Recensie De Pruimenboom, Ellen Marie Wiseman.

De Pruimenboom

‘Een must read voor liefhebbers van romans over de Tweede Wereldoorlog – en verder voor iedereen die houdt van een verhaal dat je in vervoering brengt.’ – Jenna Blum, auteur van ‘Het familieportret’

Recensie De Pruimenboom

|Auteur: Ellen Marie Wiseman|Paperback en e-book|Recensent: Marleen van Tintelen|

Het boek is oorspronkelijk  verschenen onder de titel The Plum Tree bij Kensington. Het is een roman die afspeelt in de Tweede Wereldoorlog.

Een liefdesgeschiedenis dat zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog. Het start vlak voor de oorlog begint. We maken kennis met Christine, een meisje uit een arme familie. En Isaac, een Joodse jongen uit een heel rijke advocatenfamilie. Haar moeder en Christine werken voor de advocatenfamilie. Ze helpen daar in de huishouding. Tot er een wet wordt aangenomen dat Duitsers niet meer voor Joden mogen werken.  Isaac en Christine blijven elkaar in het geheim ontmoeten, tot Isaac dat ook te gevaarlijk vindt worden, stoppen ze daarmee. Christines vader wordt opgeroepen om aan het front te vechten. De eenheid waar Christines vader in zit wordt door de Russen omsingelt en ze geven zich over. Van de vader van Christine horen ze niets en ze weten niet of hij is omgekomen of krijgsgevangene is.

Na een bombardement, waarbij de opa van Christine omkomt, komen de Duitsers elke dag met een groep gevangenen langsgelopen richting het vliegveld om dit weer op te bouwen na de vernietiging. Christine en haar moeder, en later nog meer mensen uit het dorp, leggen langs de route eten voor de gevangenen neer. Op een vroege ochtend ontdekt Christine Isaac tussen de groep gevangene. Op dat moment heerst er grote chaos en omdat er gevangenen zijn ontsnapt kan Christine Isaac helpen ontsnappen en verstopt hem thuis. Bij de eerste huiszoeking vinden de Duitsers hem niet, maar bij de tweede huiszoeking vinden ze Isaac alsnog en wordt ook Christine gearresteerd. Een dag voordat het kamp wordt bevrijd, ziet Christine dat Isaac wordt meegevoerd het bos in en hoort ze schoten.  Ze denkt dan dat Isaac dood is. Achteraf is hij enkel neergeschoten en heeft hij zich schuil gehouden in het bos.

Hoe loopt het af? Komt Christine te weten dat Isaac nog leeft?

Persoonlijke Mening

Marleen: Het is een mooi verhaal dat zich in de Tweede Wereldoorlog afspeelt. Het houd je van begin tot eind gevangen en je wilt toch steeds weten hoe het verhaal verder gaat. Misschien is het op sommige punten wat langdradig. Maar ook een boek dat indruk maakt. Voor liefhebbers die graag boeken over de Tweede Wereldoorlog lezen is het een aanrader!

Winactie (GESLOTEN)

Namens Uitgeverij Kok mag Onlybyme een boek weggeven aan een liefhebber van een aangrijpende oorlogsroman. Herken je jezelf hierin, of weet je iemand die je hier erg blij mee kunt maken? Doe gerust mee met de winactie!

• Laat je naam en mail achter (is afgeschermd!).
  • Geef aan dat je het boek graag wilt willen, eventueel voor wie.
  • Indien je de Facebookpagina van Onlybyme nog niet volgt: begin met volgen. Aangezien de uitslag daar bekend gemaakt wordt!
  • De actie loopt t/m volgende week zondag middernacht.
  • Het delen van de winactie via sociale media wordt zoals altijd gewaardeerd en verdubbeld je kansen, 1 of meerdere malen.

Laat het weten in je reactie, als je van extra winkans(en) gebruik hebt gemaakt en via welke sociale kanalen. Denk hierbij aan het volgen van Onlybyme via Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, Instagram en Bloglovin’ of het liken en delen van deze winactie, via deze zelfde kanalen.

Leuk als je meedoet met de winactie en veel geluk toegewenst!

Disclaimer: deze winactie betreft een samenwerking met Uitgeverij Kok