Toverfluit 05 © Sanne Peper
|

Familievoorstelling De Toverfluit van Mozart | Geschikt voor kinderen (7+)

Met dochterlief (8) ben ik zondagmiddag naar de première van Familievoorstelling De Toverfluit geweest in ITA Amsterdam. Deze eigentijdse versie van de Mozart Klassieker is goed met kinderen te bezoeken. Mijn dame van bijna 9 (groep 6) kreeg het verhaal goed mee.

Terwijl ik deze recensie schrijf, hoor ik op de achtergrond een klassieke versie van ‘Die Zauberflöte, van Mozart’. Nog vol van hetgeen ik vanmiddag heb gezien, voel ik de behoefte de vergelijking te horen. (Deze recensie is in eerste concept dezelfde avond geschreven.)

Recensie De Toverfluit

De Familievoorstelling De Toverfluit is veel moderner, dan hetgeen nu uit mijn muziekinstallatie komt. Hoewel ik erg kan genieten van klassieke opera, verlang ik stiekem terug naar de zeer originele, toegankelijke en vooral verrassende versie van vanmiddag. Het verhaal wordt in het Nederlands verteld. Ook de zang is veelal in het Nederlands. Alles wordt in het Engels (en deels Nederlands) ondertiteld waardoor de voorstelling ook internationaal goed te volgen is.

Barbara(42): Deze vertolking van De Toverfluit leeft, verrast en brengt je aan het glimlachen. Het verrassingselement maakte het geheel voor mij compleet. Het gezelschap weet opera op zo’n toegankelijke en moderne manier te brengen, dat het geschikt is voor het hele gezin. Uiteraard in een aangepaste verkorte hedendaagse versie.

Kostuums, muziek en decor

Toverfluit 05 © Sanne Peper

De acteurs dragen strakke futuristische kostuums en vertolken allen meerdere functies tijdens de voorstelling. Het acteren, zingen en muziek maken wisselen ze onderling af, inclusief de decorwisselingen.

Toverfluit 02 © Sanne Peper

De muziek wordt met een moderne mix aan instrumenten gebracht, zelfs deels a capella. De zang zelf is uiteraard opera, maar bewust goed verstaanbaar gezongen voor kinderen afgewisseld met rap, beatboxen en (break)dance.

De originele opera is het zien van deze moderne versie nog meer voor mij gaan leven, ook al komen in de versie van Mozart geen ruimtewezens en astronauten voor.

We verlieten beiden onder de indruk de zaal met “Papagena, Papagena” nog vers in het hoofd. Terwijl Dochterlief probeert de hoge aria na te doen. (Tweede act “Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen“). De hoogte haalde ze, nu nog de finesse oefenen. 😉 )

De verhaallijn beknopt

Het originele verhaal van ‘Die Zauberflöte’ is vertolkt naar het jaar 2019. Mozart wordt naar de toekomst gebracht met een aangepaste verhaallijn die geschikt is voor het hele gezin.

Pamina is de dochter van scheidende ouders. Al dromend wordt ze op een onbekende planeet gevangen genomen door haar vader ‘Zon’, die strijdt met haar moeder ‘Nacht’.

Tamino crasht met zijn ruimteschip ook op deze onbekende planeet en is ‘de redder’ in het verhaal, die wordt bespeeld door Zon. Hij probeert te gehoorzamen. Pamina wordt juist bespeeld door Nacht.

Het draait om de ontknoping: het samen uitvinden van ‘de waarheid’. Ze besluiten samen een betere wereld te wensen.

De verhaallijn in Delen

—- SPOILERALERT : Indien je jezelf wilt laten verrassen, adviseer ik je direct door te scrollen naar de volgende tussenkop onder de volgende afbeelding. —-

Deel 1 Onbekende planeet

Zon en Nacht streven beiden naar het stoppen van de ander en zetten Pamina daar tussenin. Ze wordt gevangen genomen door Zon en door Moon, zijn mislukte dienaar, bewaakt.

Tamino stort neer op dezelfde planeet en weet hij niet waar hij is. Sterrenvanger Papageno vertelt hem over de strijd tussen Zon en Nacht. Tamino krijgt de opdracht van Nacht om Pamina te gaan redden van Zon.

Deel 2 Zoeken en vinden

Na het zien van Pamina krijgt Tamino onverklaarbare verliefde gevoelens voor haar. Als Papageno en Tamino, Pamina vinden houdt Moon hen tegen en ontmoet Tamino Zon

Deel 3 De opdrachten

Deze geeft hem de opdracht een dag enkel te lachen tegen Pamina om zo te tonen dat hij haar waard is. In haar droom krijgt Pamina de opdracht van Nacht om Zon te doven, maar dat wil ze niet. Ze besluit hier niet naar te luisteren. Ook Tamino komt tot inkeer en besluit de opdracht van Zon te staken.

Deel 4 Een nieuwe wereld

Pamina en Tamino komen erachter dat ze veel overeenkomsten hebben samen, hoewel beiden afkomstig van een andere planeet. Ze willen samen een nieuwe wereld elders starten zonder Zon en Nacht. Papageno probeert het ruimteschip te maken. Onverwacht komt Moon hen te hulp.

