het zomerhuis

Recensie het zomerhuis, Ann Brashares

Het zomerhuis laat, met humor en vooral veel gevoel, zien hoe zwaar een scheiding kan zijn en hoe de liefde uiteindelijk toch overwint.

het zomerhuis

| auteur: Ann Brashares | uitgeverij: De Fontein | paperback en E-book | recensent: Fany Van Hemelen |

Recensie het zomerhuis

Lila en Robert waren in het verleden gelukkig getrouwd. Uit dit huwelijk hebben ze samen drie dochters Mattie, Quinn en Emma. Lila en Robert zijn nu gescheiden en willen geen contact meer. Lila is nu samen met Adam en samen hebben ze een zoon Ray. Robert heeft samen met Evie een dochter Sasha. Sasha en Ray zijn dus halfzus en halfbroer.

De herinneringen en fijne momenten in hun zomerhuis in Wainscott wil zowel Robert als Lila niet opgeven. Uiteindelijk wordt er een speciale afspraak gemaakt. Lila en Robert beslissen dat beide families om de beurt hier gaan logeren. De ene familie vertrekt om 12u op zondag uit het huis en dan komt de andere toe. Door deze aparte regeling delen de 17-jarige Sasha en Ray dezelfde kamer maar nooit op hetzelfde moment. Ze vullen elkaars notities in boeken aan, bouwen aan hetzelfde Lego-dorp en ruimen elkaars rommel op. Deze jongeren kennen elkaar al jaren zonder dat ze elkaar ooit zagen. In de zomer starten ze, hoewel ieder apart zijn deel doet, een duobaan. Door deze job beginnen ze elkaar te mailen en hun diepste gedachten te delen.

Totdat ze op een dag onverwachts echt kennis maken. Beiden zijn onder de indruk van elkaar. Jammer genoeg kunnen ze , door de vete van hun ouders, normaal geen contact met elkaar hebben. De strijd van hun ouders heeft voor alle kinderen rampzalige gevolgen. De zussen Emma (22), Quinn (21) en Mattie (19) brengen elke vakantie door in het zomerhuis en zien zowel Sasha als Ray opgroeien. De breuk heeft het leven voor iedereen door elkaar geschud. Geheimen die stilaan uitkomen zorgen voor nog meer vragen en verwarring bij een aantal gezinsleden.

Ineens verandert alles. De liefde zorgt ervoor dat Robert, Lila en de anderen elkaar toch gaan zien maar of dit goed afloopt? Wanneer er een drama gebeurt, staat iedereen zijn leven op zijn kop en komt alles op losse schroeven te staan. Het wordt nooit meer zoals het was.

Fany: Ik verslond deze vlot geschreven ya-roman. Ann Brashares laat je haar karakters, op een originele manier, volledig ontdekken. Deze levendige beschrijving maakte dat ik wilde weten hoe het verder ging met beide gezinnen. Ik werd meegesleept in hun problemen en hoopte op een verzoening. Het is geen diepgravend boek maar op een luchtige manier bespreekt het wel zware thema’ s. Voor mij toonde dit verhaal hoe familie zichzelf in pijn en boosheid kan verliezen.

Dit boek laat met humor en vooral veel gevoel zien hoe zwaar een scheiding kan zijn en hoe de liefde uiteindelijk toch overwint. Een ya-roman die ik aanraad aan iedereen. Begrijpelijk, vlot leesbaar maar met een subtiele universele boodschap.