Schemering

Recensie Schemering, Bernard Minier

Bernard Minier heeft in Schemering de perfecte balans gevonden tussen spanning en inhoud, met genoeg diepgang van de personages en een onverwachte plottwist op het einde.

Schemering

| auteur: Bernard Minier | uitgeverij: Xander | paperback en E-book | recensent: Evy De Brabander |

Recensie Schemering

In Noorwegen wordt in een kerk het toegetakelde lijk gevonden van een vrouw. Zij heeft in haar zak een briefje met de naam van Kirsten Nigaard erop, een Noorse inspecteur. Op die manier raakt Kirsten betrokken bij de moord. Het onderzoek leidt naar Julian Hirtmann. Op zijn kamer op een boorplatform, vindt ze recent gemaakte foto’s van Martin Servaz. Ook vindt ze foto’s van een kleine jongen. Op de achterkant staat de naam Gustav. Kirsten besluit hierdoor om naar Franrijk af te reizen.

Servaz heeft ondertussen zijn eigen problemen. Bij een achtervolging is hij beschoten en geraakt in het hart. Hij is nog herstellende op het moment dat Kirsten Nigaard in Frankrijk aankomt, maar gaat toch aan het werk als hij hoort dan Julian Hirtmann weer actief zou zijn.

Kirsten en Martin gaan samen achter Hirtmann aan. Ze zoeken de jongen die op de foto staat. Ze denken dat Gustav Julian’s zoon is en ze hopen hem op die manier makkelijker op het spoor te komen. Maar wie is Gustav eigenlijk? Ze vinden de jongen in Saint-Martin, een plek die slechte herinneringen bij Martin Servaz naar boven brengt. Zullen ze Hirtmann hier ook vinden? Of vindt hij hen? Het kat-en-muisspel kan beginnen…

Evy: Het was mijn eerste boek van Bernard Minier om te lezen. Ik heb de andere delen in de kast staan, maar ik was er nog niet aan toegekomen om deze te lezen voor dit boek naar mij toe kwam! Daar was ik eerst een beetje ongelukkig over, want beginnen bij deel vier in een serie is meestal niet aan te raden. Ik kan jullie allemaal geruststellen, Schemering kan je prima als standalone lezen! Je beschikt natuurlijk over veel meer achtergrondinformatie als je de voorgaande drie delen wél hebt gelezen, en dat zal dit boek nóg meer inhoud geven.

Het boek is spannend, en nodigt echt uit om verder te lezen. Het is een vrij dik boek, 510 bladzijden ongeveer, maar dat merk je helemaal niet tijdens het lezen. Het tempo ligt erg hoog en er gebeurt steeds weer wat. Sommige gebeurtenissen zijn erg voorspelbaar, andere verrasten me echt. Dus dat is een mooie mix en houdt het ook geloofwaardig. De verrassende elementen voelden daardoor voor mij niet geforceerd of onecht aan.

Het enige waar ik moeite mee had, was het heen en weer springen tussen de verschillende personages. Verschillende malen per hoofdstuk wordt er van personage geswitcht, en uit diens ogen bekijk je op dat moment het verhaal. Alles is geschreven in een derde persoon enkelvoud en ik moest telkens een beetje uitvogelen wie dat dan was. Dat duurde ongeveer drie regels en dan kon ik weer helemaal opgaan in het moment, maar het zorgde wel voor kleine onderbrekingen.

Ik kijk met veel plezier uit naar het volgende deel in deze serie, en ik ga zeker ook de voorgaande delen lezen! Minier heeft in Schemering de perfecte balans gevonden tussen spanning en inhoud, met genoeg diepgang van de personages en een onverwachte plottwist op het einde. Voor wie deze winter zichzelf helemaal wil verliezen in een goede thriller is dit absoluut een aanrader!