Recensie Snijpunt Isfahan, Maite Karssenberg

Snijpunt Isfahan is een interessante en ongewone zoektocht van een vader en een dochter door Iran, waarin verschillende werelden bij elkaar komen.

Snijpunt Isfahan

| auteur: Maite Karssenberg | uitgeverij: Querido Fosfor | paperback en E-book | recensent: Carina Bouwers |

Recensie Snijpunt Isfahan

De vader van Maite Karssenberg is wiskundeleraar, gereformeerd opgevoed én bezeten van islamitische mozaïeken. Op zijn zolderkamer op Texel ontwerpt hij geometrische patronen volgens de eeuwenoude Perzische traditie. Maite is erbij als haar vader een doorbraak bereikt: hij heeft, zo beweert hij, een patroon ontworpen dat nog nooit eerder is bedacht. Samen vatten ze het plan op om een reis naar Iran te maken, op zoek naar een traditioneel fabriekje waar het ontwerp tot een tastbaar, stenen mozaïek gemaakt kan worden.

Ze vertrekken samen met het vliegtuig naar Iran, en moeten eerst aan elkaars nabije gezelschap wennen, omdat het lang geleden is, dat ze zo lang achter elkaar zo dichtbij elkaar zijn geweest. Hun bestemming is Isfahan, het centrum van de Perzische mozaïekkunst, waar ook interessante mozaïek patronen te vinden zijn. Tijdens hun reis legt vader Karssenberg veel dingen uit aan Maite over wiskunde en mozaïekkunst en samen maken ze een spannende reis door Iran, en leren een heel andere cultuur kennen. Hier ontmoeten Oost en West elkaar, alfa (Maite) en bèta (vader), kunst en wiskunde. Ook komen twee generaties samen, want Maite is 27 en haar vader is 54, precies twee keer zou oud.

Vinden vader en dochter iemand die het ontwerp tot een tastbaar mozaïek kan maken? Is het ontwerp van de Nederlandse wiskundeleraar echt zo uniek? Hoe vinden vader en dochter hun weg in Iran en naar elkaar?

Carina (47): Ik had er eigenlijk iets meer van verwacht. Ondanks het verrassende thema is Snijpunt Isfahan me echter een beetje tegengevallen. Ik heb een voorliefde voor boeken die in exotische landen spelen, omdat ik me dan ook in het land waan. Deze vreugde bleef helaas een beetje uit. Ook van het thema van de relatie tussen de vader en de dochter had ik iets meer diepgang verwacht. Deze relatie had wat mij betreft nog wat meer uitgewerkt mogen worden. Maite Karssenberg gaat ook vrij uitgebreid in op het wiskundige aspect van de mozaïeken en als je dat niet zo interessant vindt, zijn deze passages in Snijpunt Isfahan wat lastig om door te komen.

Dat neemt niet weg, dat het boek wel een erg verrassend thema heeft en de schrijfster je meeneemt op een ongewone reis door Iran.  Ook voor diegenen, die geïnteresseerd zijn in wiskunde, kan dit boek een verrassing zijn, omdat de diepere zin van wiskunde aandacht krijgt. Voor anderen, die van Perzische mozaïekkunst of van reisverslagen door exotische landen houden, is dit boek natuurlijk ook een aanrader.