Het hart van steen

Recensie Het hart van steen, Tad Williams

De serie Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard wordt opgevolgd door Het hart van steen. Dit boek vormt de schakel tussen deze populaire serie en een nieuwe serie De laatste koning van Osten Ard.

Het hart van steen

| auteur: Tad Williams | uitgeverij: Luitingh-Sijthoff | paperback en E-book | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie Het hart van steen

Het hart van steen is het vervolg op de serie Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard. Het vormt de schakel tussen deze populaire serie en een nieuwe serie De laatste koning van Osten Ard waarvan het eerste deel in oktober zal verschijnen. Het hart van steen is ook als losstaande fantasy roman te lezen.

De wereld van Osten Ard is gered na een jarenlange oorlog. De Nornen, een elfenras met een sneeuwwitte huid, vluchten terug naar hun stad Nakkiga. Ze worden tijdens hun terugvlucht op de hielen gezeten door de mensen. Hertog Isgrimnur is vastbesloten om de Nornen de stad Nakkiga niet te laten bereiken. Nakkiga ligt namelijk in een berg en het zou een heftige strijd worden om de Nornen daar te verslaan. De mensen zijn er namelijk van overtuigd dat er maar één manier is om een einde te maken aan de Nornen, complete uitroeiing. Gaat het de mensen lukken om de Nornen op tijd te stoppen? En zijn de Nornen wel te verslaan? Zal dit Osten Ard opnieuw in een bloedige oorlog storten?

De Nornen voelen dat ze op de hielen worden gezeten door de mensen. Maar ze laten zich niet zo snel kennen. Ze leven vele jaren langer dan mensen en hebben hele andere vaardigheden. Mensen begrijpen de elfen niet en kennen hun geschiedenis niet. Ze hopen op tijd hun stad Nakkiga te bereiken zodat ze hun koningin kunnen verdedigen en hun stad kunnen redden. Hun ras wordt met uitsterven, weten ze dit te voorkomen? Kunnen ze de stad en hun koningin redden? Zullen de mensen de elfen ooit begrijpen?

Inge: Het hart van steen vormt een tussendeel tussen twee series van Tad Williams. Dit boek is echter ook prima los te lezen, ik was namelijk nog niet bekend met deze boeken. Doordat er achter in het boek een geschiedenis te vinden is van Osten Ard en een lijst met namen en termen is het boek vanaf de eerste bladzijde prima te snappen.

De schrijfstijl heb ik als erg prettig ervaren. Waar veel fantasy boeken een wat uitgebreide schrijfstijl bevatten, is dat in dit boek niet het geval. Het verhaal is geschreven in gemakkelijk taal gebruik met korte zinnen. Ook zit er veel tempo in het verhaal, vanaf de eerste bladzijde barst de strijd tussen de mensen en de Nornen los en zal doorgaan tot het einde.

De schrijver weet je regelmatig te verassen door onverwachte elementen in de strijd te verwerken. Het boek is verdeeld in vijf delen. Ieder deel vertegenwoordigt een nieuwe strijdfase. Het derde deel vond ik een beetje langdradig worden maar daarna werd de actie weer naar een hoogtepunt gebracht. Het einde vond ik erg plotseling maar is een erg goed begin voor een nieuw verhaal. Dit verhaal heeft me weten te pakken en ik ben dan ook erg benieuwd naar de nieuwe serie.