Als ervaringsdeskundige met jarenlang anonieme, goed bezochte blogs en nu ruim een jaar de blog Onlybyme onder eigen naam. Met successen die ik met mijn bescheiden “omvang” al weet te bereiken. Successen die ik anderen ook gun. Ditmaal een blog met inzicht in hoe het OOK KAN, behalve enkel een groot bereik nastreven: omvang zegt lang niet alles!

 

Stop met je succes te meten aan de hoeveelheid unieke bezoekers!

 

Een leerproces

Al doende leert men, zo ook ik. Onder eigen naam bloggen is heel anders dan anoniem. De anonieme blogs die ik had (en allang niet meer online zijn), werden erg goed gelezen. Maar ik miste het kunnen delen van dingen die best over mijn eigen leven naar buiten mogen en besloot ruim een jaar geleden te starten met Onlybyme als persoonlijke blog.

Eerder heb ik al meerdere malen geschreven over mijn eerste blogjaar, dus geheel herhalen ga ik dat niet. Dingen gaan zoals ze gaan. Je leest andere blogs, komt een oproep tegen voor een gastblogger en begint daarmee en raakt besmet. Dan zie je de omvang (los van het schrijven van gastblogs) van je eigen blog groeien en beginnen bedrijven je langzaam aan te vinden en krijg je zakelijke voorstellen.

Je schiet zelfs door in je wil te groeien en bereikt binnen een jaar 5.000 unieke bezoekers. Lees hoe dat kan in: Binnen het jaar naar 5000 unieke bezoekers, kan dat?

Ja, het bleek mogelijk en ik weet nu heel goed, hoe ik kan zorgen voor meer unieke bezoekers per maand, dan ik nu bereik. (middels manipulatie van de soort artikels en bepaalde inhoud) Toch verkies ik een andere weg… en ik zal proberen uit te leggen in deze (lange) blog, welke en vooral waarom!

Manipuleren van unieke bezoekers kan dat?

Ja ik denk dat dat kan, sterker nog, ik weet dat het kan uit persoonlijke ervaring.

Als je langer blogt, weet je wat werkt en ook wat niet werkt in blogland. Bepaalde soort titels trekken standaard meer bezoekers. Bepaalde woorden wekken verwachtingen, maken mensen nieuwsgierig en geven hits.

Als je weet wat eerder scoorde (vaak per toeval ontdekt), dan weet je dat dat in een nieuwe context weer opnieuw zal scoren.(Althans de kans is groter, dan van een standaard nieuw artikel.)

Je leert waar Google goed op reageert, welke artikels na een jaar nog steeds hits krijgen en welke juist in een terugkerende seizoen weer opnieuw hits ontvangen.

Je weet waar mensen op reageren, welke onderwerpen ze bezighouden en dat geeft je invloed in het aantal unieke bezoekers, die je blog per maand bezoeken. Dus ja, je kan daar gebruik van maken en ik kan gerust toegeven, dat in het verleden succesvol te hebben toegepast. Geïnteresseerd als ik was, in hoe het principe werkt.

Enkel zeggen unieke bezoekers niet zoveel, op zichzelf… daar moet je achter komen om te zien wat veel belangrijker is…

Commitment is veel belangrijker dan unieke bezoekers!

Iedereen kan een viral blog schrijven, daar ben ik van overtuigd.

Als je maar genoeg schrijft, goed kijkt naar wat scoort en wat niet. Je goed inleest in relevante informatie, is het voor iedereen te doen om een viral blog te schrijven.

Wanneer iets voor jou ‘viral’ is, hangt weer af van je totale blog omvang. Maar je herkent het direct, als een enorme piek in bezoekers aantallen, boven het dagelijkse gemiddelde.

De meeste grotere bloggers, hebben elke maand wel een paar blogs die super goed worden gelezen en krijg daardoor een aantal dagen extra hits, die het unieke aantal bezoekers extra laten toenemen.

Dat is niet abnormaal te noemen, maar als je het echt enkel daarom doet en enkel zoekt naar de hits, wat is er dan nog overgebleven van het persoonlijke bloggen: waar je zelf graag over wilt schrijven? Waar je blogpassie om begonnen is? Wat is er dan nog echt ‘eigen’ aan jouw blog? Het is dan enkel een zakelijke keuze geworden om zoveel mogelijk te scoren en er het liefst geld mee verdienen. Dat kan voor velen een goede bron zijn van inspiratie, maar voor mij verliest het daarmee gelijk zijn glans. Het is een keuze en zolang je je daar goed bij voelt is het altijd de goede keuze, enkel voor mij werd de passie gesmoord en besloot ik ermee te stoppen en vanaf dat moment enkel te doen wat voor mij persoonlijk goed voelde… mijn passies verwoorden, mijn interesses, mijn ideeën. Los van of deze nu wel of niet zouden ‘scoren’.

