De overlevenden

Recensie De overlevenden, Alexandra Bracken

De overlevenden is het eerste deel van The darkest minds-trilogie. Een spannend avontuur waar niets is wat het lijkt!

De overlevenden

| auteur: Alexandra Bracken | uitgeverij: Karakter | paperback en E-book | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie De overlevenden

In de overlevenden is de wereld veranderd. Kinderen blijken vanaf hun tiende bijzondere gaven te krijgen. Tenminste als ze dat geluk hebben en niet sterven. Op het moment dat dit voor het eerst gebeurt besluit de overheid om de getroffen kinderen naar een heropvoedingskamp te sturen. Echter blijkt dat dit helemaal geen zin heeft. Deze kampen worden voller en voller. Kinderen krijgen een kleur aan de hand van hun gaven. Geel, Oranje en Rood zijn gevaarlijk. Daarom worden ze uit de kampen gehaald maar wat er met ze gebeurt weet niemand.

Mia is tien als ze in het kamp komt. Ze is Oranje. Maar ze weet direct dat ze dit beter niet kan laten blijken. Ze weet haar begeleiders te laten geloven dat ze Groen is waardoor ze weet te overleven. Maar als ze zestien is lijkt haar geheim uit te komen. Ze weet te ontsnappen uit het kamp en sluit zich aan bij een groepje andere tieners. De wereld blijkt veranderd in de jaren dat ze opgesloten zat. Weten de tieners in leven te blijven? Weten ze een veilig toevluchtsoord te vinden? En is alles wat ze weten eigenlijk wel de waarheid? Niets blijkt te zien wat het lijkt.

Inge: De overlevenden is het eerste deel van de spannende The Darkest Minds trilogie en tevens het debuut van Alexandra Bracken. Vanaf de eerste bladzijde val je in het verhaal van Mia. Alexandra Bracken weet het verhaal zo meeslepend te brengen dat je heel snel door het boek leest. Na iedere bladzijde wil je meer weten van Mia en alle geheimen om haar heen.

De schrijfstijl is vlot en simpel waardoor het een brede doelgroep zal aanspreken. In het verhaal komen veel onverwachte wendingen voor waardoor het verhaal interessant blijft. Zo is Mia vaak de ‘goodguy’ maar heeft ze door haar verleden ook een aantal mindere kanten. Gelukkig weten haar vrienden daar door heen te prikken. Behalve spanning en avontuur speelt ook vriendschap een grote rol in het boek. Liam, Chubs, Zu en Mia worden steeds hechter en gaan steeds meer voor elkaar betekenen. Door de gevaren en tegenslagen wordt hun band steeds sterker maar ook een aantal keer op de proef gesteld.

Het is mooi om te zien hoe de schrijfster de personages hierdoor steeds verder laat ontwikkelen. De overlevenden heeft een spannend einde waardoor ik heel nieuwsgierig ben geworden naar het tweede deel Onvergetelijk (welke afgelopen maand is verschenen). Het derde deel, Een onzeker licht, zal al in januari verschijnen. Dit vind ik echt een pluspunt aan deze serie, je hoeft geen jaar te wachten maar kunt binnen korte termijn de hele trilogie lezen. De overlevenden heeft mij geraakt, meegesleept op avontuur en me laten genieten. Een geweldig debuut! Echt een aanrader voor iedere Young adult, science fiction en fantasy liefhebber, jong en oud!