Toverfluit 12 sm © Sanne Peper

Onze beleving

Dochter(8): ‘Dit was echt wauw mam, bijna net zo leuk als Checkpoint al was dat meer knallen en dit niet te vergelijken.’

(De avond ervoor was ze met vriendlief naar Checkpoint geweest in Chassé Breda, hetgeen uiteraard ook nog erg leeft in haar geest.)

Ze verliet duidelijk onder de indruk de zaal. Bij navraag onderweg naar huis wat ze het mooiste deel van de voorstelling vond, kwam verrassend genoeg het symbolisch vechten met het mes naar boven. (Het krijgen van de opdracht van Nacht om Zon te doven.) Ik had iets anders ingeschat. Altijd leuk hoe zoiets wordt beleefd in de ogen van een kind.

Ook vond zij de verrassing ‘apart’ en ik juist dat element het geheel een ‘finishing touch’ geven. Hierdoor ben ik er nog meer van overtuigd geraakt dat het echt een voorstelling is voor het hele gezin. Met voor elke leeftijd elementen die op andere wijze worden beleefd. De muziek van ‘Die Zauberflöte’ kreeg thuis overigens minder waardering van dochterlief. 😉

Barbara(41): Het is voor mij de eerste keer dat ik naar een Familievoorstelling van opera ben geweest. Ik had het niet willen missen!

Deze vertolking van De Toverfluit leeft, verrast, en brengt je aan het glimlachen. Het verrassingselement – wat ik als ‘verrassing’ wil benoemen zonder er verder op in te gaan – , maakte het geheel voor mij compleet. Liefst zou ik volgend jaar naar een ‘deel 2’ gaan. Al is mij niet bekend dat er een vervolg wordt gemaakt met een andere opera, terwijl ik dit schrijf. Ik zou me er nu al op verheugen. Het gezelschap weet opera op zo’n toegankelijke en moderne manier te brengen dat het geschikt is voor het hele gezin. Uiteraard in een aangepaste verkorte hedendaagse versie.

Hierna Rigoletto, Aïda of Porgy and Bess wellicht?

Ook De Toverfluit zien in het theater?

Tot en met januari 2020 is de voorstelling te zien in diverse theaters in het land. In de kerstvakantie zelfs elke dag in het ITA te Amsterdam. Een theater dat je in mijn beleving (als theaterliefhebster) minstens één keer gezien moet hebben, vanwege de authetieke uitstraling.

Om alvast in de stemming te komen is hieronder de teaser al te zien.

YouTube video

Extra activiteiten tijdens de kerstvakantie

In de kerstvakantie worden er rondom De Toverfluit extra activiteiten georganiseerd in ITA Amsterdam.

  • In een Songalong leer je zelf klassieke aria’s, rappen, beatboxing. Tijdens de voorstelling mag je zelf een stukje meezingen.
  • Er zijn opdrachten afkomstig van Zon en Nacht, zodat de kinderen net als Moon, Tamino en Pamina kunnen proberen Zon en Nacht gelukkig te maken door te doen wat zij willen.
  • En er is een speurtocht in een kinderescaperoom.

Voor en na de kerstvakantie tourt de voorstelling door het land. Kijk op de website van De Toneelmakerij om te zien wanneer De Toverfluit bij jou in de buurt komt.

Daarnaast is de voorstelling is ook door scholen te boeken, met een bijbehorend programma. Voor docenten (en leerlingen) is er oefenmateriaal te downloaden op de website om te leren beatboxen en rappen op Mozart.

Makers en spelers

Tot slot nog de vermelding van de betrokken partijen.

  • Door: De Toneelmakerij en Silbersee
  • Regie: Paul Knieriem
  • Muzikale leiding: Romain Bischoff
  • Libretto: Daniël van Klaveren
  • Compositie: Wolfgang Amadeus Mozart & Genevieve Murphy
  • Dramaturgie: Paulien Geerlings
  • Regieassistent: Hilde van Beek
  • Scenografie: Morgana Machado Marques
  • Assistent scenografie: Rachelle Elstak
  • Kostuums: Jorine van Beekstage
  • Kostuums: Mathilde van der Hoop
  • Lichtontwerp: Gé Wegman
  • Geluidsontwerp: Maurits Thiel
  • Met: Nadia Amin, Viola Cheung, Arnout Lems, Genevieve Murphy, Carl Refos, Michaela Riener, Meneka Senn, Guus van der Steen, Georgi Sztojanov
  • Met dank aan: Abdelhadi Baaddi, Stichting Dioraphte, Stichting Melanie, het Prins Bernhard Cultuurfonds, Fond21

Disclaimer: Deze recensie betreft een samenwerking. De afbeeldingen zijn door de producent aan Onlybyme beschikbaar gesteld ter illustratie van deze recensie.


Relevante recensies

Deel gerust door!

Vergelijkbare berichten