BlackkKlansman
|

Review BlackkKlansman gebaseerd op het leven van Ron Stallworth

Spontaan besluiten we maandag 13 augustus tijdens onze (even zo spontane) citytrip Rotterdam naar de voorpremière te gaan van de film BlackkKlansman in Wolff Cinerama. De film gaat 30 augustus 2018 landelijk in première.

Barbara(40): Na afloop hebben we er nog over nagesproken en we verlieten pas na enkele minuten de zaal. BlackkKlansman maakte indruk en verdient in onze ogen een nominatie!

BlackkKlansman

| Actiekomedie, Misdaadfilm en Biografische film | recensent: Barbara Oosthoek |

BlackkKlansman

Na het zien van de trailer zijn we benieuwd naar deze film geworden. Hij wordt weggezet onder de genres: Actiekomedie, Misdaadfilm en Biografische film. De trailer laat direct al de nodige humor zien, dus we zijn zeer benieuwd hoe dit geheel zal zijn uitgewerkt in de gehele film.

BlackkKlansman
Embedded afbeelding.

Baanbrekend regisseur Spike Lee is terug met de provocerende film BlacKkKlansman, gebaseerd op het leven van Ron Stallworth. Deze politieman uit Colorado Springs slaagde er als eerste Afro-Amerikaanse agent in om te infiltreren in de Ku Klux Klan. Detective Stallworth (John David Washington) en zijn partner Flip Zimmerman (Adam Driver) wisten tot in de hoogste kringen van de KKK binnen te dringen. Hun doel was de plannen van deze geheime, extremistische organisatie om de macht over te nemen in de stad, te dwarsbomen.

Spike Lee (Inside Man, Malcolm X, Do the Right Thing) vertelt op zijn kenmerkende directe, maar tevens humorvolle wijze dit ongelooflijke verhaal dat je in de meeste geschiedenisboeken niet tegenkomt. Geproduceerd door het team achter het Oscarwinnende Get Out.

BlacKkKlansman is geproduceerd door Sean McKittrick en Raymond Mansfield namens QC Entertainment, door Jason Blum namens Blumhouse, door Jordan Peele namens Monkeypaw, door Spike Lee zelf, en door Shaun Redick. Edward H. Hamm Jr. van QC trad op als uitvoerend producent. Bron: Cinerama

Persoonlijke beleving film BlackkKlansman

Barbara(40): Het schrijven van deze persoonlijke mening doe ik bewust pas een paar dagen na het zien van BlackkKlansman. Na afloop zaten we beiden vol emoties en vooral de link naar recente gebeurtenissen in Amerika met beelden van 2017, kwamen aan. De beelden toonden de beide partijen lijnrecht tegenover elkaar en ook de ongebruikelijke uitlatingen van president Trump.

Biografische film

Inhoudelijk gaat het verhaal over een situatie uit het verleden, maar de regisseur heeft heel duidelijk de lijn willen trekken naar vandaag de dag en is daarin uitermate geslaagd. Je verlaat de bioscoop dan ook met dubbele gevoelens. En voelt je haast beschaamd dat je eerder in de film hebt zitten lachen om de komische vertolking en aanpak door Ron Stallworth. Zeker als je je beseft dat de angst die destijds (in de film) werd verwoord dat er het witte huis ooit zou worden aangestuurd door een president met duidelijke voorkeur voor ras, geslacht en geaardheid, tegenwoordig een feit is.

Thema van de film: ongelijkheid en rassendiscriminatie

Helaas is ongelijkheid op basis van ras nog steeds maar al te actueel. Iets wat je als kijker even totaal bij de les brengt.

We mogen hier in Nederland dan in een democratie leven, maar ook hier is nog steeds een ongelijke behandeling van toepassing voor diverse groepen in onze samenleving.

Vrouw versus man, hetero versus homo, allochtoon versus autochtoon, inkomensverschillen worden als maar groter. Het recent gelanceerde thema #metwo (in Duitsland) waarin de ongelijkheid van immigranten(kinderen) heel duidelijk wordt verwoord.

Documentaires die aantonen dan je als Hollandse nog steeds makkelijker woonruimte en een baan bemachtigd puur op basis van je eigen naam en afkomst. Het zou feitelijk niet meer mogen in een rechtstaat die predikt voor een multiculturele samenleving te staan. Helaas vertelt de waarheid anders en wordt er nog steeds discriminatie toegepast in velerlei vormen op basis van ras, geslacht en geaardheid. Zelfs indien de wet dit ons verbiedt, vertelt de praktijk anders.

Onze conclusie

De verhaallijn zit goed in elkaar, de verwijzingen naar het heden zijn er goed in geïntegreerd en het einde is in onze ogen hetgeen de verbinding naar het heden compleet maakt. Deze film zal waarschijnlijk de nodige stof gaan doen opwaaien, die wat ons betreft grote hoogtes mag gaan bereiken. Een film die  vanwege zijn thema en wijze van vertolking het verdient om minimaal een nominatie te krijgen bij de verschillende belangrijke filmprijzen op het gebied van beste dramafilm en beste biografie. Al vragen wij ons wel af in hoeverre de verhaallijn afwijkt van het werkelijke leven van Ron Stallworth. Iets wat we niet (nog niet) hebben onderzocht en overwegen verder uit te pluizen.

Geschikt voor wie?

Indien je puur naar de bioscoop gaat voor vermaak, lachen, gieren, brullen of pure actie dan is deze film niet geschikt. Ga je juist voor meer diepgang met de nodige luchtige momenten, die de lachspieren bereiken, gecombineerd met het besef dat hetgeen is vertolkt nog steeds van toepassing is, dan is dit echt een ‘must see’ film die ik je kan aanraden.

Zelf benieuwd geworden naar BlackkKlansman? Bekijk de trailer en besluit of je een plek in je agenda wilt reserveren voor deze vermoedelijke kaskraker!

YouTube video

Bedankt voor het lezen van deze recensie. Veel plezier met kijken mocht je besluiten deze film te willen gaan zien.

Disclaimer: Als recensent recenseer ik geregeld in opdracht boeken, films en theatervoorstellingen. Deze recensie is spontaan ontstaan doordat de film het gewoonweg waard is om te vermelden en zonder samenwerking tot stand gekomen.

Andere film recensies: