Warcraft, Christie Golden

Recensie Warcraft, Christie Golden

Inge: Ik heb echt van dit boek genoten en raad het dan ook alle fantasy liefhebbers aan! En voor diegene die toch liever een film kijken dan een boek lezen zou ik zeker naar de bioscoop gaan. Dat ga ik ook nog doen!

Warcraft, Christie Golden

| auteur: Christie Golden | uitgeverij: Luitingh Sijthoff Fantasy | paperback en e-book | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie Warcraft

Er is één wet, één traditie, die niet geschonden mag worden. Die luidt dat een chieftain altijd datgene moet doen wat het allerbeste is voor de clan.

Deze mooie uitspraak staat centraal in het boek en is de drijfveer voor alle krachten.

In Warcraft wordt het verhaal verteld van de strijd tussen de Orcs en de mensen. In het rijk Azerath leven mensen vredig samen met elfen en dwergen, er is al in geen jaren oorlog geweest. Koning Linane heerst met zijn vrouw Taria en wordt aan zijn zijde bijgestaan door zijn vrienden Lothar en de magiër Medivh. Op hetzelfde moment leven de Orcs in een wereld waar ze niet langer kunnen overleven. De orc Gul’dan en chieftain oftewel de leider van de clan orcs, heeft een oplossing. Hij wil met alle verschillende clan’s van Orcs samen een orde vormen en vertrekken naar een nieuwe wereld. De nieuwe wereld is Azerath!

Er ontstaat een strijd tussen de mensen en de Orcs maar aan beide kanten zijn er helden die het lot zullen bepalen van hun familie, hun mensen, hun thuis. Echter is er niet alleen een strijd, maar ontstaan er ook onverwachte vriendschappen. Zo begint de grootste sage over macht en opoffering in een oorlog die vele gezichten kent en waarin iedereen voor iets vecht.

Persoonlijke leeservaring

Het boek begint met een proloog dat zich afspeelt in de toekomst, dit zorgde ervoor dat ik gelijk erg nieuwsgierig werd naar wat er zich heeft afgespeeld. Ondanks dat ik helemaal niet bekend ben met het fenomeen Warcraft zat ik wel direct in het verhaal en is het dus niet nodig om voorkennis te hebben.

De namen in het boek zijn wel ongebruikelijk, zoals in de meeste fantasy boeken, dus ik moest soms even terug bladeren om te kijken wie, wie was. Dit vond ik zelf niet storend. De schrijfstijl vind ik erg prettig. De werelden zijn levendig omschreven, de zinnen niet ingewikkeld en de hoofdstukken kort. Ik had het boek dan ook heel snel uit. Warcraft heeft verschillende onverwachte wendingen waardoor ik iedere keer weer op het puntje van de bank zat. Het boek heeft een open einde dus stiekem hoop ik dat er nog een vervolg komt!

Ik heb echt van dit boek genoten en raad het dan ook alle fantasy liefhebbers aan! En voor diegene die toch liever een film kijken dan een boek lezen zou ik zeker naar de bioscoop gaan. Dat ga ik ook nog doen!

Mocht je na deze recensie zelf nieuwsgierig worden naar dit boek, bekijk dan het inkijkexemplaar, om te oordelen of de schrijfstijl bij jou past.