Bloggen is erg leuk om te doen, een leuke hobby en tijdsverdrijf. Mocht je blog groeien dan zal je merken dat het je steeds meer tijd gaat kosten om alle werkzaamheden goed te blijven verrichten. Een zakelijke aanpak kan heel goed helpen bij het creëeren van overzicht en besparen van tijd.

Bloggen zakelijke benaderen bespaart tijd

Bloggen zakelijke benaderen bespaart tijd

Het lijkt wellicht niet zo, maar werken met een zakelijke planning bespaart – indien je het goed doet – jezelf tijd en geeft heel veel overzicht waardoor je beter in staat bent snel te schakelen bij het moeten reageren op een nieuwe opdracht.

Je kunt beter je werkvoorraad inschatten en dus ook of je ergens tijd voor hebt en dit geeft uiteindelijk rust in je hoofd. Zeker als je naast je blog ook nog een gezin draaiende houdt, eventueel andere zzp werkzaamheden hebt of buitenshuis werkt voor een werkgever en sociaal wordt opgeslokt door allerlei ad hoc verplichtingen die ‘even’ tussendoor komen, is het fijn om op blog gebied rust te hebben en daar te weten waar je aan toe bent. Niets zo erg als ongewenste stress die voorkomen kan worden toch?

Werken met een planning bespaart tijd

Het is even wennen om een planning te gaan hanteren maar deze hoeft echt niet mega uitgebreid te zijn en in veelvoud te worden bijgehouden op meerdere systemen. Als het voor jou werkt dan is het prima, het belangrijkste is het krijgen van overzicht.

Barbara: Voor mij werkt het heel goed om te werken met een agenda in wordpress zelf. Daarnaast werk ik met verschillende fases waarin een blog in wording zich bevindt. Een concept is een idee, zodra ik een idee gaan uitwerken gaat het in de map schrijffase. Is het geschreven dan naar de map redigeren, etc. De artikels plan ik in in de agenda in wordpress. Daarin staan zowel totaal geplande artikelen die wanneer de datum van planning arriveert automatisch online komen, als artikels die nog dienen te worden geredigeerd, maar bijvoorbeeld al wel een vermoedelijke publicatiedatum hebben gekregen.

Daarbij ik probeer zoveel mogelijke alles digitaal te houden en daarmee voorkom dat ik fysieke agenda’s en planningen kwijt raak heb ik mijn werkplanning dus als het ware in WordPress geïntegreerd. Daar ik weet hoeveel tijd ik nog nodig heb om een blog vanaf een bepaalde fase totaal gereed te hebben, heb ik dan ook per week heel goed overzicht hoeveel tijd ik ongeveer nog dien te spenderen aan het voltooien van artikels. En of er ruimte is voor nieuw ad hoc werk.

Wel heb ik daarnaast nog een papieren to do list die lijstjes bijhoudt voor blogs en ook andere privézaken die moeten worden gedaan. Daarop komen echt de zaken die ik anders door de hectiek van de dag vergeet. Afspraken buitenshuis zet ik als reminder in mijn telefoon als wekker. Zelfs het ophalen van dochterlief van school. Dit geeft rust, want het scheelt me tig keer op de klok kijken als ik aan het werk ben en daardoor kan ik geconcentreerder doorwerken.

Werk vooruit als het even kan

Hoewel het verleidelijk is om soms een goed net geschreven stuk snel online te brengen. Doe dit niet standaard. Je blog is volgende week nog net zo goed en het is beter om niet al te veel ad hoc blogs te schrijven die direct online dienen voor de grootste nieuwswaarde. Doe dit enkel als je er niet onderuit komt vanwege een zakelijke afspraak of indien je tijd over hebt voor een ad hoc artikel dat directe nieuwswaarde heeft. Dit scheelt jezelf stress.

Heb je wel eens aan vaste momenten gedacht om bepaalde soort content te publiceren. Niet dat je verplicht bent jezelf daaraan te houden, maar ook je lezers wennen aan jouw publicatiegedrag. Komt er bij jou elke week op vrijdag een blog met een recept online, dan zullen liefhebbers van jouw recepten vaker op vrijdag gaan binnenwandelen. Je bouwt dan een vast terugkerend publiek op dat een gewoonte ontwikkelt om dan en dan even bij jou binnen te hoppen. Dit ligt uiteraard aan het soort website.

Vergeet ook niet intern door te linken naar andere relevante content!

Het kost je even iets meer tijd per nieuwe blog, zeker als je de betreffende content direct checkt op missende afbeeldingen of andere onvolkomendheden, toch uiteindelijk geeft het je lezers reden om langer te blijven hangen op je website en dus meer bereik.

Overzicht krijgen in werkzaamheden en tijdsduur

Hoe langer je blogt, hoe beter je kunt inschatten hoeveel tijd iets je kost. Zo staat er voor het schrijven van een blog van x aantal woorden een gemiddeld bepaalde tijd, voor het redigeren van die blog eveneens. Tip: Redigeer niet dezelfde dag, maar pas de volgende dag indien mogelijk. Zo voorkom je blindheid voor je eigen spelling- en stijlfouten. 

