hou me vast

Recensie Hou me vast, Lori Nelson Spielman

Hou me vast gaat over afscheid nemen en opnieuw doorgaan. Toch is het niet zwaarmoedig. Het is een echte feelgood-roman met een lach en een traan.

hou me vast

| auteur: Lori Nelson Spielman | uitgeverij: Boekerij | hardcover en E-book | recensent: Fany Van Hemelen |

Recensie Hou me vast

Annie en Kristen zijn zussen. Kristen is de slanke, wispelturige van de twee en Annie het wat vollere, dromerige meisje. Ondanks dat ze veel kibbelen zijn ze onafscheidelijk. Maar dan slaat het noodlot toe. Kristen vertrekt alleen met de trein en deze ontspoort. Annie voelt zich schuldig omdat ze normaal ook in deze trein had moeten zitten. Ze kan niet geloven dat haar zus dood is.

Erika, hun moeder doet zich na Kristens dood sterk voor en zoekt troost in haar werk. Ook zij heeft het heel erg moeilijk en draagt een zware last met zich mee. In alle ellende verliezen Annie en Erika elkaar door hun discussies en verschillende manier van omgaan met hun verdriet. Ze willen elkaar beschermen voor de pijn maar net daardoor voelen ze zich nog eenzamer. Annie gaat wanhopig op zoek naar haar zus en verbreekt het contact met Erika. Op Mackinon Island, bij tante Kate en haar norse opa Cap voelt ze zich thuis.

Hier groeide haar moeder op en op deze plaats komt Annie eventjes tot rust. Erika is ontroostbaar en beslist om haar dochter achterna te reizen. Jammer genoeg ontstaan er opnieuw allerlei misverstanden.

Annie kan haar verdriet alleen niet meer aan. Ze wil op adem komen en op eigen benen leren staan. Op zoek naar antwoorden gaat ze als au-pair naar Parijs. Hier gaat ze oppassen op Olive, het temperamentvolle dochtertje van de knappe professor Tom. In Parijs wordt Annie zelfstandiger en er ontstaan nieuwe vriendschappen. Toch is ook in de lichtstad niet alles rozengeur en maneschijn. Erika neemt stilaan de draad van haar leven weer op en probeert naast haar werk weer te genieten.

Komt het nog goed tussen Erika en Annie? Hoe pak je je leven weer op na een groot verlies?

In ‘Hou me vast’ wordt het verhaal gedeeld vanuit het perspectief van Erika en Annie. Apart komen ze aan het woord en vaak vloeien de verhalen vlotjes in elkaar.

Fany Van Hemelen: Wat een heerlijk boek. Ik begon te lezen en kon niet meer stoppen. Hou me vast is een boek over afscheid nemen en opnieuw doorgaan. Toch is dit geen zwaarmoedig boek. Integendeel, het is een echte feelgood-roman met een lach en een traan.

Ik werd ondergedompeld in het leven van Erika, Annie en de andere personages met hun ups en downs. Naast deze ervaringen werd ik getrakteerd op allerlei onverwachte en vaak grappige plotwendingen. Ik las het boek niet meer, maar beleefde het en hoopte mee met Erika en Annie op een wonder. Het thema loslaten is mooi verwerkt in dit fijne boek. Het wordt nooit overdreven sentimenteel maar blijft zo licht als een veertje. Ik mag niet verraden hoe de schrijfster er in slaagt om in dit boek wijze woorden te delen. Maar lees “Hou me vast” en je zal, net als ik, vallen voor de mooie woorden, vlotte schrijfstijl en originele aanpak.

‘Hou me vast’ toont welke dingen belangrijk zijn, maar vooral welke er echt toe doen.

Na het lezen  van dit boek weet ik pas echt wat deze uitspraak betekent.