Het kwaad in ons

Recensie Het kwaad in ons, Corine Hartman

Het kwaad in ons. Is liefde genoeg om je gezin te redden van al het kwaad dat zich er in genesteld heeft?

Het kwaad in ons

| auteur: Corine Hartman | uitgeverij: Cargo | paperback en E-book | recensent: Yvonne Vogels |

Recensie Het kwaad in ons

Het kwaad in ons is het derde deel in de IJssel trilogie. Deze trilogie bestaat uit drie losse verhalen, met als hoofdthema familiedrama. Een vlaag van waanzin en Sluipend gif zijn de twee voorgangers. De verhalen spelen zich allemaal af in dorpjes vlakbij de IJssel.

Simone Steenbeeck wil niets liever dan haar eigen gezin vormen, ze is getrouwd met Richard en samen willen zij hun grootste wens in vervulling brengen. Helaas blijft een zwangerschap uit en gaan ze samen het lange traject van adoptie in. Uiteindelijk wordt hun gezin verrijkt met twee Braziliaanse kinderen, Daniel en Nina. Als Simone dan ook nog in verwachting raakt is hun gezin compleet met dochter Veerle.

Het gezin woont in Hattem, een dorpje aan de Ijssel. De kinderen groeien op tot jong volwassenen met ieder hun eigen karakter. Simone is dolgelukkig met haar trio, ze werkt in een patisserie en haar man is leraar op een middelbare school in Zwolle. Ze lijken het perfecte gezin te zijn en zo voelt het voor Simone ook. Maar de laatste tijd vertoont het warme nest wat Simone gecreëerd heeft wat scheurtjes en lijkt het nest uit elkaar te vallen. Daniel raakt betrokken bij schimmige zaken die betrekking hebben op drugs, al gauw blijkt dat niet alleen Daniel hierbij betrokken is maar dat ook Veerle en Nina tot over hun oren in de problemen zitten.

Simone wil haar gezin koste wat kost bij elkaar houden maar dat blijkt een onmogelijke zaak te zijn. Ze vraagt zich meermaals af, hoe dit heeft kunnen gebeuren. Of ze de signalen dat er iets mis is niet veel eerder had moeten zien. Langzaam verandert het prachtige gezin in een puinhoop. De onfortuinlijke gebeurtenissen volgen elkaar namelijk snel op en er is geen weg meer terug, voor niemand!

Yvonne: Omdat dit deel 3 is in de trilogie met familiedrama’s weet ik al dat ook dit weer een familiedrama gaat zijn. Ditmaal is adoptie de rode draad en dat spreekt me wel aan. Ook net als in de andere verhalen van deze trilogie is het losjes gebaseerd op een waargebeurd verhaal. In dit geval het verhaal van de ‘Nederlandse Bonnie en Clyde’ Het duo dat een spoor van geweld en vernieling achterliet tijdens hun poging om te uit handen van de politie te blijven. Dit verhaal heeft me destijds ook heel erg geboeid, hoe kan een gezin zo ontsporen dat twee zo’n jonge mensen al dit kwaad kunnen veroorzaken. Ik vind dat Corine dat mooi verweven heeft in dit boek.

De jongvolwassenen in dit boek zijn eigenlijk heel gewone kinderen in een heel gewoon gezin.

De karakters vind ik erg goed neer gezet. Daniel, de jonge man, met een beschadigde kindertijd zodat hij op een of andere manier altijd kwaad lijkt te zijn, op alles en op iedereen. Dit voel je goed in het verhaal, en soms heeft hij gelijk in zijn woede maar soms is hij te extreem. Dit is heel goed neergezet. De naïeve Nina, heel geloofwaardig net als de impulsieve Veerle. Ik vind het een psychologisch heel sterk verhaal, erg diepgaand en vol emotie, waardoor ik dit gezin echt voor me zag en me een deel van het gezin voelde.

Ik vond het ook erg leuk dat ieder gezinslid aan het woord kwam en dat het verhaal ook uit alle perspectieven weergegeven werd. Het cursieve gedeelte vond ik veel toevoegen. Het was niet verrassend dat deze persoon dit achteraf vertelde maar beetje bij beetje werd duidelijk dat dit het verhaal is van ná alle gebeurtenissen.

Wat voor mij uit dit boek vooral naar voren kwam is dat liefde niet genoeg was in hun situatie. En dat raakte me wel heel diep. Wanneer weet je of je het goed doet als ouder? Hoe weet je of het kwaad niet ook in jou zit? Of dit een thriller was, zoals op de kaft aangegeven, weet ik niet, maar dat het een psychologisch heel sterk verhaal is dat is voor mij wel duidelijk. Ik heb er van genoten van de eerste tot de laatste bladzijde!

Winactie Het kwaad in ons

(LET OP! De standaard regels voor deelname zijn per 11 april 2018 gewijzigd.)

• Laat je naam en mailadres (is afgeschermd) achter in een reactie onder deze blog en laat weten dat je deze winactie wilt winnen.
  • Volg Onlybyme op minstens twee sociale kanalen: Facebook, Instagram, Pinterest en/of Twitter.

Afhandeling winacties:

• Winacties eindigen ‘standaard’ een ruime week na de plaatsingsdatum op zondag middernacht. (Indien hier vanaf wordt geweken, staat dat in de betreffende winactie vermeld.)
  • De winnaars worden gegroepeerd getrokken en periodiek op Facebook bekend gemaakt. Volg je Facebook niet, geen probleem! Alle winnaars krijgen per mail bericht, indien ze hebben gewonnen. Om de prijs te claimen dienen de winnaars binnen een kalenderweek te reageren.