Het ongeluk project

Recensie Het ongeluk project, Julie Buxbaum

Het ongeluk project is een ontroerende Young Adult roman met heftige onderwerpen.

Het ongeluk project

| auteur: Julie Buxbaum | uitgeverij: De Fontein | paperback en E-book | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie Het ongeluk project

David zit altijd alleen in de pauze. Hij houdt alles bij in een notitieboekje. Feitjes over klasgenoten, wat er kenmerkend is en wat voor bijzondere gebeurtenissen er zijn. Dit doet hij al jaren. Zo kan hij dingen overzichtelijk houden. Hij is namelijk een beetje anders dan anderen. Hij is erg slim en heeft Asperger. Een combinatie waarmee hij zelf prima tevreden is. En aangezien zijn grote zus Lauren erg populair is op de middelbare school heeft David ook bijna geen last van pesterijen. Maar als op een dag de populaire Kit Lowell bij hem aan tafel komt zitten veranderd alles.

Kit Lowell heeft een prima leven. Ze is populair, slim en gelukkig, totdat haar vader overlijdt bij een auto-ongeluk. Dit zet haar leven op z’n kop. Ze weet zich geen raad meer met zichzelf. Ze kan het niet aan om bij haar vrienden te zijn en het medelijden te zien. In een opwelling gaat ze bij David aan tafel zitten. Hij zit altijd alleen en daar kan ze rust krijgen. Maar David blijkt veel meer te zijn dan die bijzondere en slimme jongen. Ze raken aan de praat en er ontstaat een bijzondere band. Kit wil weten of het ongeluk van haar vader voorkomen had kunnen worden en David biedt aan om haar te helpen. Zo ontstaat het ongeluk project. Echter zorgt dit er ook voor dat er allerlei geheimen boven komen die misschien beter begraven hadden kunnen blijven.

Inge: Het ongeluk project is een ontroerende Young Adult roman. Julie Buxbaum heeft een erg prettige schrijfstijl. Ze heeft een vlotte pen en wist mijn interesse goed vast te houden. Een boek waar ik erg lekker en gemakkelijk doorheen las. In het ongeluk project komen vele belangrijke thema’s en onderwerpen aan bod zoals Asperger, rouwverwerking, pesten en echtscheiding. Toch wordt dit allemaal erg luchtig besproken en niet te diep op in gegaan. Dit zorgt dat het boek niet te zwaar wordt. Toch vind ik dat ook jammer. Als de schrijfster voor wat minder problemen had gekozen en deze juist wat meer informatie te geven had het dit boek wat meer diepgang kunnen geven.

Het boek wordt geschreven vanuit het oogpunt van David afgewisseld met het oogpunt van Kit. Hierdoor krijg je de situaties van twee kanten te zien wat het verhaal spannender maakt.
Ook wist de schrijfster mij een aantal keer te verrassen. Het ongeluk project is niet voorspelbaar en heeft een aantal onverwachte twists. Jammer genoeg eindigt het boek wel zoals je al vanaf het eerste hoofdstuk vermoed. Toch is dat niet erg want het zorgt er wel voor dat je met een fijn gevoel het boek weg kunt leggen.

Het ongeluk project is dan ook een Young Adult roman die ondanks de zware onderwerpen heerlijk gemakkelijk leest en leuk is voor tussendoor.