Recensie Harteloos, Marissa Meyer

Hoe is de Hartenkoningin zo harteloos geworden?

Iedere liefhebber van Alice in Wonderland ‘moet’ dit boek echt lezen!

Harteloos

| auteur: Marissa Meyer | uitgeverij: Blossom Books | hardcover | recensent: Medusa de Wit |

Recensie Harteloos

Harteloos gaat over Lady Catherine Pinkerton, oftewel de welbekende in en in gemene Hartenkoningin van Wonderland. In dit boek lees je hoe Catherine was voordat zij de gevreesde Hartenkoningin werd.

Lady Catherine Pinkerton, de enige dochter van de Markies en Markiezin van Rotsschildpadbaai. Eigenlijk is Catherin maar een heel gewoon meisje ook al is ze dan van hoge adel. Een gewoon meisje met een toekomstdroom. Ze is enorm goed in bakken en wil dan ook niets liever dan met haar beste vriendin, die tevens ook haar dienstmeisje is, een eigen banketbakkerij openen.

Haar ouders willen niets liever voor Catherine dan dat ze trouwt met de ongelooflijk sullige Hartenkoning. Op een van de talrijk gegeven koninklijke balfeesten wil de Hartenkoning haar ten huwelijk vragen. Hierdoor raakt Catherine volledig in paniek. Dit is totaal niet wat zij wil, hoe moet het dan met haar droom om haar eigen banketbakkerij op te zetten? Ze wil eigenlijk helemaal niet van adel zijn, en al helemaal niet met de Hartenkoning trouwen. Heeft ze zelf dan helemaal niks in te brengen over haar eigen toekomst?

Dan verschijnt ook nog de ongelooflijk knappe nieuwe hofnar van de Koning, Jest, ten tonele. Catherine raakt helemaal in de ban van hem, en droomt zelfs van Jest. Het begint Catherine aan alle kanten te duizelen. Hoe nu verder? Hier begint dan ook het verhaal hoe Catherine, het meisje met de toekomstdroom uiteindelijk de wrede Hartenkoningin wordt.

Medusa: Ik vind dit boek helemaal geweldig, het is heerlijk om de wereld van Wonderland mee te kunnen maken voordat Alice er is geweest. Het leest en voelt ook echt als een sprookje waar je jezelf heerlijk in kan verliezen en in kan laten wegzakken. Marissa Meyer weet dit verhaal zo goed neer te zetten dat je ook echt meevoelt met Catherine. Ook Cheshire Cat,  Mad hatter, het witte konijn enzovoorts komen in dit boek voor, geweldig! Iedereen kent Catherine natuurlijk als de meedogenloze Hartenkoningin die het liefst ieders kop laat rollen, maar in dit boek lees je hoe het zo is gekomen.

Wat ik zelf ook geweldig vond is dat de raaf van de hofnar praat als de raaf in het gedicht “The Raven” van Edgar Allen Poe, een van mijn grootste helden op schrijfgebied. Dus die combinatie maakte het voor mij ontzettend leuk en verrassend om te lezen.

De kaft van dit boek is werkelijk een plaatje, zo onwijs mooi. Ik betrap mezelf er elke keer op ernaar te kijken en er nieuwe dingen in te ontdekken. Buiten dat dit boek een genot is om te lezen is het dus ook met recht een parel voor je verzameling in je boekenkast.

Het boek leest heerlijk vlot weg en staat zeker garant voor vele uren leesplezier. Een van mijn favorieten is het zeker al! Elke liefhebber van de Alice in wonderland boeken of sprookjes op zich zou dit boek moeten lezen, het is echt een geweldig boek. Ik hoop dat jullie er net zoveel plezier aan gaan beleven als dat ik heb gedaan, en ook zeker vaker ga doen, want dit boek is er niet eentje die je maar voor een keer leest en dan in de kast laat staan, niet voor mij in ieder geval.