Rafelen

Recensie Rafelen, Sanne Huysmans

Rafelen, een eigen stem die op zoek gaat naar zichzelf en de geheimen van de wetenschap. Een vreemd, maar magnifiek literair debuut!

Rafelen

| auteur: Sanne Huysmans | uitgeverij: Houtekiet | paperback en E-book | recensent: Fany Van Hemelen |

Recensie Rafelen

Clara Badisco dacht de liefde van haar leven gevonden te hebben. Samen vormden ze al jaren een eenheid. Tot op een dag Jacob afstand neemt en wil nadenken over hun pact. Clara zwalkt de eerste 30 dagen doelloos rond want ze is op zoek naar een remedie om haar pijn te verlichten. In haar eigen gedachten, opgesloten en geïsoleerd aan haar keukentafel, overloopt ze alle dingen van hun liefde.

Na een tijd ontdekt ze, nu dat haar soulmate weg is, dat ze zichzelf misschien ook kan heruitvinden maar daarvoor moet ze de buitenwereld in. Dit is een moeilijke opdracht voor Clara want ze is wantrouwig, bang en onzeker om nieuwe mensen te verwelkomen in haar leven. Normaal is ze toeschouwer en neemt ze zo min mogelijk deel aan het normale leven. Haar vriend Gé, die student is in fysica, overhaalt haar uiteindelijk om professor Herman Ides te ontmoeten. Hij is hoofd van het fysica-departement en geeft haar een ongewone opdracht.

Hartstochtelijk gaat ze op zijn vraag in om op zoek te gaan naar de verbanden tussen wetenschap en onze samenleving. Gé is haar favoriete discussie partner en bij Alex, haar andere toegewijde vriend, kan ze rust en verwondering vinden. Hun verschillende kijk op de wereld is haar reddingsboei. Door de professor en zijn speciale verzoek, ontrafelt ze stilaan de kluwen van de wetenschap en het leven. Iedereen volgt zijn eigen weg en soms komen ze elkaar tegen in hun wonderlijke gedachtenwisseling.

Rafelen is een literair debuut dat onze samenleving weerspiegelt met behulp van filosofie en wetenschap.

Fany: Wat is dit een apart boek is Rafelen! Vanaf de eerste zin wist ik dat dit geen gewoon verhaal werd. Nee, Rafelen is een unieke kijk op onze samenleving. Dit literaire debuut is van een ongekende, maar complexe schoonheid. In andere verhalen zou het taalgebruik waarschijnlijk niet passen maar hier is de zonderlinge taal de lijm in het verhaal. Een voorbeeld hiervan:

“Rafelen is ontwarren, de knopen van het weven loshalen; rafelen is ook verwikkelen, de structuur van het weven weer in chaos storten. Rafelen betekent zowel eenvoudiger maken als compliceren. Ik doe dat vaak, rafelen. Tornen aan wat steek houdt, uitpluizen wat in de war is.”

Sanne Huysmans stelt moeilijke vragen over hoe fysica levend wordt in de echte wereld. Deze auteur denkt na over het individu in een chaotische samenleving en gebruikt prachtige taal om moeilijke begrippen vorm te geven. Het leest niet gemakkelijk en misschien moet ik het wel meerdere keren lezen om het verhaal echt te doorgronden. Toch boeide dit boek me vanaf het begin met zijn ongelooflijke mooie zinnen en gedachten.

Hoe de auteur de pijn over het verlies van je grote geliefde weergeeft is prachtig. Dertig dagen lang gebeurt er schijnbaar niets in het leven van Clara Badisco maar niets is minder waar. Hoe ze dan na haar verdriet moeizaam de buitenwereld verkent is weergaloos. Rafelen is een boek over, hoe contact leggen met anderen je kijk op de wereld verandert. Het gaat over je eigen identiteit zoeken en maakt wetenschap tastbaar. Een literaire reis in een abstracte wereld met een volstrekt eigen stem.