Het moge duidelijk zijn: Alex Klaasen is de revuekoning(in) van de lage landen! Met zijn nieuwe voorstelling Showponies steekt hij het ingeslapen genre in een modern jasje.

Showponies
Showponies Alex-Klaasen-©-Mark-Engelen

Showponies – een feelgood revue van Alex Klaasen

We bezochten de show in het karakteristieke DelaMar Theater in Amsterdam. Vooraf hadden we geen idee wat we moesten verwachten. Alex Klaassen kenden we vooral als stylist Yari uit Gooische Vrouwen, en natuurlijk als onvergetelijke kandidaat uit Wie is de Mol. Het concept revue associeerden we vooral met de vroegere shows van André van Duin, waar we beiden fijne frisgewassen-in-pyjama-op-de-bank-herinneringen aan hebben.

Foute liedjes en andere gekkigheid

Het begin van de show is -bewust-  wat ongemakkelijk, maar daarna gaat het dak eraf in het DelaMar Theater. Lekkere foute nummers, gekke dansjes en de meest hilarische sketches volgen elkaar in razend tempo op. De zaal ligt plat van het lachen. Alex schakelt moeiteloos van Ariël, de zeemeermin met een minderwaardigheidscomplex, naar een iets te zelfingenomen trouwjurkenverkoopster. De rode ‘lekker gekke’ bril gaat op en hop: daar staat het kortpittigkapsel-typetje. André van Duin omschreef de revue ooit als ‘hoedje op- hoedje af’ en in dit geval klopt dat zeker.

Showponies
Scenefoto Showponies © Tom Sebus

Over showponies en homo’s

Een showpony is een artiest die door allerlei hoepeltjes springt, die precies doet wat de buitenwereld graag van hem wil zien. Maar hoe ver ga je daar in? En wat blijft er dan nog over van jezelf? Deze vraag loopt als een rode draad door de voorstelling. Ook andere thema’s zoals liefde, gender en homosexualiteit worden veelvuldig aangestipt. Zoals in het hilarische Grindr, de opera, waarin het lief en leed van mannen op zoek naar een leuke kerel op muzikale wijze wordt uitvergroot.

Geen show zonder ensemble

Natuurlijk, het is de grote Alex Klaasen-show, maar hij wordt hierin ondersteund door een werkelijk geweldig ensemble. Moeiteloos schakelen ze van een pikante koorknapen-rock naar een bende muffe dwergen en weer terug naar een song over porno, inclusief een best heftige choreografie. Freek Bartels is de meest bekende van het stel, maar op mij maakte bijvoorbeeld ook Jip Smit een enorme indruk. Het plezier dat ze met elkaar hebben spat van het podium af. Met feestelijke lichteffecten en creatief gebruik van rekwisieten is het ook visueel een spektakel om naar te kijken.

Showponies
Scenefoto Showponies © Tom-Sebus

Een harde ‘knip’

De ongecompliceerde vrolijkheid van het eerste deel staat in schril contrast met het stuk na de pauze. Na het hilarische begin, waarin de meest briljante sketches elkaar afwisselen, verheugden we ons in de pauze enorm op meer van datzelfde. En dat kwam niet. Het tweede deel is veel gevoeliger, dieper. Meer traan dan lach. De melancholische liedjes, prachtig vertolkt door Alex als licht verlepte broadwaydiva, raken een diepere snaar.

Tegelijkertijd vonden wij het een stuk minder, of liever gezegd anders, entertainment dan het eerste deel. En daardoor voelde het toch ietwat als een anticlimax. Of eerder als een stuk dat niet helemaal in balans was. De iets serieuzere liedjes hadden misschien wel prima ingevlochten kunnen worden tussen de wat luchtigere stukjes waardoor het meer een geheel zou worden. Ook het heerlijke ensemble was in het tweede stuk niet meer te bekennen, ontzettend jammer, want dat was om te smullen.

Showponies
Scenefoto Showponies © Tom-Sebus

Wie zit er achter die showpony?

Achteraf terugkijkend kom ik wel een beetje terug op mijn mening. Ja, het is alsof je na de pauze naar een totaal ander stuk zit te kijken, maar is dat erg? Het past in ieder geval heel erg bij het idee van een showpony. Wat blijft er over als al de gekkigheid is opgehouden?

Alex geeft hier juist een hele mooie, kwetsbare boodschap af. Wie is Alex Klaasen nu echt? Een showpony, oké, maar wat nog meer? Wie zit er achter die pruiken en die jurken? Of is het alleen maar een lege huls, vraagt hij zich af. Zelf concludeert hij uiteindelijk dat de mooiste liedjes nu eenmaal voor vrouwen geschreven worden en dat die attributen bij hem horen. Hij heeft die jurk en die hakjes nodig om zichzelf te zijn en te laten zien. En daar lijkt me niets mis mee.

Showponies is daarmee een complete show, die alle uitersten van het concept revue laat zien en bezoekers pijn in hun buik geeft van het lachen, maar ook aanzet tot nadenken. Een echt avondje uit, dat je nog lang zal bijblijven!

 

Showponies is nog tot en met 22 april te bekijken in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Kaarten zijn verkrijgbaar vanaf 22 euro. Daarna gaat de voorstelling op tournee.

 

Disclaimer: Op de foto’s berust Copyright en zijn eigendom van KemnaSenf. 

Deze recensie is onderdeel van een samenwerking.