Het leerde me dat iets anders veel belangrijker is dan ‘scoren’, namelijk: jezelf blijven en daarmee uniek, en dus haast nog aantrekkelijker door zakelijke partijen!

Onlybyme is veranderd van totaal persoonlijk naar een kindje wat nu met veel zorg en liefde verder groeit volgens mijn eigen overtuiging. Persoonlijk blijven en doen wat goed voelt en bij jezelf past.

Persoonlijk schrijven trekt aan!

Mensen lezen graag iets wat herkenbaar is. Iets wat ze kunnen vereenzelvigen met zichzelf. Dus ook al schrijft Onlybyme geregeld over samenwerkingen (reviews, impressies, winacties, etc. ), dan nog is het persoonlijke er altijd in vertegenwoordigd. Dit creëert namelijk commitment van lezers. Terugkerende bezoekers, die vaker dan een toevallige hit je site bezoeken, omdat ze willen zien wat er voor nieuws te lezen valt.

Persoonlijk betekent niet per se door 1 persoon geschreven

Dit betekent niet dat alle blogs door mij persoonlijk zijn geschreven. Het leeuwendeel wel, maar nu ik meer ondersteuning krijg met het recenseren van boeken, zal er vaker een andere naam in beeld verschijnen. Al zal ik altijd de laatste hand aan elk artikel leggen, zodat het volgens mijn persoonlijke maatstaven online komt. Onlybyme heeft immers een heel ‘eigen’ manier van recenseren die afwijkt van de standaard recensies. Iets wat erg goed bleek te vallen bij de Samenwerkingen, die Onlybyme elke week weer mag vertegenwoordigen met veel passie en enthousiasme.

Commitment door persoonlijke benadering

Uit ervaring weet ik dat een persoonlijke benadering gewaardeerd wordt. Dit geldt voor alle sociale contacten gerelateerd aan je website. Je vaste volgers, nieuwe volgers, vaste klanten, mogelijke toekomstige klanten, collega bloggers, behandel ze allen in grote lijnen gelijk. Benader ze, zoals je zelf benaderd wenst te worden.

Een paar tips uit eigen ervaring:

  • doe je niet groter voor dan je bent;
  • wees eerlijk over je statistieken en compleet; (dit hoeft niet geheel zichtbaar op de site, maar zeker in de correspondentie met je (potentiële) nieuwe klanten)
  • gun een ander zijn eigen succes, hou het bij jezelf, gooi niet met modder, kies je eigen pad en laat de ander altijd in zijn waarde. (Hiermee refereer ik naar een eerdere blog over de gunfactor, die helaas ook uit eigen ervaring, niet standaard aanwezig is.)
  • hou je altijd aan je eigen normen en waarden en wijzig die voor niemand! Hoe mooi het uitzicht aan de andere kant van de berg ook wordt voorgesteld. Blijf je zelf! Enkel dan kan je volledig achter je eigen passie staan en dat straal je naar buiten uit;
  • laat niemand bepalen wat wel en niet hoort, anders dan jijzelf. Durf uniek te zijn en denk gerust buiten de vaste paden; (vraag advies, maar beslis zelf)
  • hou er rekening mee dat dingen niet altijd zijn, zoals je dacht. Hiermee doel ik op het opdoen van levenservaringen gerelateerd aan je eigen blogpassie. Accepteer dat je in deze ‘wereld’ veel kennissen hebt, maar slechts weinig echte vrienden waar je blind op kunt vertrouwen. Hou je dus op gepaste afstand van de kennissen om jezelf leed te besparen. (Bedankt lieverds, voor er zijn zoals jullie zijn en mij af en toe een duwtje de goede richting in geven, als ik twijfel of ergens op vastloop.)
  • Indien je de keuze maakt om je passie zakelijker te maken, besef dan dat je zakelijk wordt benaderd. Zakelijk is echter niet hetzelfde als niet persoonlijk meer zijn. Juist een persoonlijke ‘eigen’ benadering, wordt gewaardeerd. Hoe groot je ook bent in wat je doet, bescheidenheid en oprechtheid in wat je zegt en schrijft, zijn het allerbelangrijkste.

Sociaal zijn

Sociaal zijn, kan je op meerdere manieren. Het is de kunst dit zowel zakelijk, als persoonlijk te zijn.

Zakelijke commitment door Sociale Media

Het bloggen bestaat uit vele facetten. Buiten het daadwerkelijk schrijven en plaatsen van artikelen is het ook van belang deze goed weg te zetten online. Dit kan je bewust beïnvloeden.

Schrijf je iets persoonlijks dat niet massaal gelezen hoeft te worden, dan is de keuze dit niet massaal online te delen via diverse kanalen een manier om dit te beïnvloeden. Het begint bij de keuze voor hoe je het met SEO optimalisatie wegzet. Het zoekwoord waarop het artikel gevonden kan worden via google kan je zelf bepalen en verwerken in je artikel. Is het iets persoonlijks dan kan je met je zoekwoord verkiezen iets te kiezen waar weinig mensen naar zoeken (andersom uiteraard ook).

