellicht niet verwacht, maar een blog time-out in Holiday Season kan echt winst opleveren. Al geldt dit natuurlijk niet voor alle soorten websites, maar zeker wel voor Onlybyme. Hoe zit dat bij jou?
Inhoudsopgave
Een blog time-out in Holiday Season werkt!
Uit ervaring weet ik dat het werkt om juist in Holiday Season (wat ik even vrij vertaal naar zomervakantie en kerstvakantie) zelf ook vrijaf te plannen van het bloggen. Dus niet al weken vooruitwerken om al die dagen toch gevuld te hebben en soort van ‘afwezig aanwezig’ te zijn. Nee, gewoon de vrijdag voor de betreffende vakantie een laatste blog en eventueel op je sociale kanalen een persoonlijke ‘prettige vakantie’ melding en daarna lekker genieten van je vakantie.
Hoe kan een blog time-out in je voordeel werken?
Een reden waarom je geen time-out zou willen kan zijn dat je bang bent voor de lagere bezoekersaantallen. En ja, dat is een gevolg wat zeer goed kan ontstaan als je besluit vakantie in te plannen. Enkel iedereen heeft vakantierechten ook bloggers. De samenwerkende partijen –die vragen om printscreens vanuit Google Analytics– weten heel goed een dip te verklaren als je aangeeft minder actief te zijn geweest vanwege vakantie.
Sterker nog, je kan dan eens heel goed zien, wat je voor bezoekersaantallen binnenkrijgt puur op basis van zoekmachineresultaten, trouwe volgers en rechtstreekse bezoekers en dat is hele interessante kennis. Zo kan je bijvoorbeeld constateren dat tijdelijk niet actief zijn veel of weinig gevolgen oplevert.
Hoe veel of weinig teruggang in bezoekers je wijzer kan maken tijdens afwezigheid.
Veel verlies in aantallen bezoekers
Mochten je aantallen drastisch omlaag vliegen tijdens afwezigheid, dan is veel van je bezoek direct gerelateerd aan wat jij actief per dag doet om die bezoekers te krijgen. Denk aan het vullen van je sociale mediakanalen met verwijzingen naar nieuwe blogs, het houden van (veel) winacties en online adverteren.
Wat betekent dit? Feitelijk hoeft dit niet nadelig te zijn, enkel is het wel van belang dat je je realiseert dat je bezoekers dient te lokken naar je website door actief gedrag. Indien je dit graag doet is dit een goede manier om een website op te starten, maar op de langere termijn is het ook zeer tijdsrovend en de vraag is of je bereid bent dit te blijven doen.
Weinig afname in aantallen bezoekers
Indien afname van het aantal bezoekers meevalt betekent dit: dat een groot deel van je bezoekers op je website terecht komen via zoekresultaten. Ze zoeken in een zoekmachine een antwoord op een vraag en komen een blog van jouw website tegen met het antwoord of informatie over het onderwerp van hun interesse en gaan op die wijze naar je website toe. Daarnaast heeft iedere blog standaard bezoekers die af en toe terugkeren om bij te lezen.
Je ziet dit vaak bij blogs die al wat langer bestaan en waar veel aandacht wordt besteed aan Search Engine Optimalisation oftwel zoekmachineoptimalisatie (SEO). Ik kan je aanraden om hier veel aandacht aan te besteden, daar dit uiteindelijk ‘automatisch’ verkeer naar je website genereert waar je niets meer actief voor hoeft te doen (behalve je blog posts updaten indien van toepassing).
Mijn persoonlijke ervaring met vakantie nemen in ‘Holiday Season’ en de teruggang in aantallen bezoekers
Feitelijk heb ik hierboven genoemde stappen beiden meegemaakt. Toen ik net begon met bloggen had ik nog niet zoveel verstand van SEO. Daarnaast kost het tijd voordat je eigen website gaat ranken en Google en andere zoekmachines je blog ‘zien’. Je kan een mega goed artikel schrijven, maar de kans dat deze direct veel bezoekers levert via zoekresultaten is niet zo heel groot. Tenzij je een zeer actuele blog schrijft en daarmee een van de weinige bronnen bent met informatie over dat betreffende onderwerp. Je kunt dit proberen te sturen door goed in de gaten te houden waar mensen naar zoeken en ad hoc blogs te schrijven. De vraag is echter of je zo wilt werken voor langere tijd.
Het werkte voor mij best goed, maar betekende dat ik 7 dagen per week vele uren bezig was met bloggen en daardoor binnen korte tijd 5000 unieke bezoekers binnenhaalde op de website. Ik maakte soms gebruik van loktitels en was zeer actief op sociale media en hield het actuele nieuws in de gaten om daar direct op in te kunnen springen. Dit werkte en was zeer bevredigend om te zien in de resultaten. Ik had dan ook al binnen no-time samenwerkingen te pakken en kreeg veel energie terug uit de website. Enkel was er buiten de website en het opvoeden van mijn kleine dame niet veel tijd over om nog andere dingen beet te pakken, daar ik al ruim 60 uur per week bezig was met Onlybyme.
Hoewel ik echt met veel passie bezig was met Onlybyme, merkte ik dat er maar iets hoefde te gebeuren waardoor ik minder tijd aan de website kon besteden, waardoor het resultaat terugliep en dat werkte frustrerend. De hobby en passie werd een ‘moeten’.
Hoe kon ik met minder tijd even veel bezoekers genereren?
