Japan Airlines nr. 123

Recensie Japan Airlines nr. 123, Hideo Yokoyama

Met Japan Airlines nr. 123 levert Yokoyama opnieuw een boek af waarbij de Japanse cultuur duidelijk naar voren komt.

Japan Airlines nr. 123

| auteur: Hideo Yokoyama | uitgeverij: Xander | paperback en E-book | recensent: Evy De Brabander |

Recensie Japan Airlines nr. 123

Journalist Kazumasa Yuuki werkt al jaren voor de North Kanto Times wanneer ze op de redactie te horen krijgen dat er een vliegtuig van Japan Airlines is gecrashed. De informatie die langzaam binnendruppelt is soms een uur later alweer achterhaald en daardoor ontstaat er een chaotische situatie. Yuuki is het buitenbeentje op de redactie en houdt zich het liefste zo ver mogelijk weg van alle politieke spelletjes die er worden gespeeld, maar toch wordt net hij gebombardeerd tot chef van de verslaggeving van deze ramp.

Tot het einde is hij verantwoordelijk voor het hele verhaal en dat betekent ook dat hij leiding moet geven aan anderen. Iets waar hij door een gebeurtenis uit het verleden een grote hekel en zelfs angst voor heeft. Hij wordt langs alle kanten stokken in de wielen gestoken en sommige van zijn collega’s zien hem liever falen dan succesvol deze taak afronden. Beslissingen moeten soms snel gemaakt worden en als blijkt dat het misschien niet de juiste beslissing was, is het vaak al te laat om het nog terug te draaien. Kan Yuuki de stress aan die deze taak met zich meebrengt? En ten koste van wat zal dit slagen?

Evy (33): Ik heb het vorige boek van Yokoyama, Tokyo Tapes nr 6-4, ook gelezen en dan begin je al snel te vergelijken. In dit geval pakt dat voor het meest recente boek heel goed uit. Japan Airlines is namelijk een vlotter leesbaar boek dan Tokyo Tapes in mijn ogen. Ik kon me veel meer inleven in het hoofdpersonage Yuuki en ik had veel minder moeite om alle personages uit elkaar te houden.

Yuuki is bijzonder goed uitgewerkt en je kan je als lezer vinden in de moeilijke keuzes die hij steeds moet maken en de stress en verantwoordelijkheid die deze met zich meebrengen zijn door het hele boek te voelen. Het is ook een mooie eye-opener. We beseffen niet altijd dat we eigenlijk allemaal steeds keuzes maken én dat deze keuzes soms gevolgen kunnen hebben die we op dat moment nog niet overzien. Gevolgen die voor andere mensen heel nadelig uit kunnen pakken.

Het eigenlijke verhaal wordt als een grote flashback verteld en daar moest ik even aan wennen. Soms gaan we terug naar de tegenwoordige tijd, waarin Yuuki de Tsuitate gaat beklimmen. Een enorme rotswand die in Japan als een grote uitdaging wordt beschouwd om te beklimmen.

Japan Airlines is zeker geen ‘gewone’ thriller. De spanning zit meer in het psychologische gebied. Er is weinig echte ‘actie’ en dat zal sommige lezers misschien minder goed bevallen. Je krijgt er wel een andere ervaring voor in de plaats. Een kans om een andere cultuur te observeren, om te zien hoe mensen met elkaar omgaan in Japan. En geloof me, daar zit nogal wat verschil in ten opzichte van Europa!

Ik heb genoten van dit boek en raad dit boek dan ook van harte aan! Niet aan iedereen, maar dit is zeker een leuke afwisseling voor de lezers die houden van een stevige, ietwat intellectuele, spannende roman.