De hoeveelheid reacties: wat zegt het eigenlijk?

 

Vroeger was het heel anders

Vroeger, erg lang geleden (deze blogger heeft al jarenlange ervaring met bloggen via andere anonieme blogs), was het heel normaal dat je ‘minstens’ 20 reacties kreeg onder elke blog. Het bloggen was destijds ook echt een ‘ons kent ons’  verhaal. Je poste ‘wat’ over je leven en ging vervolgens bij tientallen andere blogs lezen en reageren. Een intensieve klus die veel tijd kostte en echt een passie was. Je leefde mee met de avonturen van bekende bloggers en ontdekte elke week weer nieuwe pareltjes die werden toegevoegd aan de grote lijst blogs die je graag las. Tegenwoordig mag je al blij zijn als je überhaupt een reactie ontvangt onder je blog… is dat erg? Of iets van tegenwoordig?

Reacties, hebben ze (nog) toegevoegde waarde?

Uiteraard vind je het als schrijfster fijn als er een reactie komt onder je blogs. Toch verkiezen volgers soms andere media om die reacties achter te laten (bijvoorbeeld Facebook) of direct via mail. De hoeveelheid reacties zegt echter niet zo veel over het succesvol zijn van een artikel. Er zijn goedlopende artikels op deze blog met geen reacties. Soms omdat het onderwerp zich er niet toe leent. Soms omdat mensen niet uit de anonimiteit willen komen, wat ik me goed kan indenken. Ook kost het gewoon veel tijd om  én veel artikels te lezen én overal ook nog reacties achter te laten.

Het lezen van blogs is een nieuwe vorm van nieuws vergaring geworden, gezien de blogs een steeds grotere informatieve waarde bevatten en daarom meer worden ‘gezien’ als informatief en minder als ‘persoonlijk’. Het aantal hits uit Google neemt dan toe, van mensen die informatie zoeken over een bepaald onderwerp en die niet daarna de tijd nemen om te bedanken of hun mening te geven. Logisch, vind ik.

Het aantal reacties zegt niets over het aantal lezers!

Vroeger was je niet bezig met statistieken, had ik nog nooit gehoord van tools als bijv. Google Analytics. Het enige waar je naar keek, was het aantal reacties en velen hadden een bezoekersteller op hun blog of een teller online die aangaf hoeveel mensen op dat moment op jouw blog aanwezig waren. Bloggers waren vooral hobbyisten, die een nieuwe manier van dagboek schrijven hadden gevonden en de ene blog nog mooier en persoonlijker dan de andere. Sommige bloggers werden haast ‘onzichtbare online vrienden”.

Tegenwoordig zijn er heus nog blogs die heel veel reacties krijgen, maar de reden erachter is niet meer zo ‘onschuldig’ als voorheen. Er zit een ‘marketing gedachte’ achter.

Reacties geven reacties!

Als je zelf veel tijd investeert in het lezen van blogs en daar reageren, krijg je een band met deze blogs en de mensen achter die blogs. Jarenlang heb ik dat gedaan en nog zou ik willen dat ik er de tijd voor had. Zelf ben ik echt van het reageren, als ik iets toe te voegen heb. Enkel de tijd op een dag is spaarzaam en helaas ben ik zelden in staat, om zoveel als ik zou willen rond te snuffelen op andere blogs.

Het is geen onwil, maar het hebben van een eigen blog als Onlybyme kost veel tijd enkel al om dagelijks 1 of meer artikels te publiceren (met enige vorm van meerwaarde). Met het schrijven is het niet gelijk klaar, daarnaast is er nog veel onzichtbaar werk in de achtergrond. De status puur bloggen voor de fun, verschuift langzaam naar blogger met zakelijke belangen. Niet dat het dan niet meer leuk is om te doen, maar als je samenwerkingen aangaat, verwachten die ook dat je hun werk Sociaal deelt. Ben je meer tijd kwijt met mailafhandeling en het onderhouden van contacten. Het is een keuze. Nog steeds zijn er blogs die puur voor de hobby schrijven en puur op de inhoud reacties ontvangen. Veelal van mensen die af en toe bloggen, omdat ze iets willen delen en geen zakelijk streven hebben. Zelf volg ik een aantal van die blogs (als ik de tijd kan vinden) en lees daar puur ter ontspanning.

Strategisch reageren

Mocht je zelf met je blog groter willen worden en meer mensen ‘random’ naar je blog willen verleiden, dan kan af en toe ‘strategisch’ reageren best zinvol zijn. Hoe bedoel je strategisch? Wel er zijn populaire blogs, waar veel reacties zijn, die door andere bloggers worden gebruikt als inspiratiebron voor het opdoen van nieuwe ‘nog te ontdekken’ blogs.