Ik besloot dat hetgeen ik deed op de langere termijn niet werkte en veranderde van strategie. De tijd die ik sociaal besteedde met het verspreiden van mijn content nam drastisch af en ik ging me intens verdiepen in SEO en hoe ik kon zorgen dat merendeel van het verkeer automatisch op de website terecht kwam. Hiervoor had ik een lange adem nodig, maar op een bepaald moment (na een jaar bestaan van de website) ging Onlybyme beter ranken. Hierdoor kregen bezoekers artikels vanaf de website eerder te zien in zoekresultaten en nam het aantal bezoekers die ‘automatisch’ naar de website kwamen toe.
Toen ik hiermee begon kwam ongeveer 10-15 procent van de bezoekers op de website terecht via zoekmachines. Op dit moment is dit vrijwel standaard 70 procent van de bezoekers of meer per maand. Daarnaast komt er nog een percentage rechtstreeks doordat je in de loop van de tijd vaste volgers en lezers opbouwt en een deel via sociale kanalen.
De tijd die ik in sociale kanalen stop is dan ook drastisch afgenomen. Ik deel de blog posts indien geschikt op mijn eigen kanalen en soms (indien zin en tijd) op relevante andere plekken. Daarbij ben ik erachter dat je blogs delen op groepen die enkel met die reden bestaan weinig oplevert. Enkel veel tijd om het overal te delen. Door juist weinig door te delen en enkel op relevante plekken kan het de bezoekers verhogen.
Veel minder winacties bespaart veel tijd
Langere tijd had deze website meerdere winacties per week. Dit betekende ook dat er vele winnaars getrokken dienden te worden en dit kost indien je dit eerlijk en netjes wil doen veel tijd. Met de komst van de nieuwe privacywet nam dit enkel toe omdat ik ook nog eens verzoeken kreeg van mensen die ‘vergeten wilden worden’ en niet meer genoemd. Hierdoor heb ik besloten om ook deze werkwijze te wijzigen. Het werk wat ik eraan had leverde voor mijn gevoel niet op wat ik erin diende te stoppen. Tuurlijk brengen winacties bezoekers en pageviews, maar als bezoekers uiteindelijk enkel komen om iets te winnen dan is er toch ergens iets ‘misgegaan’. Gelukkig komen de bezoekers nog steeds om de reviews van de producten te lezen, ook zonder winacties en het mindere aantal neem ik daarbij graag voor lief, daar het me heel veel energie scheelt.
Indien je slechts beperkt tijd kan investeren dan duurt het stijgen langzamer maar is daarna wel consistent.
Doordat ik mijn plan van aanpak wijzigde duurde het best lang voor ik resultaat zag ontstaan, maar nu zit ik eenmaal op die stijgende lijn en zie ik nog steeds artikels ranken van een paar jaar terug. Ik weet nu hoe een goede SEO tekst te schrijven en houd heel goed de actuele wijzigingen bij op dat gebied. Daarnaast geniet ik nu veel intenser als de site onverwacht hoger rankt of meer unieke bezoekers krijgt dan voorheen. Ik hoef er immers minder voor te doen en zie toch resultaat.
Het leukste is nog wel dat de website zelf steeds beter presteert met Domain Authority en Page Authority en ik op die wijze veel aanvragen binnenkrijgt voor samenwerkingen. Ik hoef dus niet meer zelf actief de boer op (indien ik dit niet wil) en krijg toch de opdrachten aangedragen.
Dat de aantallen unieke bezoekers nog niet de aantallen genereert die de website interessant maakt voor grote mediabureaus vind ik eerlijk gezegd niet erg. Het bloggen is er een stuk leuker op geworden nu ik vrijuit kan schrijven, op persoonlijke wijze en mijn kennis kan doordelen op deze wijze. Daarnaast blijft er nu tijd over voor het schrijven van langere informatieve blogs (zoals deze) die beter worden opgepakt qua ranking. Kortom: een win-winsituatie.
Hoe een blog-timeout winst kan opleveren in ‘Holiday Season’?
Uiteraard wil ik de hoofdvraag van deze blog samenvattend beantwoorden. De winst is wellicht niet direct, maar de kennis die je eruit opmaakt is dat wel. Wat wil jij bereiken? Hoe wil je dit bereiken? Heb jij de goede strategie al te pakken? Wat zijn de gevolgen van een break tijdens Holiday Season voor jou?
De blog-timeout levert hoe dan ook winst op!
Vakantie is goed voor iedereen. Even niet bloggen brengt een bron aan inspiratie op gang voor als je besluit weer te starten met bloggen. Noteer spontate ideeën op een bloknote en kijk ernaar zodra je ‘vakantie’ over is. De blogs vliegen dan zo eruit! En de nieuwe energie die je opdoet geeft je hoe dan ook een boost. Even een break is voor iedereen op zijn tijd goed en laat je vooral niet gek maken door anderen die wel door gaan met actief bloggen. Iedereen heeft daar een eigen visie op die per moment kan wijzigen.
Tot slot nog een eye-opener
Hoeveel mensen zijn er met de komende vakantieperiode online te vinden? Doorgaan met bloggen en dezelfde resultaten als normaal realiseren zal dan enkel meer inspanning vergen! Stop je tijd in goede informatieve blogs die mensen kunnen doen landen op je website tijdens deze vakantieperiode met tips over de invulling van vakantiedagen, gedurende het gehele jaar. Juist content die al is gerankt in zoekmachines wordt dan omhoog geslingerd. 😉
Mocht je ook gaan genieten van een blog-vakantie: een prettige vakantie toegewenst!
Disclaimer: deze blog is op meerdere jaren ervaring met bloggen en vakantie wel of niet nemen gebaseerd en daardoor gebaseerd op persoonlijke ervaring. Deze kan uiteraard afwijken van de ervaringen van andere bloggers. Volg je gevoel en wees realistisch naar jezelf toe. Succes.