levens redden

Recensie Levens redden, Stephen Westaby

Levens redden: Stephen Westaby, een topper in de hartchirurgie, deelt vol passie zijn ervaringen en kennis uit zijn 35-jarige loopbaan.

levens redden

| auteur: Stephen Westaby | uitgeverij: Nieuw Amsterdam | paperback en E-book | recensent: Fany Van Hemelen |

Recensie Levens redden

Stephen Westaby zijn familie stierf en hij kon slechts machteloos toekijken. Dat was voor Stephen de motivatie om later zelf mensen te gaan helpen. Hij besloot om te leren hoe hij zelf een verschil kon maken. In Levens redden vertelt hij over zijn beroep. Hij neemt ons mee naar het begin van zijn opleiding en deelt anekdotes uit zijn studententijd. Hij is met vallen en opstaan een topper in de hartchirurgie geworden.

In verschillende hoofdstukken deelt hij zijn kennis over wat er allemaal zoal mis kan gaan met ons hart. Gedurende 35 jaar was hij actief als hartspecialist en stond hij mee aan de wieg van de moderne hartchirurgie. Allerlei medische technieken en apparaten komen aan bod in dit boek met maar één doel en dat is levens redden. Toch is Levens redden naast het delen van kennis over dit onmisbare orgaan niet alleen een leerrijk verhaal maar vooral een weergave van Stephen zijn ervaringen. Samen met zijn team beleefde hij vele successen maar jammer genoeg ook mislukkingen.

Eerlijk en met passie deelt hij zijn avonturen en af en toe ook zijn gevoelens of kritische bedenkingen. Door praktijkvoorbeelden komt de medische wereld tot leven in dit waargebeurde verhaal. Hartchirurgie is levensnoodzakelijk, moet snel gaan en op de operatietafel ligt het lot van de patiënt in handen van de specialist.

Fany: Wat is dit een hartverscheurend en eerlijk boek. De befaamde hartchirurg Stephen Westaby deelt zijn successen maar ook zijn missers. Het is een verhelderende kijk op hoe ons hart werkt en de beschrijving van zijn ervaringen in zijn loopbaan. Naast de medische uitleg leer je zijn patiënten kennen. Het boek Levens redden is zo echt en tastbaar geschreven dat je ademloos verder leest. Het leek alsof ik een thriller in mijn handen had waarvan ik onmiddellijk wou weten hoe het verder ging.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik soms verdronk in alle mogelijke hartproblemen maar ondertussen heb ik toch heel wat bijgeleerd over dit levensnoodzakelijke orgaan. Het medische is met passie en begrijpbaar uitgelegd en zorgde door de praktijkvoorbeelden dat ik geboeid bleef lezen. Stephen Westaby heeft met zijn team onmogelijke en prachtige dingen verwezenlijkt. In Levens redden vertelt hij over zijn moedige patiënten en hun wil om te leven. Gelukkig heeft zijn team meerdere mensen extra tijd of een nieuw leven kunnen bieden. De negatieve dingen verzwijgt hij in dit boek ook niet. Wil je graag voelen hoe iemand echte passie ervaart en ondanks allerlei tegenslagen koppig door blijft gaan? Dan ga je Levens redden, een prachtig en leerrijk waargebeurd verhaal, verslinden.