Recensie Voor jou, Jojo Moyes

Voor jou is voor alle liefhebbers van een diepgaand realistisch verhaal is dit een echte aanrader.

Je gaat je onder het lezen afvragen wat ze zelf zou hebben gedaan!

voor jou

| auteur: Jojo Moyes | uitgeverij: VKB Uitgeversgroep | paperback en e-book | Recensent: Sharon Op ‘t Root |

Recensie Voor Jou

Als Louisa haar baan verliest, komt ze noodgedwongen thuis te zitten.  Al snel blijkt dat het gezin nog maar moeilijk rond kan komen, waardoor ze genoodzaakt is te gaan solliciteren via een uitzendbureau. De baantjes die haar aangeboden worden blijken het allemaal net niet te zijn. Totdat ze solliciteert op een vacature van 6 maanden om Will (een man met een hoge dwarslaesie) te gaan verzorgen. Louisa wordt aangenomen. Van haar wordt verwacht Will te laten inzien dat hij nog steeds veel uit zijn keven kan halen.

Al snel blijkt dat dit een moeilijke taak is. De eigenaardige Will, die niet kan accepteren dat hij in een rolstoel zit en voor een groot gedeelte afhankelijk is van anderen, zit niet te wachten op gezelschap. De twee botsen in het begin geregeld, totdat Louisa, Will laat inzien dat hij (met hier en daar een aanpassing) tot meer instaat is.

Persoonlijke leeservaring

Sharon (23): Een boek dat mij in eerste instantie aan de aangrijpende film Intouchables deed denken, werd al snel een boek dat ik niet snel zal vergeten. De veranderde kijk op de wereld van Will, de gedachten van Louisa hierover en het verloop van het verhaal hielden me bezig. “Hoe zou ik me voelen in deze situatie?”, “Hoe zou ik reageren?” en “Wat zou ik van mijn leven maken?” waren vragen die geregeld in mijn hoofd opkwamen. Geboeid om er achter te komen hoe het verhaal verder ging kon ik het boek maar moeilijk wegleggen.

De duidelijk omschreven gebeurtenissen en de schrijfstijl van de acteur zorgde ervoor dat het boek gemakkelijk las. De hoofdstukken zijn precies lang genoeg om te lezen voor het slapen gaan, maar ook als je een middag “vrij” hebt leest het heerlijk. Mocht je het boek door drukte aan de kant moeten leggen, val je gelijk weer in het verhaal zodra je het weer begint met lezen.

“Voor jou” is dan ook echt een boek wat je gelezen moet hebben. Ik was zo in gedachten verzonken over dit boek, dat het even duurde voordat ik aan een nieuw boek kon beginnen. Voor alle liefhebbers van een diepgaand realistisch verhaal is dit een echte aanrader.