vrije val

Recensie Vrije val, Pierre Lemaître

Vrije val van Pierre Lemaître is een boek voor iedereen die houdt van bizarre situaties die overgoten zijn met een sausje van sarcasme.

vrije val

| Auteur: Pierre Lemaître | Uitgeverij : Xander | Paperback -E-book | Recensent: Evy De Brabander |

Recensie Vrije val

De 57-jarige Alain Delambre, voormalig hr- manager, is al jaren werkloos. Uit pure wanhoop werkt hij voor een hongerloon bij Messageries Pharmeutiques, maar wanneer hij op een dag in conflict komt met zijn meerdere, wordt hij ook daar ontslagen. Gelukkig ziet hij op dat moment een vacature voor een baan die hem echt op het lijf geschreven is : hr-assistent bij een groot bedrijf. Alain krijgt weer moed en studeert hard om de verloren jaren in te halen in de altijd veranderende management-branche.

Wonder boven wonder slaagt hij voor de schriftelijke test en wordt hij uitgenodigd voor een gesprek. In het gesprek blijkt de eigenlijke sollicitatietest een combinatie te zijn van een selectie binnen het bedrijf en een sollicitatie voor een nieuwe functie, en dit alles is in de bijzondere vorm gegoten van een gesimuleerde gijzeling. De vrouw van Alain, Nicole, vindt dit een immorele vorm van solliciteren en wil niet dat haar man hier deel van uitmaakt. Alain daarentegen is ondertussen zo wanhopig dat hij er alles aan doet om goed voorbereid voor de dag te komen en de baan in de wacht te slepen.

De leugens stapelen zich op en jammer genoeg stapelen ook de schulden zich op. Alain lijkt alle grip op de werkelijkheid verloren en offert alles en iedereen op voor deze baan. Als er tijdens de gijzeling een grote chaos uitbreekt, wordt het Alain allemaal teveel en komt hij in een vrije val terecht die hem te pletter zal laten slaan…of toch niet?

Evy De Brabander: In 2011 is dit boek al uitgegeven onder een andere titel, ‘Rollenspel’. Persoonlijk vind ik ‘Vrije val’ wel beter bij het boek passen en pakkender klinken. Wie beweert dat humor in een thriller niet op zijn plaats is, moet dit boek lezen. Het is natuurlijk geen schaterlach-humor maar de sarcastische toon en bizarre situaties toverden toch een glimlach op mijn gezicht af en toe.

Het boek focust zich rond de familie van Alain Delambre. Zijn vrouw Nicole en de dochters Mathilde en Lucie worden helemaal in het verhaal betrokken. De uitwerking van deze personages zorgt er ook voor dat je meeleeft met het gezin en niet zozeer met Alain zelf. Ik had op bepaalde momenten erg veel sympathie voor Alain maar soms vond ik hem ook onuitstaanbaar en dom, en dan voelde ik een soort woede opkomen tegenover hem.

Het meest aansprekende personage in het boek was voor mij zeker David Fontana, de persoon die ingehuurd wordt om de simulatie van de gijzeling in goede banen te leiden. Hij geeft het verhaal een ander tintje, maakt het geheel wat dreigender. Sommige boeken kan je niet wegleggen…maar bij dit boek MOEST ik gewoon af en toe stoppen met lezen. Dan kon ik het niet meer aan om Alain zichzelf te gronde te zien richten. Het is een soort achtbaan waar hij is ingestapt en die is losgeslagen. Ik wou soms het gegil niet horen van de passagiers en vooral niet zien hoe de karretjes naar de afgrond toe glijden.

Ik was niet wild van de schrijfstijl in het boek.

De zinsconstructies komen soms verwarrend over. Er staan erg lange zinnen in het boek die dan, voor mijn gevoel, door de vele leestekens in goede banen worden geleid, maar dan nog steeds niet vlot leesbaar zijn. Waarschijnlijk ligt dit aan de vertaling.

Vrije val is een maatschappelijk getinte thriller, door de discussie rond werkloosheid. Er is geen bloedstollende actie maar je voelt steeds dat er iets gaat gebeuren. De situaties zijn eerder ongeloofwaardig wat het geheel een beetje een karikaturale vorm geeft. Het plot verdient wel een pluim want het einde is zeker de moeite van het doorlezen waard! Als je houdt van bizarre situaties die overgoten zijn met een sausje van sarcasme dan is dit zeker een boek voor jou!

Winactie Vrije val

• Geef hieronder in een reactie aan dat je Vrije val wilt winnen.
  • Deze winactie eindigt op zondag 1 oktober middernacht. De winnaars van alle gesloten winacties worden 1 keer per maand aan het begin van de volgende maand in een verzamelbericht via de Facebookpagina bekend gemaakt.
  • Nadat de winnaar per mail is bericht, heeft deze een week de tijd om via de mail te reageren en de prijs te claimen. Daarna kan Onlybyme besluiten om de prijs aan een andere deelnemer te gunnen of deze te bewaren voor een latere nieuwe actie.