Dodelijk spel

Recensie Dodelijk spel, George R.R. Martin

Dodelijk spel is het derde deel in de Wild Cards serie van George R.R. Martin.

Dodelijk spel

| auteur: George R.R. Martin | uitgeverij: Luitingh-Sijthoff | paperback en e-book| recensent: Inge Hogevonder |

Recensie Dodelijk spel

In 1946 is er een buitenaards virus losgelaten op de wereld. Dit heeft ervoor gezorgd dat het DNA van alle mensen wordt herschreven. Negentig procent van de mensen stierf, negen procent muteerde in monsters genaamd jokers en één procent kreeg superkrachten, de azen.

Inmiddels heeft de wereld zich weer opgebouwd en hebben de jokers en azen een plaats gevonden in de maatschappij. Oorlog en tragedie blijken echter nog steeds een rol te spelen in de wereld. In Afrika probeert Tom Weathers zijn territorium uit te breiden en heerst met harde hand samen met zijn compagnons.

Vanuit de VS gaan Michelle, Joey, Wally, Jerusha, Bugsy, Cameo en Noel naar Afrika. Ze weten niet van elkaar dat ze allemaal de strijd aangaan met Weathers. Ze hebben namelijk allemaal hun eigen redenen en problemen in Afrika die opgelost moeten worden. Uiteindelijk komen alle verhaallijnen samen. Weten deze superhelden door samen te werken Tom Weathers te verslaan terwijl zijn gedrag steeds verder uit de hand loopt?

Inge: Dit is het derde deel in de serie Wild Cards. Dit boek is los te lezen maar het maakt het verhaal wel lastiger om te begrijpen. Ik heb de eerste twee delen niet gelezen. Dit zorgde ervoor dat ik aan het begin erg mijn best moest doen om alle personages uit elkaar te houden. Toen ik er eenmaal in zat was het lastig om het boek weg te leggen. Toch wordt er wel regelmatig in het verhaal verwezen naar eerdere gebeurtenissen die ik niet altijd kon begrijpen zonder eerdere delen gelezen te hebben.

Het boek is een samenwerking van diverse schrijvers en onder redactie van George R.R. Martin. Ondanks dat het verhaal door meerdere schrijvers is geschreven loopt het perfect door. Je merkt niet dat er wordt gewisseld van schrijfstijl. Het verhaal is erg vlot en avontuurlijk geschreven. Er gebeurt super veel waardoor je door het verhaal vliegt. Ook doordat er zoveel verschillende verhaallijnen samenkomen, blijft het verhaal boeiend.

Enig nadeel aan het verhaal vond ik dat er best luchtig wordt verteld over hele heftige gebeurtenissen. Dit is dan ook geen boek voor de tere zielen. Er wordt een heftig oorlogsverhaal verteld. Ik heb dit boek met veel plezier gelezen en al met al heeft dit boek me erg nieuwsgierig gemaakt naar de eerdere en volgende delen.