Gouden bergen

Recensie Gouden bergen, Francis Spufford

Gouden bergen is een betoverende, historische roman over Mijnheer Smith. Het speelt zich af in de 18de eeuw in New York. Is hij een held of bedrieger?

Gouden bergen

| auteur: Francis Spufford | uitgeverij: Nieuw Amsterdam | paperback en E-book | recensent: Fany Van Hemelen |

Recensie Gouden bergen

In 1746, op Allerheiligen, komt het schip Henrietta vanuit Londen aan in New-York. Vermoeid maar vastberaden gaat Mijnheer Smith op zoek naar koopman Lovell. Hij overhandigt hem een wissel met het gigantische bedrag van 1000 pond. Deze wissel vraagt dus naar een groot deel van het bezit van de handelaar. Gelukkig wil Richard Smith tot Kerstmis wachten om zijn document te verzilveren. Het bewijs van de echtheid van zijn wissel staat namelijk in een brief dat een schip nog zal meebrengen.

Natuurlijk is iedereen in de stad onmiddellijk op de hoogte van de afspraak. De vraag of deze onverwachte bezoeker een charlatan is of dat hij de waarheid vertelt, gaat al snel als een lopend vuurtje de stad door. Lang blijven zijn bedoelingen onduidelijk want Smith zelf blijft zwijgen. Het lijkt wel alsof hij geniet van de speculaties en de verwarring. Hij wordt opgenomen in de hogere sociale kringen en sommige gewone mensen haten hem zelfs. Tijdens zijn hachelijke avonturen ontdekt hij hoe wispelturig deze stad is. Het ene moment is hij een duivel en dan weer een held voor hen.

Spufford toont het verschil tussen het grote Londen en het bescheiden 18de eeuwse New-York. De vreemdeling maakt kennis met discriminatie en de vertaling van vrijheid hier. Al snel leert hij dat deze plaats, met slechts 7000 inwoners, heel anders is dan zijn geliefde Londen. Gelukkig zijn er enkele mensen die hij kan vertrouwen maar toch voelt hij zich vaak een buitenbeentje in New-York. Of deze man te vertrouwen is, zullen zijn vrienden later nog ontdekken. Smith speelt zijn rol met verve maar hij ontmoet het noodlot meerdere keren. Wanneer zijn ware motieven uitkomen, valt het doek en is niets nog zoals het was.

Fany: Richard Smith is een heerlijk personage en de avonturen die hij beleeft zijn tragisch maar ook komisch. Soms moest ik grinniken of zuchten bij het lezen van dit boek omdat het nooit loopt zoals verwacht. Dit is een verhaal zoals geen ander. Liefde is niet het romantische plaatje zoals we het meestal kennen, New-York heeft meerdere gezichten en de verrassende verhaallijnen over macht en onmacht maken dit boek tot een genot om te lezen.

In het begin moest ik wennen aan de oude woorden en aparte schrijfstijl. Toch werd ik vanaf de eerste, erg lange maar mooie zin, meegezogen in dit verhaal. Als een ware kunstenaar schildert Francis Spufford het leven in de 18de eeuw, met al zijn geuren en kleuren, op papier. De waarde van geld, klassenongelijkheid en taboes brengt deze auteur op meesterlijke wijze samen in deze historische roman.

Na dit boek gelezen te hebben, bleef me bij dat bepaalde thema’s die hij bespreekt, jammer genoeg, nog steeds actueel zijn. Ik las dat hij het spijtig vond dat hij, naast non-fictie, niet vroeger begonnen was met fictie. Wat ben ik dan ontzettend benieuwd naar wat hij de volgende keer uit zijn hoed tevoorschijn tovert. Wie graag mee verdwaalt in de 18de eeuw en geniet van een onvoorspelbaar debuut, met prachtige zinnen, zal Gouden bergen heel graag lezen!