9200000095274396

Recensie Vraag niet om genade, Martin Österdahl

Barbara: Vraag niet om genade is een debuutthriller die me zeer positief heeft verrast. Zowel de setting, diepgang en het gebruik van thrillerelementen zijn zeer goed op elkaar afgestemd. Ik verheug me op het lezen van deel 2 uit de trilogie.

Recensie Vraag niet om genade, Martin Österdahl.

Afbeelding toont kaft boek. #recensie #review #thriller #scandinavischethriller #debuutthriller #debuut

| auteur: Martin Österdahl | uitgeverij: Ambo|Anthos | paperback & Epub | recensent: Barbara Oosthoek |

Recensie Vraag niet om genade

Vraag niet om genade is deel 1 van een trilogie. Deel 2 is net verkrijgbaar en de recensie daarvan volgt spoedig.

Het boek speelt zich af in de tijd dat Jeltsin nog aan de macht is (1996) en heeft flashbacks naar de tijd van Stalin (1943/44). Het verhaal krijgt daardoor een setting die fragmenten uit de geschiedenis meeneemt en er een eigen draai aan geeft.

Max Anger, voormalig lid van een elite-eenheid en Ruslandkenner, legt zijn eigen onderzoek naar het verleden van zijn vader direct stil wanneer blijkt dat zijn vriendin Pashie vermist is geraakt in Rusland. Hij reist naar het hem zeer bekende Sint Petersburg om te achterhalen wat er met haar is gebeurd. Zowel Max als Pashie werken voor de Zweedse organisatie Vektor, een denktank. In het laatste bericht dat Max van haar ontvangt, geeft ze aan iets interessants voor hem te hebben. Heeft dit nieuws een verband met Pashies verdwijning? Loopt haar leven gevaar?

Eenmaal in Rusland ontdekt Max via diverse losse puzzelstukjes dat zijn vriendin iets groots op het spoor is gekomen, dat het daglicht niet kan verdragen. Als dan ook nog blijkt dat hetgeen Pashie heeft ontdekt zijn eigen verleden en leven direct raakt en het geheel een beerput uit het verleden opent, is het Max duidelijk: de tijd dringt en ook zijn leven en dat van collega’s is in gevaar.

Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurd feit uit het verleden: het bombardement op Stockholm door Rusland in 1944, dat werd afgedaan als navigatiefout. Ook de toevoeging van de opkomst van de mobiele telefonie is subliem in het geheel verwerkt.

Persoonlijke beleving

Barbara(41): Vraag niet om genade is mijn eerste ervaring met een Scandinavische thriller die zich op Russische en Zweedse bodem afspeelt. Deze debuutthriller heeft me zeer positief verrast en ik begrijp goed waarom deze trilogie ook buiten Zweden wordt uitgegeven. De auteur Martin Österdahl heeft Russische gestudeerd naast Oost-Europese culturen en economie. Hij werkte 20 jaar in de televisiewereld en heeft een tijd in Rusland zelf gewoond. Zijn kennis is goed terug te vinden in Vraag niet om genade, waardoor het verhaal veel geloofwaardigheid bevat.

Het verhaal bevat veel duistere diepgang en thrillerelementen die het geheel ondersteunen. Het geheel legt hoofdstuk voor hoofdstuk een gruwelijk verleden bloot waar je als lezer van zou willen dat het nooit heeft bestaan. Je leest details die je verafschuwen, maar ook begrip geven voor het doorzettingsvermogen van Pashie (en Max) om het geheel boven water te krijgen en de daders te willen straffen voor hetgeen in heden en verleden is gebeurd.

Nadat het boek uit was, voelde ik voldoening en toch ook de open eindjes. Deel 2, Dodenlijst, is het antwoord. Ik ben er direct in begonnen.

Vraag niet om genade is een aanrader voor liefhebbers die graag behalve spanning ook in een verhaallijn worden meegetrokken die diepgang heeft, sfeer creëert en je mond soms vult met een vieze smaak van walging. Marteling en kannibalisme zijn onderdeel van de setting en daardoor niet voor iedereen geschikt.

Een greep uit eerder verschenen recensies: