Titans

Recensie Titans, Klaar voor de race van je leven? Victoria Scott

Titanen zijn paarden, maar niet zomaar paarden. Het zijn letterlijk stalen rossen. Deze mechanische paarden zijn gemaakt om te racen en dat is altijd om twaalf uur ’s nachts.

Titans

| auteur: Victoria Scott | uitgeverij: Young & Awesome, Leopold | paperback en e-book | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie Titans

Klaar voor de race van je leven? De ondertitel van het boek Titans. Titanen zijn paarden, maar niet zomaar paarden. Het zijn letterlijk stalen rossen. Deze mechanische paarden zijn gemaakt om te racen en dat is altijd om twaalf uur ’s nachts. Het zijn races waar veel gegokt wordt en waar iedereen van droomt. Maar voor de gewone burger is een titaan en deelname aan de races onbetaalbaar. Ook Astrid droomt al van de titanen sinds ze op haar dertiende haar eerste race zag en ze weet alles van ze.

Dit jaar is alleen alles anders, degene die tijdens de sponsorrace een eerste plaats behaald hoeft geen inschrijfgeld te betalen. Echter moeten de deelnemers zelf voor een titaan zorgen. Voor Astrid natuurlijk nooit te betalen maar dan komt er een kans die ze nooit weer zal krijgen. Terwijl haar familie in grote problemen zit en uit het huis dreigt te worden gezet door geldproblemen gaat Astrid de strijd aan. Ze gaat proberen om haar familie uit de schulden te krijgen door te racen op een titaan! Maar is haar titaan wel zoals alle anderen titanen? En kan ze hem wel vertrouwen terwijl ze verder niemand in haar omgeving vertrouwd?

Inge: Het idee van futuristische mechanische paarden die racen is erg origineel. Ook alle bijkomstigheden in de races vind ik erg goed bedacht. Ondanks dat dit verhaal alleen om spanning lijkt te draaien zit er veel meer achter. Dit verhaal gaat over vriendschap, familie en vertrouwen. Echt spannend vond ik het verhaal alleen tijdens de races verder vond ik vooral de emoties en relaties van de personages veel belangrijker. Er zitten namelijk best veel problemen in het verhaal. De familie van Astrid valt uit elkaar en Astrid probeert die bij elkaar te houden, de band tussen Rags en Astrid, de vriendschappen die Astrid ook sluit met Barney, Lottie en Hart, haar onvoorwaardelijke vriendschap met Magnolia en natuurlijk de speciale band met haar titaan Vrijbuiter.

Het idee van futuristische mechanische paarden die racen is erg origineel. Toch ben ik het hele verhaal geboeid geweest en wilde ik weten hoe het verder ging. Helaas heeft het boek niet veel onverwachte wendingen en is het redelijk voorspelbaar maar toch wist het mij wel in zijn greep te houden. Dit komt waarschijnlijk ook door de schrijfstijl van Victoria Scott. Ze schrijft vlot met korte zinnen en korte hoofdstukken. Ze blijft niet te lang hangen in dingen en houdt het tempo hoog. Hierdoor heb je het boek uit voordat je het weet! Al met al een prima boek dat lekker weg leest.