Verspreid je een artikel enkel onder je eigen kanalen, dan worden enkel jouw directe volgers geattendeerd. Hoewel persoonlijke artikels heel goed scoren bepaal jij de regie. Is het iets wat veel mensen mogen lezen, verspreid het dan gerust in gerelateerde groepen. Hou je het liever bescheiden, doe dit dan niet.

Gebruikt de Sociale Media doelbewust en effectief!

Kies relevante kanalen. Zorg dat de input (de tijd die het delen kost) relevant blijft voor de output (het aantal bezoekers die je via dat kanaal ontvangt). Het is soms zoeken, maar alles overal delen is zinloos. Het ene artikel leent zich meer voor een brede verspreiding dan het andere. Dit artikel zal worden gedeeld in met name groepen die bloggers lezen, omdat het over bloggen gaat.

Wees persoonlijk én zakelijk in een gezonde mix!

Op je eigen kanalen, willen je directe volgers jouw persoonlijke inbreng voelen.

Je ‘zakelijke’ Facebookpagina, leent zich hier uitermate goed voor. Deel je succesjes, bedank je volgers (enkel als je dit oprecht meent) en geef iets meer dan enkel linken naar je nieuwe blogs. Uit dit op een persoonlijke, maar zakelijke manier, die voor jou fijn voelt. Volg ook hierin je eigen gevoel. Wat voor een ander werkt, kan bij jou averechts werken. Het moet ‘echt’ zijn. Je volgers volgen jou omdat ze jouw stijl kennen en waarderen, dus blijf daarbij en doe niet wat anderen doen. Wees uniek! Een standaard artikel kan iedereen schrijven, maar vanuit je gevoel schrijven, dan wordt het een ander verhaal.

Twitter is voor de korte boodschappen uiterst effectief.

Indien je je persoonlijke account zakelijk gebruikt, realiseer je dan dat je ‘zakelijke’ volgers niet zitten te wachten op te veel berichten over irrelevante zaken. Bijvoorbeeld: wat jij na elk optreden van een artiest in een programma van deze betreffende persoon vindt. Gebruik je media doelbewust, met altijd de mix in gedachten. Deel je nieuwe blogs en benoem enkel wat highlights en hou het verder rustig.

Deel enkel relevante artikels gerelateerd aan jouw website door. Jouw volgers volgen je met een reden. Blijf dus in je eigen ‘branche’. Liken kan altijd. Uitzonderingen daargelaten. Dat is altijd een afweging, maar voor mij als volger van anderen is het belangrijk waarom ik het kanaal volg. Is er teveel extra ballast aanwezig en weegt dat niet op tegen de inhoud van gerelateerde nieuwtjes, dan is het stoppen met volgen een stap dichterbij.

Veel soorten Sociale Media, hou het beheersbaar!

Alles kost tijd, ook het sociaal actief zijn. Mijn advies: probeer niet iedereen, op elk kanaal te bereiken.

Kies je kanalen, die je groot uitwerkt en gebruik indien gewenst andere kanalen, die je ‘erbij’ doet, zonder jezelf daar iets op te leggen. Voor mij ligt de kern op dit moment (2016) in Facebook en Twitter, maar dit zal altijd aan veranderingen onderhevig blijven.

Veel bloggers zijn heel actief op Instagram, YouTube en  Pinterest, zelf gebruik ik deze media zeer bescheiden. Printerest is ook een goede manier van verspreiding van content, enkel heb ik dit zelf nog niet opgezet. Het zit wel in de planning. Op instagram deel ik enkel als ik iets van een foto wens te delen, van een moment opname, maar is zeker geen verslaglegging van alles wat er zakelijk passeert. YouTube gebruik ik zelden, wellicht omdat ik geen VLOGGER ben van nature, al heeft mijn kleine dame wel aspiraties die kant op.

Google+ is in opkomst, dus daar deel ik wel alles op mijn eigen kanaal, maar ik verspreid het (nog) niet standaard door op daar opgezette groepen. (Hierbij terugwijzend naar het input-output verhaal eerder in dit artikel.)

Omvang zegt lang niet alles

Het begin en eind van dit artikel komt terug bij de hoofdreden om dit artikel te schrijven: omvang zegt lang niet alles!

Je kan als kleine blogger heel groot zijn in wat je doet en bereikt. Kijk verder dan de unieke cijfers. Betrek je sociale groei erbij. Publiceer unieke content en volg vooral je eigen unieke weg. Op die manier onderscheid je je van de massa en ben je interessant voor zakelijke partijen, ondanks dat je (nog) niet tot de grote bloggers behoort. Wellicht is dit juist wel jouw kracht en charme.

‘Last but not least’, blijf altijd jezelf!