Recensie Maestra

Recensie Thriller Maestra, Lisa Hilton

Is Maestra nu wel of niet de meest zinderende thriller van 2016?

Recensie Maestra

| auteur: Lisa Hilton| uitgeverij: The House of Books | paperback en e-book| recensent: Carina Bouwers|

Recensie Maestra

In Maestra word je meegenomen in het leven van Judith Rashleigh, die kunstgeschiedenis gestudeerd heeft en als assistente in een bekend veilinghuis in Londen werkt. Op een avond loopt ze door een toevallige loop van omstandigheden een vroegere vriendin tegen het lijf, die haar meeneemt naar een sjieke club, waar ze als hostess gaat werken. Ze verdient een behoorlijk zakcentje bij door eenzame mannen gezelschap te houden.

Ze ruikt echter onraad bij het veilinghuis en gaat samen met een collega op onderzoek uit. Ze ontdekt een vervalsing van een schilderij en wordt op staande voet ontslagen. Samen met een vriendin gaat ze met een klant naar de Franse Rivièra en belandt ze steeds dieper in een wereld van bedrog, seks en criminaliteit.

Welke wending geeft ze hierna verder aan haar leven? Gaat ze op het slechte pad of probeert ze haar leven te beteren? Wordt ze uiteindelijk gestraft voor haar daden?

Carina: Vol verwachting was ik begonnen aan dit boek. Een thriller met vleugjes erotiek erin, ik dacht echt dat het me wel zou bekoren. Niets bleek minder waar. In het begin kon ik me nog wel inleven in het leven van Judith en boeiden haar avonturen als assistente en hostess me nog wel. Maar hoe verder het verhaal vorderde, hoe ongeloofwaardiger haar geschiedenis voor me werd. Met tegenzin las ik verder, en ik begon de menselijkheid en het inlevingsvermogen van Judith meer en meer te missen. Haar daden wekten alsmaar meer weerzin bij me op.

Ook heb ik sommige passages in het boek overgeslagen, waarin onbelangrijke details uitgebreid beschreven werden, waardoor het verhaal voor mij soms ook nodeloos ingewikkeld werd. Alleen de spanning in de loop van het verhaal liet me nog verder lezen, maar voor de rest is het voor mij een zielloos boek, dat me niet uitnodigt om de vervolgdelen van dit eerste deel van een trilogie te gaan lezen. Twee sterren geef ik echter nog voor de spanning en originaliteit van het plot.

Elders zijn er ook positieve recensies over Maestra:

Zo schrijft een recensent van ‘hebban’:

Voor een thrillerdebutant heeft Hilton een gedurfde aanpak gehanteerd: ze gooit de basisregels van het thrillergenre overboord en kleurt haar verhaal op geheel eigen wijze in. Het is ondeugend en gewaagd door de erotische scènes, sfeervol door de scènes in metropolen als Rome en Parijs en onconventioneel door de inventieve moorden die de revue passeren.

En op bol.com:

Een spannend, snel boek. Je wordt meegesleept in het verhaal door middel van continue elementen die je niet had verwacht. Saai is het allerminst. Het verhaal is zeker geen fifty shades, dit is veel frisser, spannender geschreven.