Recensie Zelfportret met Nijlpaard, Arno Geiger

Inge: ‘Het is knap dat de schrijver het voor elkaar krijgt om een heel boek te schrijven over één zomer waarin maar weinig gebeurt en toch de lezer weet vast te houden tot het einde.

Zelfportret met nijlpaard is een roman die volgens recensente Inge onder het genre literatuur valt. In haar ogen een prima boek, maar het genre moet je wel liggen!

Zelfportret met nijlpaard

| auteur: Arno Geiger | uitgeverij: De Bezige Bij | paperback | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie Zelfportret met Nijlpaard

Het verhaal beschrijft de zomer van de tweeëntwintig jarige Julian. Julian woont in Wenen en is student diergeneeskunde. Zijn relatie met Judith gaat uit en hij weet in eerste instantie niet hoe hij de zomer moet doorkomen. Totdat zijn vriend Tibor hem vraagt zijn vakantiebaantje over te nemen. Hij mag bij professor Beham zorgen voor een dwergnijlpaard. Dit geeft Julian weer een vast ritme en zorgt ervoor dat hij weer wat vorm aan zijn leven kan geven. Hij vult zijn zomer met werken, studeren en vrienden. Ook ontmoet hij de dochter van de professor, Aiko. Hij wordt verliefd, maar wordt zij dat ook op hem? Julian krijgt de hele zomer de tijd om over zijn leven en de toekomst na te denken.

Inge: Dit verhaal beschrijft een zomer van een tweeëntwintig jarige jongen. Ik vind het knap dat de schrijver het voor elkaar krijgt om een heel boek te schrijven over één zomer waarin maar weinig gebeurt en toch de lezer weet vast te houden tot het einde. Dit komt doordat hij erg meeslepend weet te schrijven en de lezer nieuwsgierig weet te maken naar de gedachten en belevingen van Julian. Wel maakt de schrijver gebruik van redelijk ingewikkeld taalgebruik en leest het verhaal daardoor niet altijd even makkelijk weg.

Spanning of actie is in dit boek niet te vinden, het is echt een roman die laat zien hoe Julian zich ontwikkeld na de scheiding met Judith en hoe hij hiermee omgaat. Het einde vond ik, ondanks de onverwachte wending, een teleurstelling. Ik had graag willen weten hoe de toekomst van Julian eruit had gezien maar het boek stopt na de zomer en heeft dus een open einde. Dit boek deed me heel erg denken aan de boeken die ik verplicht op de middelbare school moest lezen. Het is meer literatuur dan roman. Het is een prima boek maar het genre moet je wel liggen. Zelfportret met Nijlpaard is niet een boek dat voor iedere lezer geschikt is.

Winactie Zelfportret met Nijlpaard gesloten

• Geef hieronder in een reactie aan dat je het boek wilt winnen.
  • Deze winactie eindigt op zondag 14 mei middernacht. De winnaars van alle gesloten winacties worden 1 keer per maand aan het begin van de volgende maand in een verzamelbericht via de Facebookpagina bekend gemaakt.
  • Nadat de winnaar per mail is bericht, heeft deze een week de tijd om via de mail te reageren en de prijs te claimen. Daarna kan Onlybyme besluiten om de prijs aan een andere deelnemer te gunnen of deze te bewaren voor een latere nieuwe actie.