In het vizier

Recensie In het vizier, Karen Rose

In het vizier verweeft spanning en emotie op vlotte manier, die ervoor zorgt dat je het boek niet wil wegleggen.

In het vizier

| auteur: Karen Rose | uitgeverij: De Fontein | paperback en E-book | recensent: Evy De Brabander |

Recensie In het vizier

Openbaar aanklager Kristen Mayhew krijgt haar zoveelste teleurstelling te verwerken als de zoon van de steenrijke Jacob Conti wordt vrijgesproken na de moord op een zwangere vrouw. Kort daarna loopt ze Abe Reagan, een rechercheur die net uit een undercover-operatie komt, tegen het lijf. Wanneer hij met haar meeloopt naar haar auto treffen ze in haar kofferbak drie plastic melkkratten aan, gevuld met kleding en foto’s van vijf mannelijke slachtoffers.

De vijf slachtoffers blijken allemaal vrijgesproken criminelen te zijn en bij alle zaken was Kristen betrokken! In elke melkkrat bevindt zich ook een erg persoonlijke brief gericht aan Kristen. Dit is het begin van een zoektocht naar de moordenaar, die zichzelf ‘Uw nederige dienaar’ noemt. Hij gelooft dat zijn daden noodzakelijk zijn om de mensheid te helpen, om de slachtoffers van deze criminelen rust te geven.

Deze moordenaar lijkt alles over Kristen te weten en dat maakt hem dubbel gevaarlijk. Kan Abe ervoor zorgen dat Kristen veilig blijft zo lang deze moordenaar vrij rondloopt? Kristen en Abe groeien erg naar elkaar toe, maar toch houdt Kristen iets achter voor hem. Heeft dit iets te maken met de moorden die nu gepleegd worden door ‘De nederige dienaar’? Wat verbindt deze man met Kristen?

Evy: Karen Rose is enorm populair. Na het lezen van In het vizier kan ik dat heel goed begrijpen. Dit boek is erg toegankelijk én spannend! De schrijfstijl is eenvoudig en nodigt uit tot vlot verder lezen. De conversaties tussen de personages voelen erg natuurlijk aan, alsof je er zelf bij bent als lezer. Dit, in combinatie met de goede psychologische uitwerking van de personages, zorgt ervoor dat ik me erg verbonden voelde met (vooral) Kristen en Abe. Er wordt in het boek erg veel nadruk op de gevoelens van de personages gelegd en dat geeft hen een extra dimensie.

Zonder een spoiler weg te geven, moet ik zeggen dat ik het einde wel erg voorspelbaar en cliché vond. Met een alternatief einde had Karen Rose meer ‘lef’ getoond en dat zou in mijn ogen beter bij het genre thriller gepast hebben. Doorheen het boek is er een goede afwisseling van voorspelbaarheid en verrassing. Vooral dit laatste element zorgt ervoor dat ik toch wel erg nieuwsgierig bleef. Wie is nu die moordenaar die Kristen stalkt? En waarom doet hij dat? De antwoorden op die vragen waren erg bevredigend kan ik je vertellen!

De vraag of In het vizier een echt thriller is vind ik in dit geval wel een punt van aandacht.

Door de interactie tussen Kristen en Abe voelde het boek voor mij in sommige scènes meer als een spannende roman. Uiteindelijk maakt het niet veel uit want het is maar een stempel die op het boek wordt gedrukt. Ik vind het alleen jammer als er verkeerde verwachtingen ontstaan en daardoor lezers teleurgesteld zijn in een boek.

Ik vond In het vizier een vlot leesbaar en spannend boek. Voor iedereen die houdt van M.J. Arlidge en Nora Roberts, of een combinatie van beide wil, is dit een absolute aanrader!

Zijn jullie al dol op de boeken van Karen Rose, of willen jullie door dit boek kennismaken met haar?