Thuis op Dunleigh Hall

Recensie Thuis op Dunleigh Hall, Dineke Epping

Caroline Milton erft de boomgaard van haar grootvader. Haar vader verkoopt het door omdat ze nog niet getrouwd is en hij vindt een boomgaard niks voor een vrouw alleen.

Thuis op Dunleigh Hall

| auteur: Dineke Epping | uitgeverij: Kok | Hardcover en E-book | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie Thuis op Dunleigh Hall

Het is 1876 als de grootvader van Caroline Milton komt te overlijden. Caroline erft de boomgaard waar ze in haar jeugd veel tijd heeft doorgebracht. Volgens haar ouders is het alleen niet voor een jongedame om een boomgaard te leiden en hij wordt verkocht. Naast het fortuin dat ze van haar grootvader heeft geërfd, is ook haar vader steenrijk. Toch worden de Milton’s niet geaccepteerd door de New Yorkse adel. De vader van Caroline dankt zijn fortuin namelijk aan de aanleg van spoorwegen na de burgeroorlog, nieuw geld. Haar moeder heeft hier echter de perfecte oplossing voor, ze introduceert Caroline in Londen. Daar zal vast een landheer met een titel zijn die behoefte heeft aan Caroline haar fortuin. Caroline wil eigenlijk trouwen uit liefde, zal ze dat in Londen kunnen vinden?

William Garney erft het landgoed Dunleigh Hall van zijn vader. Er is echter weinig meer van over. Zijn vader heeft het compleet verwaarloosd en in de schulden achter gelaten. William wil niets liever dan het landgoed en de band met de pachters herstellen, maar gaat hem dat lukken? Er zit voor hem niets anders op dan op zoek te gaan naar een vrouw met geld. Zijn buren nemen hem mee naar Londen waar hij op zoek zal gaan naar een bruid. Daar ontmoet hij de Amerikaanse Caroline. Hij is direct weg van haar en ze heeft nog geld ook. Maar is ze wel geschikt voor het Ierse platteland? Zou ze zich kunnen aanpassen aan de Britse adel? Zou hun huwelijk stand kunnen houden tussen alle problemen die op Dunleigh Hall heersen? En zou er ooit liefde kunnen ontstaan?

Inge: Alleen al voor de cover van Thuis op Dunleigh Hall, zou ik dit boek in de kast willen hebben. Het is echt een prachtige hardcover die je gelijk in de sfeer van het verhaal brengt. Daarnaast is het verhaal ook echt prachtig. Ik wist niet wat ik van deze roman moest verwachten. Op de voorkant staat voor de liefhebbers van Lynn Austin maar deze boeken ken ik niet. Met een open blik ben ik daarom begonnen met lezen. En ik kon ook niet meer stoppen!

De schrijfster weet met een prachtige beschrijvende schrijfstijl het verhaal zo neer te zetten dat je het voor je ziet. Vanaf de eerste bladzijde leefde ik helemaal met Caroline en William mee. Als er geluk was dan zat ik te lezen met een glimlach en als er frustraties waren merkte ik dat ik ook gefrustreerd raakte. De hoofdpersonages zijn dan ook zeer goed en uitgebreid neergezet.

Ondanks dat het een dik boek is lees je er heel snel doorheen. Dit doordat de schrijfster goed de aandacht weet vast te houden. Dit komt denk ik mede doordat ze wisselt van oogpunt. Je leest zowel vanuit Caroline als vanuit William. Door de problemen op Dunleigh Hall is het niet alleen een romantisch verhaal maar komt er ook meer diepgang en spanning in. Het einde is heerlijk en heb Thuis op Dunleigh Hall dan ook met een gelukzalige zucht dicht geslagen. Het boek deed me denken aan de klassiekers van Jane Austen en ik vond het net zo goed! Voor iedereen die houdt van historische romans is dit zeer zeker een aanrader!