De vroedvrouw van Braintree

Recensie De vroedvrouw van Braintree, Jodi Daynard

Wat een fascinerende, historische roman is De vroedvrouw van Braintree!

De vroedvrouw van Braintree

| auteur: Jodi Daynard | uitgeverij: Kok | paperback en E-book | recensent: Fany van Hemelen |

Recensie De vroedvrouw van Braintree

Lizzie Boylston is pas acht maanden getrouwd met Jeb. Wanneer ze hem verliest, in de slag bij Charlestown nabij Boston in 1775 in de oorlog, verandert heel haar leven. Samen woonden ze in een boerderij in Braintree en ze besluit om hier alleen te blijven wonen. Eerst overleeft ze alleen maar en ze probeert overeind te blijven in het dorpje dat de onbekende, jonge vrouw eerst niet vertrouwt. Van haar moeder leerde ze het beroep van vroedvrouw kennen en het toepassen van genezende kruiden. Eerst zien de wantrouwige dorpelingen in Lizzie een heks, maar wanneer haar aanpak werkt, wordt ze belangrijk in het dorp.

Een keerpunt in haar leven is de ontmoeting met Abigail Smith. Abigail is de vrouw van John Adams, de man die later de tweede president van Amerika wordt. Lizzie en Abigail hun vriendschap is onvoorwaardelijk en zorgt voor grote veranderingen in de toekomst. Lizzie beloofde Jeb om de boerderij draaiende te houden en stort zich vol overgave op deze haast onmogelijke taak. Uiteindelijk zorgt Abigail dat Martha bij Lizzie komt inwonen en haar gaat helpen. Martha, een jong meisje, heeft ook haar eigen verhaal. Deze vrouwen doen alles om te overleven in de moeilijke tijd van oorlog, ziekten en armoede.

De vroedvrouw van Braintree toont het harde leven van toen.

Wanneer de zaken nog gecompliceerder worden, gaan de dappere vrouwen nog een stap verder. Overleven is niet alleen hun doel meer. Ze doen alles om hun geliefden te beschermen. Lizzie onderneemt hachelijke avonturen om te beschermen wie haar dierbaar is. Ook de andere vrouwen nemen harde beslissingen om deze barre tijden te doorstaan. Deze historische roman is een weerspiegeling van de Onafhankelijkheidsoorlog tussen Engeland en Amerika. Lizzie weet uiteindelijk niet meer wie ze nog kan vertrouwen als hun leven niet meer veilig is. Ze ontdekt dat dingen soms anders zijn dan ze lijken. Drastische maatregelen dringen zich op. Uiteindelijk komt de waarheid boven tafel.

Fany: Wat is dit een pracht van een historische roman! De vroedvrouw van Braintree is het emotionele verhaal van echte helden, hun familie en een ontnuchterende kijk op oorlog in een mix van spanning, drama en romantiek. De vroedvrouw van Braintree katapulteerde me gewoon midden in de actie. Het boek vertelt het harde verhaal van het overleven van Lizzie en de andere personages zo levensecht. Hierdoor dacht ik in de 18de eeuw rond te lopen.

De Onafhankelijkheidsoorlog was een ver van mijn bed verhaal, maar na dit realistische verhaal gelezen te hebben, ben ik heel wat wijzer geworden over deze oorlog. Lizzie en haar vrienden ondernemen heldhaftige daden om hun geliefden en hun ideeën te beschermen. Een boeiende, christelijk geïnspireerde roman, die het verhaal van echte mensen in harde tijden toont.

De vroedvrouw van Braintree prikkelde mijn zintuigen en dompelde me onder in het leven op de boerderij, aan het kraambed en op het slagveld. Een aanrader voor wie meer wil lezen over deze tijdsperiode en wie graag intense verhalen, gebaseerd op waargebeurde feiten, leest!