Een blog waar standaard veel mensen reageren is echt niet ‘alleen’ omdat ‘men’ die blog zo fantastisch vindt. Nee, men hoopt dat je reactie wordt gelezen door andere bloggers of lezers van die betreffende site en dat ze doorklikken naar jouw site om daar te gaan snuffelen.

Een tool als Comment Luv maakt het nog aantrekkelijker voor potentiële nieuwe lezers, want dan zien ze gelijk jouw laatste post in je reactie op die betreffende blog.  Je verleidt als het ware nieuwe lezers jouw kant op. Een extra voordeel van Comment Luv is dat je reacties een link achterlaten op een andere site terug naar jouw site wat je ranking positief kan beïnvloeden.

Zeker kleine startende bloggers kunnen zo een lezerspubliek opbouwen en hoe minder zakelijk je blog is, hoe groter de aantallen lezers die blijven terugkeren.

Sociale media levert meer lezers (volgers) op dan overal reageren!

De blogs die een doel voor ogen hebben (willen groeien in omvang), ontdekken dat de invloed van sociale media sneller werkt in de toename van het aantal lezers. Ze delen hun content bewust op hun sociale kanalen en proberen lezers te verleiden, daarop te abonneren. Nu kan je lezers niet dwingen je blog te gaan volgen. Slechts als ze de content aantrekkelijk vinden, blijven ze terugkeren. Sommigen puur voor de winacties, sommigen echt voor de inhoud en alle mogelijke vormen daartussen.

Het kost minder tijd en is effectiever

Hoewel minder persoonlijk, je bereikt met het verspreiden van je blogs via sociale kanalen veel meer mensen dan via het overal ‘langs gaan en reageren principe’. Het doel van het worden van ‘onzichtbare vrienden’ verschuift meer en meer naar het krijgen van meer views.

Potentiële samenwerkingen kijken niet naar de hoeveelheid reacties

Het is voor bedrijven niet interessant of veel mensen persoonlijke reacties aan jou gericht achter laten op artikels. Het enige wat ze willen weten is, of je artikels worden gelezen. Of je site veel unieke bezoekers bereikt en of deze terugkeren en je in staat bent te ‘binden’. Natuurlijk zien ze onder winacties wel graag respons en als je in staat bent dat voor elkaar te krijgen, dan ben je dus in staat mensen te ‘binden’.

Ze willen dat je hun boodschap verwoord in toegankelijke persoonlijke taal, die je lezers graag van je vernemen en gewend zijn te krijgen. Je vaste bezoekers komen immers voor jouw manier van schrijven en keren daarom steeds terug. Ze willen ‘eerlijke’ reviews en een eigen mening. De tijd van ‘neutrale’ reclames is echt geweest. Mensen willen een persoonlijke ervaring ‘voelen’ en volgen heel bewust bloggers, die dat kunnen overbrengen.

Daarnaast zoeken bedrijven naar bloggers die de SEO goed in de gaten houden en daardoor hits geven op informatieve blogs over hun artikels, die weer een link bevatten naar hun bedrijf. Hoe langer een blog bestaat, hoe hoger de hits via zoekresultaten op Google binnenkomen. Men zoekt doelbewust naar informatie over een onderwerp en komt daarop binnen.

Uniek bereik zegt ook niet alles!

Het is voor bedrijven belangrijk ‘hoe’ hun boodschap wordt uitgedragen. Hoewel grote partijen vaak de grote bloggers opzoeken voor mega samenwerkingen. Zijn ook kleine bloggers met een eigen identiteit en stijl interessant voor samenwerkingen. Onlybyme behoort tot de kleine bloggers, maar kan toch veel samenwerkingen aangaan door de manier van communicatie.

Recent schreef ik hierover in Omvang zegt lang niet alles!

Koester ze: de mensen die wel reageren!

Tot slot iets voor mij vanzelfsprekends. Koester de mensen die tegenwoordig nog de tijd nemen om persoonlijk een reactie achter te laten. Neem als het kan contact met ze op, door te reageren of ze via andere media te betrekken.

Wees persoonlijk naar je volgers via je eigen sociale kanalen, dat geeft binding. Blijf bovenal jezelf en oprecht! Men ‘voelt’ gemaaktheid. Het is allereerst leuk om te bloggen, verlies dat niet uit het oog. Juist je passie beweegt anderen je te volgen. Zodra je het plezier verliest in het bloggen, ben je niet meer in staat dit vanuit je hart over te brengen op de lezers. Dit wordt gemerkt. Echtheid is een grote reden voor het wel of niet volgen van een site. De standaard riedels kunnen ze immers overal lezen.

De hoeveelheid reacties zegt in mijn ogen dus steeds minder in relatie tot het wel of niet goed presteren van betreffende blog, maar het blijft voor een schrijfster altijd leuk indien men de moeite neemt om te reageren.

Bedankt voor het lezen!