Het emotionele DNA

Recensie Het emotionele DNA, Pierre Capel

Het emotionele DNA is een wetenschappelijk boek over hoe emoties invloed hebben op ons lichaam.

Het emotionele DNA

| auteur: Pierre Capel | uitgeverij: Aerial Media Company | paperback | recensent: Fany Van Hemelen |

Recensie Het emotionele DNA

Het emotionele DNA is een wetenschappelijk boek dat op een toegankelijke manier vertelt over hoe gevoelens ontstaan. Pierre Capel is emeritus hoogleraar experimentele immunologie en vertelt over de invloed van gevoelens op onze gezondheid. Gevoelens bestaan niet maar ontstaan is het uitgangspunt van dit boek. De auteur toont op een verhelderende manier aan hoe iemands emoties zijn leven bepalen.

Gevoelens worden verklaard vanuit de biochemie. Het feit hoe iemand zich voelt, heeft zelfs een invloed op de cellen en uiteindelijk ook op het DNA. Stress is de grote boosdoener op heel ons systeem. Meditatie, yoga en sport hebben een gunstig effect op je gezondheid. In het boek wordt het verband tussen emoties en pijn, angst en allerlei hedendaagse aandoeningen aangetoond. Verschillende studies tonen namelijk aan dat deze effecten echt bestaan en wetenschappelijk verklaarbaar zijn.

Pierre Capel houdt ook een pleidooi om ons af en toe uit de ratrace te doen stappen en op zoek te gaan naar meer rust en evenwicht. Op het einde herhaalt hij nog eens dat er naast het verstand ook veel meer rekening met gevoelens moet worden gehouden. De wetenschap en geneeskunde zou er heel anders uitzien wanneer er meer naar het geheel wordt gekeken. Emoties sturen namelijk veel meer in ons leven aan dan we op het eerste gezicht denken.

Fany: Wat is het emotionele DNA ongelooflijk boeiend! Het is geen hapklaar boek maar het geeft met voorbeelden, tekeningen en schema’s ingewikkelde materie begrijpelijk weer. Voor mij waren bepaalde inzichten in dit boek nieuw en fascinerend. Interessant is dat de werking van ons lichaam mede beïnvloed wordt door wat we voelen.

Hoe negatief of positief je alles ervaart heeft dus wel degelijk invloed op ziektes en het lichaam. Zelf was ik hier al van overtuigd maar dit boek toont het met de wetenschap ook aan. Fijn om te horen dat je zelf dus wel wat kan doen om beter voor jezelf te zorgen.

Dit non-fictieboek heeft allerlei biochemische processen op een ongelooflijke manier zichtbaar gemaakt. Er wordt veel informatie gedeeld wat soms overweldigend en veel kan zijn maar zeker de moeite waard. Neem je tijd voor dit boek en leer heel veel bij. Persoonlijk wil ik na dit boek meer lezen over dit boeiende thema. Het abstracte wordt tastbaar door de manier waarop het uitgelegd wordt. Een aanrader voor wie wil ontdekken waarom emoties zo belangrijk zijn.