Recensie Het woud, Nele Neuhaus

Het woud is een aanrader voor de fans van een goede whodunnit. Je kan je hersenen lekker aan het werk zetten.

Ik ben heel benieuwd wie deze dader zal raden!

het woud

| Auteur : Nele Neuhaus | Uitgeverij : Q | Paperback en ebook | Recensent : Evy De Brabander |

Recensie Het woud

Oliver von Bodenstein en Pia Sander worden ’s nachts bij een uitgebrande caravan geroepen. Als blijkt dat er iemand in de caravan is, op het moment dat die in vlammen opgaat, wordt de brandstichting in één klap een moordonderzoek. In de loop van de dagen na dit incident vallen er nog meer doden in het dorp en blijkt er ook een verband te zijn met de verdwijning van een jongen, Arthur, 42 jaar geleden.

In 1972 is Oliver von Bodenstein de beste vriend van Arthur, tot die spoorloos verdwijnt. De moorden van nu in combinatie met het mysterie van toen zorgen ervoor dat Oliver emotioneel erg betrokken raakt bij dit onderzoek. Hij heeft moeite om voldoende afstand te bewaren. De slachtoffers en verdachten zijn allemaal bekenden en alle angsten en onderlinge spanningen van zijn jeugd komen weer bovendrijven.

Zullen Oliver en Pia de moordenaar een halt kunnen toeroepen voor hij nóg meer slachtoffers maakt?

Evy: Dit is mijn eerste kennismaking met Nele Neuhaus. Daarmee heb ik natuurlijk de zeven voorgaande boeken met Oliver von Bodenstein en Pia Sander (voorheen Kirchoff) gemist. Pia is ondertussen gescheiden. Ze heeft nu een andere achternaam die niet meer dezelfde is als de voor de serie oorspronkelijk gebruikte, nl. von Bodenstein en Kirchoff. Er zijn heel veel personages in het boek die gelukkig, vooraan in het boek, in een soort personenregister netjes weergegeven worden. Hierdoor kan je als lezer soms even terugkijken wie ook al weer met wie getrouwd was.

De grote hoeveelheid personages en de vakkundige opbouw van het plot zorgen wel voor een gevoel van ‘traagheid’ in het begin van het boek. Maar eens ik goed op de helft was en het verhaal vorm kreeg, kwam het tempo er ook echt in. Ik kon het boek niet meer aan de kant leggen.

De goede uitwerking van de personages draagt absoluut bij tot een betere inleving in het woud.

Ik leerde de mensen uit het dorp steeds beter kennen en voelde het wantrouwen dat ontstond naarmate de verdenking op verschillende personages kwam te liggen.

Op ongeveer de helft van het boek dacht ik dat de moordenaar bekend was, en toen keek ik en zag dat er nóg 200 bladzijden waren. Ik kon bijna niet geloven dat dit waar was! Maar doorheen het hele boek had ik het gevoel dat ik steeds op het verkeerde been werd gezet. Steeds moest ik opnieuw beginnen met zoeken naar de dader. Dit zorgde voor een eb en vloed aan spanning doorheen het hele verhaal.

Dit boek is een aanrader voor de fans van een goede whodunnit. Je kan je hersenen zelf lekker aan het werk zetten. Ik ben dan ook heel benieuwd wie deze dader zal raden!