Het ligt eraan hoe je graag werkt, maar in de praktijk is het beter om de bezigheden te splitsen en wanneer je in een schrijfmodus staat en de blogs eruit vliegen, je beter eerst op het schrijven te richten van een aantal blogs en later pas te gaan redigeren en stijlen (plaatsjes invoegen opbouw koppen etc.) Hoe meer ervaren, hoe makkelijker je de H1 en H2 koppen al direct invoegt, maar ga niet je eigen tekst direct onnodig corrigeren in betere zinstructuren, kortere zinnen etc. Dit kost onnodig veel tijd en haalt je enkel maar van je schrijfdrift af.

Focus je op het schrijven in een schrijfbui

In een schrijfbui schrijf ik makkelijk meerdere blogs in dezelfde tijd als wanneer iets moet en ik niet mijn draai kan vinden en over elke alinea struiken gevoelsmatig. Ik heb dan ook afgeleerd mezelf te dwingen te schrijven en wacht gewoon een volgend moment af en schrijf dan zonder moeite de ene na de andere blog. Uiteraard is dit met opdrachten en deadlines niet altijd mogelijk, maar waarom ergens 3 tot 4 keer zoveel tijd aan besteden als het niet hoeft. Dus ik doe ad hoc in opdracht schrijven liefst zo min mogelijk of de beloning is naar de ad hoc situatie aangepast. 😉

Heb je veel werk, zeg gerust nee in eerste instantie

Je hoeft niet alles aan te nemen wat je aan werk wordt aangeboden. Bloggen is leuk en ook zakelijke blogs dienen leuk te blijven. Het wordt natuurlijk anders als je van je blog je werk hebt gemaakt, maar zolang het karakter hobbymatig is en de eventuele opbrengsten, barter deals en/of financiële vergoedingen bijzaak zijn en leuke extra’s. Houd zelf in de gaten dat het leuk blijft.

Terug koppelen dat je vanwege drukte graag een opdracht uitstelt of ervan af ziet geeft een professionele inkijk naar jouw website toe. Als je weet wat je aan tijd wilt spenderen aan je blog, en hoe lang iets kost om te verwerken, dan voorkom je frustraties bij jezelf en ook bij de klant die ongewild langer moet wachten of dat jij je in allerlei bochten moet wringen om je deadlines te halen.

Is een opdracht wel interessant, maar geen ‘must have’ en kan je deze missen?

Vraag gerust eens of er financiële ruimte is. Natuurlijk niet als je blog net online staat zonder enige ranking, iedereen begint klein, maar bij een bepaalde Domain authority is het helemaal niet ongebruikelijk om betaald te krijgen voor reviews. Het ligt hierbij wel aan het soort producten. En als er geen factuur mogelijk is en je de waarde van het te reviewen product te laag vindt, wel eens aan een winactie gedacht. Zo kan je gebruiken maken van de extra views die een winactie jouw website opleveren.

Het is voor iedereen natuurlijk persoonlijk hoe daarmee om te gaan, maar je moet goed in de gaten houden of je indien je ook geregeld betaalde samenwerkingen krijgt voor bedrag x dan ook nog tevreden bent met een samenwerking puur op basis van productvergoeding die niet eens in de buurt komt van de gemiddelde betaalde samenwerking? Soms is bij mij het antwoord ja, vanwege persoonlijke interesse in het product of juist het ondersteunen van het achterliggende belang. Soms ook nee.

Zakelijke aanpak werkt, maar houdt het leuk

Bloggen zakelijke benaderen bespaart tijd is mijn ervaring. Maar: een grote maar! Houd het bloggen leuk voor jezelf. Schrijf over onderwerpen die je interesseren, wanneer en hoe vaak jij dit wilt. Het is niet een normale verwachting om enkel blogs te schrijven op basis van een samenwerking. Juist je persoonlijke blogs geven je blog zoveel meer vreugde voor jezelf en je lezers. Als het bloggen je tegen gaat staan, las een vakantie in. Het is belangrijk dat jij het leuk vindt wat je doet, want als het een moeten wordt waarbij de druk te hoog wordt is het helaas vaak het begin van het einde. Zonde als je je beseft waarom je begonnen bent in eerste instantie.

In mijn ogen is puur bloggen om er geld mee te verdienen dan ook een af te raden strategie. Als je niet graag schrijft, komt dit ook zodanig over en leest het niet aangenaam. Sterker nog, zal het heel lastig zijn om je doelen te bereiken. Want de tone of voice van je schrijfstijl is heel bepalend voor het succes van je blog. Meet je succes dan ook niet aan je banksaldo maar de kleine succesjes die je maandelijks behaalt en geniet van de contacten die je via de blogwereld opdoet. Er kunnen zelfs hechte vriendschappen uit ontstaan.

Gerelateerde blogs

Bespaar tijd door bij het bloggen een zakelijke aanpak te gebruiken. #blogtips #bloggen #zakelijkbloggen #tijdbesparen