Speel met vuur

Recensie Speel met vuur, Tess Gerritsen

Speel met vuur
Medusa: Vanaf het moment dat ik las dat er een nieuw boek van Tess Gerritsen zou uitkomen wist ik al, die moet ik hebben! De titel en de omslag spraken me dan ook gelijk aan, dus heb het boek dan ook gelijk gekocht. En die stelde mij niet teleur.

|auteur: Tess Gerritsen | E-book en Paperback | Recensent: Medusa de Wit|

Recensie Speel met vuur

Het boek wordt geschreven vanuit twee verhaallijnen.

De eerste hoofdpersonage is Julia Andsdell, tweede violiste in een klein orkest. Voor een optreden is ze in Italië. Op haar laatste dag in Rome stuit ze op een antiekwinkeltje waar ze dan ook naar binnen gaat. Hier vind ze een heel oud muziekstuk genaamd de Incendio wals dat haar gelijk in de greep houdt.

Vanaf het moment dat Julia weer thuis komt bij haar gezin in Amerika en de wals speelt veranderd haar leven volledig. De muziek lijkt wel behekst en heeft een angstaanjagend effect op haar driejarige dochtertje Lily. Julia is dan ook vastbesloten om achter de oorsprong van de wals te komen en wijkt voor niets of niemand, zelfs als hiermee haar huwelijk op het spel komt te staan. Maar wie kan ze vertrouwen?

De tweede hoofdpersonage is Lorenzo Todesco, een begaafd violist uit Venetië. Het verhaal van Lorenzo speelt zich af in de tijd van de Tweede Wereldoorlog, een verhaal over een onmogelijke liefde, muziek en de verschrikkingen van de oorlog. Lorenzo is joods en hij en zijn familie worden opgepakt. Lorenzo komt met zijn viool terecht in het concentratiekamp San Sabba in Tiëst. Maar wat hebben deze twee verhaallijnen met elkaar te maken? Dat wordt al vrij snel duidelijk als Julia vastbesloten om het geheim van het muziekstuk te ontrafelen voor haar zoektocht afreist naar Venetië. Daar raakt ze verstrikt in een web van een oppermachtige familie, die heel ver zal gaan om Julia tegen te werken om haar zoektocht te kunnen voltooien, heel ver…

Persoonlijke beleving

Medusa: Dit boek brengt je van het heden naar het verleden en er is veel wisseling tussen de personages, dit moet je natuurlijk wel liggen. Niets is wat het lijkt als je start met lezen. Het is ongelooflijk spannend van begin tot eind. Hoe verder je in het verhaal komt hoe meer je erin wordt meegezogen. Hoe zit dit? Wat is er aan de hand met dit merkwaardige mysterieuze muziekstuk? Waarom wordt er zo geheimzinnig over gedaan? Het web waar ze in terecht komt, waarom? Lukt het Julia om achter de herkomst te komen en welke offers zal ze ervoor moeten geven?

Het boek zal je verbaasd doen staan, wat een wending! Na het lezen moest ik echt even bijkomen, alles goed tot me laten doordringen, wat een hoop stof tot nadenken en wat ontzettend goed geschreven. Ook is duidelijk dat de schrijfster zich heeft verdiept in het onderwerp, wat ik persoonlijk erg waardeer. Een echte pageturner, ik kon het boek maar amper wegleggen want de spanning werd zo opgebouwd dat ik moest weten hoe het afliep. Dit is geen typische Tess Gerritsen thriller zoals ik en vele anderen van haar gewend zijn. Tess staat vooral bekend om haar Rizolli&Isles thriller reeks, waarin een rechercheur en haar team samen met de patholoog-anatoom de gruwelijkste moorden moeten oplossen die door seriemoordenaars worden gepleegd. Dat is in dit boek niet het geval, het staat volledig op zichzelf. In Speel met vuur bouwt Tess voort op haar korte thriller Incendio, die ze speciaal schreef voor de maand van het spannende boek 2014 in Nederland en België. Maar een ieder die dit boek leest zal er geen spijt van krijgen. Het zal je nog lange tijd bij blijven. Persoonlijk vind ik dit haar beste boek tot nu toe!

Conclusie

Voor de thriller liefhebbers  is dit boek een absolute aanrader. Een must have!

Disclaimer: deze recensie betreft geen samenwerking.