Fatale fout

Recensie Fatale fout, Sophie Hannah

Ook in Fatale fout worden Simon Waterhouse & Charlie Zailer als een bijzonder duo neergezet.

Fatale fout

| auteur: Sophie Hannah | uitgeverij: De Fontein | paperback en E-book | recensent: Evy De Brabander |

Recensie Fatale fout

Nicki Clements heeft een geheim voor haar man Adam. Ze probeert uit alle macht om het goed verborgen te houden, maar nu lijkt de waarheid haar in te halen. Wanneer een bekende columnist, Damon Blundy, vermoord wordt aangetroffen in zijn woning, brengt de politie Nicki in verband met de moord. Zij zegt dat ze niets met de moord te maken heeft, maar waarom is ze dan herhaaldelijk vlakbij zijn woning gesignaleerd?

Simon Waterhouse denkt dat de moordenaar verschillende hints heeft achtergelaten, maar voor wie? Het mes dat op een bijzondere manier voor de mond van het slachtoffer is geplakt zonder dat er bloed vergoten is. De boodschap op de muur in de ruimte waar het slachtoffer gevonden is. Wat heeft het allemaal te betekenen?

Als het team van Waterhouse op zoek gaat naar vijanden van Blundy, komen ze er al snel achter dat hij wel erg veel mensen tegen zich in het harnas heeft gejaagd met zijn scherpe pen. Er zijn meerdere mensen die zelfs boos genoeg waren om hem dood te wensen! Wie weet wat er met Blundy is gebeurd? En zal Nicki zichzelf steeds verder ingraven met alle leugens die ze vertelt? Of moet ze tenslotte toch haar geheim prijsgeven? En wat voor invloed zal dat hebben op haar leven en op het onderzoek?

Evy De Brabander (33): Het boek werd oorspronkelijk al in 2015 uitgegeven, maar is nu in een nieuw jasje verschenen. Fatale fout is nummer negen in de Culver Valley Crime serie met Simon Waterhouse en Charlie Zailer in de hoofdrollen. Het is en blijft een erg bijzonder duo. Al vanaf het eerste boek in de reeks, Kleine meid, vraag ik me af waar het heen gaat met die twee. In dit boek is de relatie tussen Simon en Charlie zeker stabieler en ook niet meer zo overheersend op de rest van het verhaal. In Fatale fout ligt de focus echt op het vinden van de moordenaar van Damon Blundy en dat geeft het boek een groter ‘crime-gehalte’. Wat ik alleen maar kan toejuichen.

Ik weet dat de meningen verdeeld zijn, maar ik hou van de schrijfstijl van Sophie Hannah. Je moet altijd een beetje in het verhaal komen en ergens onderweg zit er een enorme plottwist die je nooit ziet aankomen. Ook in dit boek vond ik het verrassingseffect goed en daardoor is Fatale fout absoluut niet voorspelbaar.

Ik heb er zeker een aantal (ont)spannende uurtjes mee beleefd en ik vind het persoonlijk wel een aanrader, meer dan sommige van de eerdere boeken uit de reeks. Ik ben door dit boek in ieder geval weer nieuwsgierig geworden naar de boeken uit de serie die ik nog niet las. Jullie ook?