Recensie Het verborgen orakel, Rick Riordan

Een geweldig jeugdboek met een Griekse goden les erin verwerkt, die al heel goed vanaf 10 jaar kan worden gelezen.

(Advies is vanaf 12 jaar)

Het verborgen orakel

| auteur: Rick Riordan | uitgeverij: Unieboek Het Spectrum | paperback en e-book | recensent:  Inge Hogevonder |

Recensie Het verborgen orakel

Dit is het eerste deel uit een serie genaamd de beproevingen van Apollo. Het kan worden gezien als een vervolg op de Percy Jackson serie, een eerdere serie van Rick Riordan, echter spelen andere personen de hoofdrol.

Het boek start met de Griekse god Apollo die na een ongelukkige val uit de hemel, in een vuilnisbak beland. Apollo weet niet wat hem overkomt! Zijn vader Zeus heeft hem sterfelijk gemaakt en verbannen naar de aarde. Hij is al zijn goddelijke vermogens kwijt. En dan is hij ook nog veranderd in een lelijke jongen van zestien, terwijl hij gewend is de mooiste god te zijn! Op het moment dat hij net uit de vuilnisbak stapt, lopen twee jongens de steeg in die van plan zijn Apollo een kopje kleiner te maken. Apollo denkt dat hij niet dieper kan zinken. Gelukkig verschijnt er opeens een meisje, genaamd Meg. Ze jaagt de jongens weg door zomaar vuilniszakken door de lucht te laten vliegen.

Voor Apollo is al snel duidelijk dat dit meisje een halfgod moet zijn. Een kind van een god en een mens. Meg heeft echter geen idee waar hij het over heeft. Er zit maar één ding op, naar kamp halfbloed gaan. Dit is een kamp speciaal voor halfgoden, hier kan Meg soortgenoten leren kennen en haar krachten ontwikkelen.

Apollo hoopt dat ze hem daar kunnen helpen om weer een god te worden. Op het moment dat ze in kamp Halfbloed aankomen, na al wat avonturen onderweg, blijkt er veel meer aan de hand te zijn. Er is geen communicatie meer mogelijk, het orakel dat de toekomst voorspelt, krijgt niks meer door en bovendien verdwijnen er halfgoden. Apollo zal in zijn menselijke vorm samen met Meg op zoek moeten naar het orakel en de verdwenen kamers. Uiteindelijk zal het een veel groter avontuur worden dan ze hadden verwacht.

Persoonlijke leeservaring

Wat een geweldig jeugdboek is dit! Ik heb heel hard gelachen om Apollo, zijn personage is extreem goed neergezet. Hij weet aan het begin niet goed hoe hij om moet gaan met het sterfelijk zijn en dit levert hele grappige momenten op. Langzamerhand verandert Apollo in een persoon met veel meer gevoel voor zijn medemens. Dit zorgt ervoor dat je heel erg met hem mee gaat leven, ook al blijft hij in de gekste situaties belanden. Sowieso vind ik de personages in dit boek allemaal heel goed omschreven en uitgewerkt.  Ze hebben stuk voor stuk een duidelijke rol. Het verhaal heeft een duidelijke afwisseling tussen humor, spanning en sociale momenten. Het zorgt ervoor dat je door wil blijven lezen. Bovendien heeft het een heel spannend open einde dus het avontuur van Apollo, Meg en de andere halfgoden gaat nog verder!

Het boek staat geclassificeerd voor kinderen vanaf 12 jaar, maar naar mijn idee is het prima geschikt vanaf een jaar of 9. Niet alleen voor jongens. Ook meisjes, die van stoere helden houden, zullen van dit boek genieten. Behalve dat het een leuk verhaal is, is het ook zeker leerzaam. Er zit namelijk gelijk een geschiedenisles in over de Griekse goden. Voor kinderen een goede manier hiermee kennis te maken en voor mij was het gelijk even een opfriscursus. Achterin het boek zit een erg handig overzicht met alle goden en waar ze voor staan.

Dit was het eerste boek dat ik las van Rick Riordan, en ik ben een fan. Het is zeker niet nodig om eerst de andere serie gelezen te hebben, want deze serie staat er echt los van. Ik ben echter van plan deze nu wel te lezen aangezien ik dit boek zo leuk vind!

Een inkijkexemplaar is hier te bekijken om te beoordelen of de schrijfstijl past bij het kind.