De opvoeders

Recensie De opvoeders, Stine Jensen en Frank Meester

De opvoeders is een filosofie over het schipperen in de opvoeding.

De opvoeders

| auteur: Stine Jensen & Frank Meester | uitgeverij: Hollands Diep | paperback en E-book | recensent: Yvonne Vogels |

Recensie De opvoeders

In De opvoeders vind je een samenvatting wat iedere (nieuwe) ouder moet weten over opvoeden. Het geeft je informatie over de denkwijzen door de jaren heen over opvoeden. Moet je je kind gelukkig laten zijn is dat het belangrijkste doel van opvoeden of moet je van je kind een beter burger maken. Moet je zijn of haar dromen laten najagen of moet je ze structuur bieden. Zit je de hele dag bovenop je kind of laat je hem vrij in zijn keuzes in het leven.

Stine en Frank hebben een theatershow over dit onderwerp gemaakt en naar aanleiding daarvan merkten ze dat ouders veel vragen hebben over wat nou eigenlijk ‘goed opvoeden’ is. Wanneer doe je het als ouder goed, en wanneer niet? In deze theatershow gaven ze het publiek de mogelijkheid om hun dilemma’s op te schrijven en sommige van deze dilemma’s werden besproken in de show. Eigenlijk is het in dit boek ook het geval.

Ouders hebben hun dilemma’s aan Stine en Frank voorgelegd en zij zijn op onderzoek uit gegaan. In de hedendaagse opvoedcultuur maar vooral ook in de opvoeding zoals men dat vroeger zag. Bijvoorbeeld door Jean Jacques Rousseau, die ervoor stond dat ouders meer betrokken waren bij de opvoeding van hun kinderen. Of bijvoorbeeld de visie van Plato op de opvoeding, dat je het kind zichzelf mag laten zijn.

In De opvoeders vertellen Stine en Frank dat het niet erg is om te schipperen, niet altijd meteen pasklaar antwoord te hebben op je opvoedvraag. Er over nadenken mag, dat is heel normaal en iedere opvoeder doet het.

Yvonne: Ik ben De opvoeders gaan lezen omdat ik zelf natuurlijk zoals iedere ouder ook vragen had over de opvoeding van mijn kinderen. Doe ik het wel goed? Pas ik de juiste strategieën toe? Helaas bood ook dit boek geen pasklare antwoorden. Wel gaf dit boek me veel informatie over hoe het opvoeden tot stand is gekomen, hoe men het vroeger deed en hoe de richtlijnen nu zijn.

Ik heb geleerd wat voor opvoeder ik ben, en dat je ook best meerdere manier van opvoeden tegelijk kunt toepassen. Als dit voor jouw kind maar goed uitpakt. Het gaat er volgens Stine en Frank om dat ik me goed voel bij de strategie die ik toepas, en vooral dat het werkt! Er kwamen allerlei zeer herkenbare dilemma’s naar voren, die elke ouder mee maakt in zijn opvoedingscarrière.

Mijn kind wil niet studeren voor de pianoles, hij geeft aan dit niet meer leuk te vinden. Moet je dan meteen je kind van de pianoles afhalen? En hem iets anders laten doen? Of mag je streng zijn en zeggen, je hebt gekozen voor piano, dus dan doe je piano!

Het belangrijkste wat naar voren komt in dit boek is dat je vooral je eigen gevoel moet volgen. Wat vind ik belangrijk dat mijn kind leert of hoe mijn kind zich gedraagt. Al met al vond ik het een leerzaam boek, er staat veel informatie in, misschien soms teveel, maar je kunt het zeker gebruiken als een naslagwerk om jezelf er aan het herinneren dat je het nog niet zo verkeerd doet, dat opvoeden.