Recensie Olifantenmeisje, Ellen Marie Wiseman

Het Olifantenmeisje is een indrukwekkende roman over anders zijn en keuzes maken.

Het Olifantenmeisje: Ellen Marie Wiseman, Het Olifantenmeisje; #roman #recensie

| auteur: Ellen Marie Wiseman | uitgeverij: Kok | paperback en e-book | recensent: Antoinette van Steeg |

Recensie Olifantenmeisje

Het olifantenmeisje kent 2 verhaallijnen, verteld vanuit Lilly en Julia.

Verhaallijn Lilly

Het verhaal wordt verteld vanuit Lilly wanneer zij zo`n 9 jaar is. Het is dan 1931. Buiten iedereen om woont ze, opgesloten, op de zolder van haar ouderlijk huis. Ze is een albino, dus anders. Haar moeder verkoopt haar aan het circus, zonder instemming van haar vader. Een verschrikkelijk leven begint voor Lilly. Ze wordt met anderen in de rariteitenshow tentoongesteld, met verschrikkelijke vernederingen. De olifanten in het circus trekken haar aan en naarmate de jaren verstrekken, komt ze met deze olifanten te werken. Ze trouwt zelfs met de zoon van de deserteur van de olifanten.

Lilly heeft een bijzondere band met olifant Pepper en niks staat het gelukkige stel in de weg. Dochter Phoebe wordt geboren en Lilly is gelukkig, tot er wat gebeurd. Haar zo geliefde olifant en olifantenkind staat iets verschrikkelijks te wachten. Na een gebeurtenis raakt Lilly gewond met verschrikkelijke gevolgen. Zal ze het leven weer kunnen oppakken?

Verhaallijn Julia

Rond de jaren 50. Julia is op haar 15de van huis weggelopen, nadat haar vader overleden is en leeft nu een armzalig leven. Ze werkt in een restaurant als op een dag iemand haar aanspreekt en haar een brief geeft. Haar moeder blijkt te zijn overleden en nu is ze wees. Julia blijkt het ouderlijk huis geërfd te hebben.

Na al die jaren ziet het huis er nog hetzelfde uit en besluit ze op onderzoek te gaan. Veel kamers heeft ze nooit gezien. Wanneer ze op haar vaders werkkamer spullen vindt over het circus en krantenartikelen over een circusmeisje gaat ze verder op onderzoek uit. Dit versterkt als ze ook nog een verborgen kamer op zolder vindt. Had ze nog een zus? Waarom heeft ze nooit geweten dat haar ouders nog een kind hadden? Ze probeert meer informatie los te peuteren bij de werknemer die met de paarden werkt. Hij wil weinig kwijt. Hij zegt haar ouders niet echt gekend te hebben. Veel contact hadden ze niet. Zal Julia achter de echte waarheid komen?

Antoinette(41): Vorig jaar mocht ik de Brekerjongens lezen van Ellen Marie Wiseman en was geraakt door haar schrijfwijze. Toen ik las dat het olifantenmeisje uitkwam, wilde ik deze heel graag lezen. Zou ik weer zo geraakt zijn door een van haar werken? Ik kan volmondig ja zeggen!

Ook dit boek zal hoog in mijn top 10 van 2018  belanden, net zoals vorig jaar de brekerjongens. Het boek wordt afwisselend verteld vanuit Lilly en Julia. Dit houdt het verhaal levendig en liet mij doorlezen. Ik wilde weten wat er met hen was gebeurd. Lilly wordt meer uitgewerkt dan Julia. Dit is het enige minpunt dat ik kan geven aan dit boek. Het geheel klopt, maar Julia had meer diepgang kunnen krijgen in het geheel. Dit neemt niet weg dat ik echt fan ben van Ellen Marie Wiseman. Hoe zij een verhaal kan laten leven, geweldig!

Ik kijk uit naar haar volgende werk. Historische gebeurtenissen weet ze in een verhaal te gieten en een gezicht te geven. Ik was zelf niet echt bekend met de circustreinen en hoe de mensen die daar moesten werken, behandeld werden. Dit heeft nu meer een gezicht gekregen met het olifantenmeisje.

Een absolute aanrader voor mensen die houden van een goed boek met een historische inhoud!

Eerdere recensies van Ellen Marie Wiseman: